ارائه چارچوب عوامل سازمان هوشمند در شرکت‌های تولیدی

نویسندگان
1 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی- رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
افزایش پیچیدگی و تلاطم در محیط، واکنش مناسب و سریع سازمان‌ها را می‌طلبد، این شرایط موجب افزایش نیاز سازمان‌ها به تفکر و اقدامی فراتر از صرفاً حل مسائل جاری شده است. در محیط بسیار متغیر و رقابتی امروزی هوشمند شدن و هوشمند عمل کردن بهترین ضمانت برای موفقیت کسب‌‌‌و‌کار است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که فرآیندها و عواملی که برای هوشمندی سازمان لازم هستند کدامندو چارچوب عوامل سازمان هوشمند چگونه است؟
پژوهش حاضر بر‌اساس روش گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع پیمایشی و از نظرهدف، توسعه‌ای– کاربردی است. جامعه آماری 3531 نفر از کارکنان یک شرکت‌ تولیدی بودند که 347 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است که برای طراحی آن از تکنیک دلفی طی دوره استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس با کمک روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه‌ها نشان داد که متغیرهای پژوهش به‌غیر از متغیر کار گروهی بر سازمان هوشمند تأثیر مثبت و معنادار داشتند و از طرفی تأثیر متغیرها نسبت به هم نیز معنادار بودند. همچنین مشخص شد که ارتباطات سازمانی بیشترین تأثیر را بر سازمان هوشمند دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Providing a Framework for Intelligent Organization in Manufacturing Companies

نویسندگان English

reza najjari 1
adel azar 2
Freyedon Ahmady 3
Hamidreza Jalilian 4
1 Faculty Member of Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Faculty Member of TarbiatModares University, Tehran, Iran
3 Faculty Member of Payam Noor University, Tehran, Iran
4 Faculty Member of Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده English

Increasing complexity and turbulence of environment, are requiring quick response and proper reaction of organizations. These conditions have increased the need of organizations to think and act beyond just solving their current issues. In today's competitive and changing environment, being and acting smart are the best guarantee for any business to success. Present study seeks to answer the question of what the processes are and what factors are necessary for smart organization. This paper is based on descriptive- survey methods, and of purpose is fundamental - applicable research. The statistical population is consist of 3531 people from manufacturing firms in a company and 347 of them were chosen as a sample. Data was gathered using a questionnaire and Delphi technique was used. To analyze the data, partial least squares method used by Smart PLS software. Test results showed that all variables had a significant and positive impact on the smart organization, except group work, and the effect of all variable together is significant. Also found out that flexible communications has greatest impact on the smart organization.

کلیدواژه‌ها English

Smart Organization
Knowledge Management
Communication
Learning Capability
Information technology
 
