الگوی توسعه یادگیری دوجانبه‌گرایانه در سرمایه فکری: مورد مطالعه صنعت دارویی کشور

نویسندگان
1 - دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
یکی از جریان‌های نو پژوهشی که علاقه مدیران و پژوهشگران را به میزان فزآینده‌ای تحت تأثیر خود قرار داده است، دوجانبه‌گرایی و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف سازمانی می‌باشد، به این معنا که یک سازمان با بهره‌مندی از چه سازوکارهایی می‌تواند از هر دو بعد اکتشاف و انتفاع، کارآیی و نوآوری به‌طورهمزمان استفاده نموده و موفق عمل کند. در این مقاله نگارندگان با بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه یادگیری دوجانبه و نحوه تعامل آن با ذخایر دانش سازمانی، یعنی سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی، سرمایه اجتماعی) جهت سازگاری و توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان‌ها برآمده‌اند. مدل طراحی ‌شده با منطق دوجانبه‌گرایی سازگار بوده و از حالت‌های عمود بر هم استفاده شده است به‌منظور آزمون مدل در صنعت دارویی کشور مورد آزمون قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا و نرم‌افزار مکس کیو دی ای[1] تحلیل گردید. نتایج نشان داد که برای توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان نیاز است تا ابعاد سرمایه فکری نیز به‌صورت دوجانبه‌گرایی با مفهوم یادگیری هم‌ردیف شوند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Simulated Rank Model of Intellectual Capital with Organizational Ambidextrous Learning: Case of Pharmaceutical Industry

نویسندگان English

alireza kushkijahromi 1
Mirali Seyyednaghvi 2
Davood Hosseinpoor 3
Vaghollah Ghorbanizadeh 2
1 Ph.D. of Public Management, Department of Publicmanagement, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Associated Prof., Department of Publicmanagement Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Assistant Prof., Department of Publicmanagement, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده English

One of the new research domain which affect managers, researchers and scientific approaches is ambidexterity and its effect on all aspects of organizations. This means that how an organization can benefit from using simultaneously mechanisms of exploration and exploitation, and efficiency and innovation and be successful. In this paper authors reviewed the literature and theoretical foundations in the area of ambidextrous learning and its interaction with the intellectual capital (human capital, social capital and organizational capital) to adapt and develop an ambidextrous learning in organizations. Designed model is consistent with the logic of ambidexterity mode and is used 90 degree crossed modes to show results. In order to test the model, a questionnaire distributed among the senior executives of pharmaceutical industry. Companis data analyzed using content analysis and application of Max QDa. The results showed that for developing ambidextrous learning in organizations, all aspects of intellectual capital are needed to be Simulated Ranked with the concept of ambidextrous learning.

کلیدواژه‌ها English

Key words: Ambidextrous Learning
Exploration
Exploitation
Intellectual capital
Content Analysis
 
