ارزشیابی اثربخشی آموزش‌های بهبود مدیریت و شناسایی عوامل بازدارنده آن

نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
ارزشیابی آموزشی درجه ارزش‌آفرینی برای ذینفعان را آشکار می‌سازد. نتایج ارزشیابی می‌تواند در بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی نیز مؤثر باشد و از هدر رفتن تلاش‌های آموزشی جلوگیری کند. در این پژوهش با استفاده از مدل کرک پاتریک (1994)، اثربخشی دوره‌های آموزشی بهبود مدیریت در سطح رفتار/کاربردی به روش توصیفی و شبه‌آزمایشی بررسی شده است. باید در نظر داشت که این پژوهش از نظر افق زمانی یک پژوهش طولی محسوب می‌شود. پیش‌آزمون پژوهش نیز دو هفته قبل از برگزاری دوره برای سنجش تغییر رفتار ناشی از یادگیری مبتنی بر تجربه بکار گرفته شد. پس‌آزمون شامل سنجش تغییرات رفتاری فرآگیران در دو مقطع زمانی است:
1- دو هفته بعد از اتمام دوره؛
2- یک الی دو ماه بعداز اتمام دوره.
نتایج ارزشیابی روند تغییرات نشانگر آن است که تغییر رفتار شغلی ناشی از گذراندن دوره آموزشی هرچند بعد از دو هفته مشاهده می‌شود، اما این امر پایدار نبوده و بعد از گذشت یک ماه سیر نزولی پیدا کرده است. به سخن دیگر، یادگیری فرآگیران در این دوره‌ها به تغییر رفتار شغلی آنان منجر نمی‌شود. بررسی علل این ناکامی نشانگر آن است که یازده عامل بازدارنده اثربخشی آموزش‌های بهبود مدیریت را تقلیل و یا خنثی می‌کنند. یافته‌های این پژوهش گویای آن است که نظام آموزش بهبود مدیریت در ایران نیاز به بازنگری اساسی دارد. این بازنگری در درجه اول مستلزم انتخاب مدل نظری مناسب و در مرحله بعد طراحی مبتنی بر نیازسنجی آموزشی در سطوح شغلی، سازمانی و فرآسازمانی است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Evaluation of Training Effectiveness on Management Development and Identifying Its Constraining Factors

نویسندگان English

Farajollah Rahnavard 1
Ali shirin 2
1 Institute of Research Management and Planning (IMPS) TarbiatModarres University
2 . PhD student, Faculty of Management and Economics, TarbiatModarres University, Tehran, Iran
چکیده English

Training evaluations reveal degrees of value creation for stakeholders. The evaluation results can help to improve the quality of teaching and prevent wasting of educational efforts. In this study, using the Kirkpatrick model (1994), effectiveness on management development curriculums of behavioral level has been studied in descriptive and quasi- experimental method. It should be noted that this study is considered as a longitudinal one. Two weeks before starting the curriculum, a pre-test survey was employed to measure behavioral changes resulting from learning experiment. The post-test involves measuring changes in learners' behavior in two time periods: 1) Two weeks after completion of the curriculum, 2) one or two months after finishing the curriculum.
Evaluation results indicate that the changes in job behavior resulted from the training curriculum has different effects as follow: although it can be seen within two weeks, but it is not stable. After one month it has decreased, but it is not stable, and finally after one month has decreased. In other words, learning of learners in these curriculums is not conducive to change their job. This Indicate the cause of failure of eleven deterrent effect of reducing or neutralizing the effectiveness trains of management development. The results of this study indicate that the training system of Iran development management is in need of fundamental revision. This review primarily involves the selecting an appropriate theoretical model and then design a training needs assessment based on job level, organizational level, and cross it

کلیدواژه‌ها English

Training Effectiveness
Evaluation Levels
and Management Development
 
[1]        Van Tiem D. M., Moseley J. L., Dessinger J. C.; "Fundamentals of performance technology: A guide to improving people, process, and performance"; Washington,D.C.: International Society for Performance Improvement, 2000.
[2]     Tennant C., Boonkrong M.,"Roberts P.A.B; The design of a training programme measurement model"; Journal of European Industrial Training, Vol. 26, No. 5, 2002, pp. 230-240.
[3]     Attia A. M., Honeycutt E. D., Fakhr R.; "Sales training evaluation: An integrated framework and research agenda"; Journal of Selling & Major Account Management, Vol. 13, No. 1, 2013, pp.33-44.
[4]        Scriven M. "Evaluation Thesaurus", 4th ed. Thousand Oaks, Calif:Sage, 1991.
[5]        Stern E.; "The evaluation of policy and the politics of evaluation''; The Tavistock Institute of Human Relations Annual Review, Tavistock Institute, London, 1990.
[6]        Patton M. Q.; "Utilization-focused evaluation"; Beverly Hills, Calif: Sage.
[7]        Preskill H., Torres. R.T.; "Evaluative inquiry for learning in organizations"; Thousand Oaks, Cdif: Sage, 1990.
[8]     Topno H.; "Evaluation of training and development: An analysis of various models"; Journal of Business and Management, Vol. 5, No. 2, 2012, pp.16-22.
[9]        Kirkpatrick D. L.; "Evaluating programs: The four levels"; Berrett-Koechler, San Francisco, CA, 1994.
[10]    Hamblin A. C.;" Evaluation and control of training"; London: McGraw-Hill, 1974.
[11]    Kaufman R., Keller J. M.; "Levels of evaluation: Beyond Kirkpatrick"; Human Resource Development Quarterly, Vol. 5, No. 4, 1994, pp 371-380.
[12]    Cooper M.; "Evaluating professional training"; Training and Development, October, 1994, pp.26-31.
[13]    Bushnell D.; "Input, process, output: Amodel for evaluating training"; Trainingand Development Journal, Vol. 42, No. 3, 1990, pp. 41-43.
[14]    Stufflebeam D.; The CIPP model for program evaluation; In G. Madeus, M. Schriven & D. Stufflebeam (Eds.), Evaluation Models: Viewpoints on Educational and Human Service Evaluation, Boston: Klewer Ni- jhoff, 1983, pp. 117-142.
[15]    Swanson R. A., Sleezer C. M.; "Training effectiveness evaluation; "JournalofEuropean Industrial Training, Vol. 11, No. 4, 1987, pp.7-16.
[16]    Mann S., Robertson I.T.; "What should training evaluations evaluate?"; Journal of European Industrial Training, Vol. 20, No. 9, 1996, pp.14-20.
[17]    Kirkpatrick D.L., Kirkpatrick J. D.; Evaluating training programs; San Fransisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc, 2006.
[18]    Biech E.; Training for dummies; USA: Wiley Publishing, Inc, 2005.
[19]    Babbie E., Halley F.; Advantures in social research: Data analysis using SPSS for windows; California: Pinr Forge Press, 1995.
[20] Kaiser, H.F. and Cerny, B.A. ". A Study of measure of Sampling Adequacy for Factor Analytic Correlation Matrics", Multivariate Behavioral Research, Vol.12, .1977. pp.43047