DonaldsonL.; "The normal science of structural contingency theory"; Handbook of Organization Studies,Sage Publications, London, 1995, pp. 57-76.
[2] PribillaP., ReichwaldR., GoeckeR.; Telecommunication in management – strategien den globalen wettbewerb; Stuttgart: Schaffer-Poeschel Verlag, 1996.
[3] ChooC.W.; Information management for the intelligent organization: The art of sanning the environment; Information Today, Inc, 2002, 1993.
[4]SinkulaJ.M., BakerE.W, NoordewierT.; "A framework for market-based organizational learning: Linking values, knowledge, and behavior";Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.25, No. 4, 1997,pp. 305-318.
[5] JoaquinA., RicardoC.; "Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test";Journal of Technovation, No.28, 2008, pp. 315–326.
[6] StaskeviciuteI.; "Development of intelligent organization in the context of internal organizational dimension transformation, summary of the doctoral dissertation social sciences";Management and Administration, Kaunas, Kaunas University of Technology, 2009.
[7] SchwaningerM.; Intelligent organization: Powerful models for systemic management, Springer- Verlage Berlin Heidelberg, 2009.
[8] AlbrechtK.; Organizational intelligence and Knowledge management the executive perspective; Retrieved, fromhttp://www.karl Albrecht.com, 2002.
[9] طبرساغ. رضائیان، ع. نظری‌پورهـ .؛ طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمان‌های دانش بنیان؛ تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره اول، 1391، صص 47-72.
[10] MathesonD., MathesonJ. E.;"Smart organisations perform better";Research Technology Management, Vol. 44, No. 4, 2001, pp. 49-55.
[11] MathesonD., MathesonJ.E.; The smart organization: Creating value through strategic R&D; Boston: Harvard Business School Press, 1998.
[12] SchmidtF. L., HunterJ. E.; Select on intelligence; The Handbook of Principles of Organizational Behavior, Malden, MA: Blackwell Publishers Inc, 2000.
[13] JucevicieneP.;"Intelligence termino savokine ardve lietuviškoje socialiniu moksluterminijoje problems"; Socialiniai Mokslai, Nr. 3, Vol. 20. 1999, pp. 7 – 21.
[14] BaumardP.; "Shifting intelligence needs: The intelligent corporation privatization of intelligence"; Taylor Graham Publishing, 1992, pp. 83 – 97.
[15] FilosE.; Smart organizations in the digital age; Idea Group Inc, 2006.
[16] FilosE., Banahan E.; "Towards the smart organization: An emerging organizational paradigm", Journal of Intelligent Manufacturing 12, 2001, pp.101-119.
[17] Sydanmanaka P.; Intelligent leadership and leadership competencies: Developing a Leadership framework for intelligent organization; Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, Department of Industrial Management, Helsinki University of Technology, 2003.
[18] MezgarI.; Integration of ICT in smart organization; Idea Group Publishing, (an imprint of Idea Group Inc.), 2006, pp.1-39.
[19] SchwaningerM.; Intelligent organizations: Building core competencies through information systems; Electronic Markets, 1995, pp.6-8.
 [20] AlaviM., GallupeR. B.;"Using information technology in learning: Case studies in business and management education programs";Academy of Management Learning & Education, Vol. 2, No. 2, 2003, pp. 139–152.
[21] StaskeviciuteI.; NeverauskasB.; The Intelligent University’s Conceptual Model";Journal of Engineering Economics, Vol. 4, No. 59, 2008, pp. 53-58.
[22] سرلکم.ع. وهمکاران؛ گروه مدیریت دانشگاه پیام نور؛ تهران، مرکز تحصیلات تکمیلی، 1390.
[23] QuinnJ.B.; Intelligent enterprise. A knowledge and service based paradigm for industry; Free Press, New York, 1992.
[24] QuinnR. E.; Beyond the rational management: Mastering the paradoxes and competing demands of high performance; Jossey-Bass, San Francisco, 1988.
[25] TuomiI.; Corporate knowledge, theory and practice of intelligent organizations; Mataxis; Helsinki, 1999.
[26] IST; Retrieved from http://www.cordis.lu/ist/ist-fp5.html, 2002.
[27] Jerez-GomezP., Cespedes-LorenteJ., Valle-CabreraR.;"Organizational learning and compensation strategies: Evidence from the Spanish chemical industry"; Human Resource Management, Vol. 44, No. 3, 2005, pp. 279–299.
[28] HengstM., SolG. H.; "The impact of information and communication technology on inter-organizational coordination: Guidelines from theory"; Journal of Information Science, Vol.4, No.3, 2001.
[29] BrouardF.; Learning and knowledge management terminologies concept; Proceedings/Actes Congrès ASAC-IFSAM 21, 2000, pp.22-33.
 [30] فرهنگی ع. ا.؛ ارتباطاتانسانی، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا؛ 1389.
 [31] SchwaningerM.; "Intelligent organization: An integrative framework"; Systems Research and Behavioral Science, Syst. Res.18, 2001, pp.137-158.
[32] George H.S., Jonathan D.P.;"Learning and knowledge management in the intelligent organization";Participation & Empowerment: An International Journal, Vol. 7, No. 5, 1999, pp. 131-144.
[33] PrahaladC.K., HamelG.;"The core competence of the corporation"; Harvard Business Review, May-June, 1990, pp. 79-91.