[1]    Lavie D., Stettner U., Tushman M. L.: “Exploration and exploitation within and across organizations”; The Academy of Management Annals, Vol. 4, No.1, 2010, pp: 109-155.
[2]    Simsek Z., Heavey C., Veiga J. F., Souder D.; "A typology for  aligning organizational ambidexterity’s conceptualizations, antecedents, and outcomes"; Journal of Management Studies, Vol. 46, 2009, pp:864-894.
[3]    Gibson C. B., Birkinshaw J.; "The antecendents, consequences, and mediating role of organizational ambidexterity"; Academy of Management Journal, Vol. 47, 2008, pp: 209-226.
[4]    Gupta A. K., Smith K. G., Shalley C. E.; “The interplay between exploration and exploitation”; Academy of Management Journal, Vol. 49, 2013, pp: 693-706.
[5]    Kang S-C, Snell Scott A.; "Intellectual capital architectures and ambidextrous learning: A framework for human resource management"; Journal of Management Studies, Vol.46, 1 January 2009.
[6]    Nohria N., Gulati R.; "What is the optimum amount of organizational slack?"; European Management Journal, Vol. 15, 2013, pp:603-612.
[7]    March J. G.; "Exploration and exploitation in organizational learning"; Organization Science, Vol. 2, 1991, pp: 71-87.
[8]    March J. G.; The pursuit of organizational intelligence; Malden, MA: Blackwell Publishers Inc, 1999.
[9]    O’Reilly C. A., Tushman M. L.; Ambidexterity as a dynamic capability: Resolving the innovator’s dilemma; Working Paper, No. 07-088. Cambridge, MA: Harvard Business School, 2008.
[10] Levinthal D. A., March J. G.; “The myopia of learning”; Strategic Management Journal, Vol. 14, pp: 95-112.
[11] Güttel W.H., Garaus C., Konlechner S., Lackner H., Müller B.; "Heads in the clouds feet on the Ground: A process perspective in organizational ambidexterity"; Working Paper 2011. Johannes Kepler University Linz, Austria, Vol. 47, 2011, pp: 676-706.
[12] Ahuja G., Katia R.; Where do resources come from? The role of idiosyncratic situations; Strategic Management Journal, Vol. 25, 2004, pp: 887–907.
[13] Ahuja G., Lampert C. M.; "Entrepreneurship in the large corporation: A longitudinal study of how established firms create breakthrough inventions"; Strategic Management Journal, Vol. 22, 2001, pp: 521–543.
[14] Slater S. F., Narver J. C.; "Market orientation and the learning organization"; Journal of Marketing, Vol. 59, July 1995, pp:63–74.
[15] Corso M., Pellegrini L.; "Continuous and discontinuous innovation: Overcoming the innovatordilemma"; Creativity and Innovation Management, Vol. 16, 2007, pp:333–347.
[16]                                                                                                                                             عباسی ع.، حجازی ؛ نقش رهبری، فرهنگ و یادگیری سازمانی در ارتقای عملکرد دانشکده های کشاورزی ایران (ایجاد دانشکده کشاورزی یادگیرنده؛ مجله پژوهش و برنامه‌ ریزی در آموزش، 1389، صص61-79.
[17] Cohen W. M., Levinthal D. A.; "Absorptive capacity: A new perspective on learningandinnovation"’; Administrative Science Quarterly, Vol. 35, 2009, pp: 128–52.
[18] Helfat C. E.; "Know-how and asset complementarity and dynamic capabilityaccumulation: The caseof R & D"; Strategic Management Journal, Vol. 18, 2007, pp: 339–360.
[19] Subramaniam M., Youndt M. A.; "The influence of intellectual capital on the types of innovativecapabilities"; Academy of Management Journal, Vol. 48, 2005, pp: 450–63.
[20]            الوانی، س.; م، ناطق ت.، فراحی م.؛ نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال دوم، شماره 5، 1390، صص 35-70.
[21] Kang S.-C., Morris S. S., Snell S. A.; "Relational archetypes, organizational learning and valuecreation: Extending the human resource architecture"; Academy of Management Review, Vol. 32, 2007, pp: 236–356.
[22] Dougherty D.; "Interpretative barriers to successful product innovation in large firms"; Organization Science, Vol. 3, 2012, pp: 179–202.
[23] Kang S., Snell S. A.; "Intellectual capital architectures and ambidextrous learning: A framework for human resource management"; Journal of Management Studies, Vol. 46: 2009, pp: 65- 92.
[24]            اختر محققی م. ؛ سرمایه اجتماعی؛ تهران: انتشارات اختر، چاپ اول، 1385.
[25]      رابینز ا.؛ تئوری سازمان، ساختار، طراحی و کاربردها (الوانی، سید مهدی و دانایی فرد، حسن، مترجمان؛ تهران: نشر ممتاز، نشر اثر اصلی،1943، 1385، ص 180.
[26]      هولستی ا. ؛ تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی (ترجمه نادر سالارزاده امیری)؛ تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ دوم، 1380.
[27]            محمدی مهر غ.؛ روش تحلیل محتوا: راهنمای عملی تحقیق. تهران: انتشارات دانش‌نگار، چاپ اول، 1387.