[34] GroverV., TH Davenport; General perspectives on knowledge management: Fostering a research agenda";Journal of Management Information System, Vol. 18, No. 1, 2001, pp. 5–21.
[35] SeleimA., KhalilO.; Knowledge management and organizational performance in the Egyptian software firms";International Journal of Knowledge Management, Vol. 3, No. 4, 2007, pp. 37-66.
[36] قربانی‌زاده و.؛یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش، تهران: نشر بازتاب، 1387.
[37] AlegreJ., ChivaR.; Assessing impact of organizational learning capability on product performance; Technovation,No. 28, 2008, pp.315–326.
[38] Templeton G.F., Lewis B.R., Snyder C.A.;"Development of a measure for the organizational learning construct"; Journal of Management Information Systems, No.19, 2002, pp.175–218.
[39] Wheel wright S.C. ClarkK.B.; Revolutionizing product development-quantum leaps in speed; Efficiency, and Quality, The Free Press, New York, 1992.
 [40] ChangM., HarringtonJ.E.;"Multimarket competition, consumersearch, and the organizational structure of multi-unit firms";Management Science, Vol. 49, No. 4, 2003, pp. 541–552,.
[41] LemonM., SahotaP.S.; "Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity";Technovation, Vol. 24 , No. 6, 2004,pp.483–499.
[42] فرهنگی ع. ا.، صفرزاده ح.، خادمی م.؛ ارتباطات سازمانی؛ تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1386.
[43] عباس‌پور ع.، باروتیانه.؛ بررسی رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی در شرکت ملی گاز ایران؛ فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 10، 1389.
[44] Von KroghG., Ichijo K., Ikujiri N.; Enabling knowledge creation: How to unlock the mystery of tacit knowledge and release the power of innovation; Oxford University Press, 2000.
[45] Wim J.L. Elving;"The role of communication in organizational change"; Communications: An International Journal, Vol. 10, No. 2, 2005, pp. 129-138.
[46] TurbanR., Rainer K., Potter R.; Introduction to Information Technology; John Wiley & Sons, Iinc, Third Edition, 2005.
[47] HernandezB., Montaner T., SeseF. J., Pilar UrquizuP.;"The role of social motivations in e-learning: How do they affect usage and success of ICT interactive tools?"; Computers in Human Behavior, Vol.27, 2011,pp. 2224–2232.
[48] WaltonJ.D., Panaccione D.G.; Host –selecting toxins: Perspective and progress; Annu.Rev.Phytothol, Vol. 31, 1993, pp.275-303.
[49] KlingerD.E., Sabet G. M.;"Knowledge management, organizational learning, innovation, and technology transfer: What they mean and why they matter"; Comparative Technology Transfer and Society,Vol.3, No.3,2005.
[50] Den HoofB.V., Rideer J. N.; "Knowledge sharing in context: The influence of organizational commitment, communication climate and CMC use on knowledge sharing", Journal of Knowledge Management, Vol.8, No.6, 2004.
[51] O’ReillyC. A., TushmanM. L.; The ambidextrous organization; Harvard Business Review, 2004, pp. 74-81.
[52] ArgyrisC.;"Double loop learning in Organizations"; Harvard BusinessReview, 1977.
[53] Pascoe C., More E.; Communication climate and organizational knowledge sharin"; Journal of Information & Knowledge Management, Vol. 4, No. 4, 2005, pp. 247–255.
[54] Garcia-MoralesV., Matias F., Verdu A. J.;"Influence of internal communication on technological proactivity, organizational learning, and organizational innovation"; Journal of Communication, Vol.61, 2011.
[55] RenzlA., Matzler K., Hinterhuber H.; "Organizational knowledge, learning and capability";Journal of Management Learning,Vol. 37, No. 2, 2006, pp.139-141.
[56] BroudF.; "Development of an expert system on environmental scanning practices in sme: Tools as a research program"; Journal of Competitive Intelligence and Management, Vol. 3, No. 4, 2006, pp.37-58.
[57] شریفیا.، اسلامیه ف.؛ بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی؛ فصلنامه رهیافنی نو در مدیریت آموزشی، شماره 2، 1387، صص1-22.
[58] ملکیانن.، علی‌پورر.؛ نقش ارتباطات الکترونیک بر ارتباطات سازمانی؛ فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، سال هفتم، سال هجدهم، 1391، صص102-112.
[59] یعقوبی م.، کریمیس.؛ رابطه بین مؤلفه‌های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در بیمارستان‌های منتخب اصفهان؛ فصلنامه مدیریت سلامت، شماره 13، 1388، صص 65-74.
[60] آذر، ع.، غلام‌زاده ر.، قنواتیم.؛ مدل‌سازی مسیری- ساختاری در مدیریت با کاربرد نرم‌افزار اسمارت پی ال اس، تهران: انتشارات نگاه دانش، 1391.
[61] SengeP. M., KlienerA., RobertsC., RossR., RothG., SmithB.; The dance of change: The challenge of sustaining momentum in learning organizations; Doubleday, New York, NY, 1999.
[62] Wen Wu. S.;"Linking bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis";Expert Systems with Applications, Vol. 37, 2010,pp.134–139.
[63] Wang C., Ahmed P.; "Structural dimensions for knowledgebased Organizations";Measures Business Excellence, Vol. 7, No. 1, 2003, pp. 51-62.
[64] DannZ., BarclayI.; "Complexity theory and knowledge application"; TheElectronic Journal of Knowledge Management, Vol. 4. 2006, pp 11-20.
[65] ChouaShih-Wei. ChenPi-Yu.;"The influence of individual differences on continuance intentions of enterprise resource planning (ERP)";Int. J. Human-Computer Studies, Vol. 67, 2009, pp. 484–496.