ملاحظات سازمانی گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران

نویسندگان
1 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دکتری سیاست گذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 استادیار، پژوهشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
نوآوری در کشورهای در حال توسعه کمتر از حد انتظار است، بنابراین این کشورها نیازمند توجه به پارادایمی متفاوت برای توسعه - مانند اقتصاد یادگیرنده - هستند که با تمرکز بر یادگیری مولد و رویکرد عمل، استفاده و تعامل به نوآوری، بستر مورد نیاز برای ایجاد و اشاعه تعاملات غیر رسمی به منظور اکتساب دانش فنی مورد نیاز را فراهم آورد. در این مقاله، عوامل مؤثر بر گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد پژوهش، استقرایی و نحوه انجام آن، کیفی بوده و بر‌اساس تئوری داده‌بنیاد، مضامین یازده‌گانه و ابعاد قابل توجه در این رابطه استخراج شده‌اند. با توجه به نقش و اهمیت سازمان در رابطه با مضامین و ابعاد مشخص شده، ملاحظات سازمانی گذار به اقتصاد یادگیرنده در ایران شامل سازمان یادگیرنده، نایادگیری سازمانی، یادگیری سیاستی و ظرفیت سازمانی و ظرفیت جذب و قابلیت سازمانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Iran’s transition to learning economy: Organizational implications

نویسندگان English

Seyyed Hamid Khodadad Hosseini 1
Behnam Abdi 2
Seyyed Hamid Khodadad Hosseini 1
Alireza Hassanzadeh 3
Ali Mohammad Ahmadi 4
1 Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics at Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Ph.D Science and Technology Policy, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Information Technology Management, Faculty of Management and Economics at Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
4 . Assistant Professor, Institute of Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده English

In developing countries, innovation is less than expectation, so these countries require to consider a different development paradigm such as learning economy that focus on active learning and the “doing, using and interacting” innovation approach for introducing the required context for creating and diffusing informal interaction that may result to technical knowledge acquisition. In this paper, the effective factors on Iran’s transition to learning economy have been identified. Research approach is inductive and qualitative and themes and components have been identifies based on grounded theory. By considering the importance and role of organization in relation with determined themes and components, organizational implications for Iran’s transition to learning economy include learning organization, organizational unlearning, policy learning and organizational capacity, and absorptive capacity and organizational capability have been investigated.



کلیدواژه‌ها English

Learning Economy
Organizational Unlearning
Policy Learning and Organizational Capacity
Absorptive Capacity and Organizational Capability
Grounded Theory

 


[1]     Sonn J.W., Storper M.; "The increasing importance of geographical proximity in technological innovation: An analysis of U.S. patent citations; 1975–1997"; Environment and Planning, A 40, 2008, pp: 1020–1039.
[2]     Lundvall B.-Å. (Ed.); "National systems of innovation: Towards a theory of innovation and interactive learning"; Pinter Publishers, London, 1992.
[3]     Jensen M.B., Johnson B., Lorenz E., Lundvall B.-Å.; "Forms of knowledge and modes of innovation"; Research Policy,Vol. 36, 2007, pp:680–693.
[4]     Gu S.; “Implications of national innovation systems for developing countries: Managing change and complexity in economic development”; UNU-INTECH, Maastricht, 1999.
[5]     Lall S., Teubal M.; “Market-stimulating technology policies in developing countries: A framework with examples from East Asia”; World Development, Vol. 26, No. 8, 1998, pp: 1369-1385.
[6]  شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی، ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران، (اولین ارزیابی کلان) ؛ تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1382.
[7]  حاجی‌حسینی ح.، محمدی م.، عباسی ف.، الیاسی م.؛ تحلیل حکمرانی نظام نوآوری ایران بر پایه چرخه سیاست‌گذاری نوآوری؛ فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 1، پاییز 1390.
[8]  نقی‌زاده ر.، طباطباییان س. ح.، خالدی آ.، نقی‌زاده م.؛ شاخص ترکیبی پایش توانمندی فناوری: بررسی وضعیت توانمندی فناوری ایران و 69 کشور دنیا؛ فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره چهار، 1389.
[9]  قاضی‌نوری س. س.، عبدی ب.؛ نظام ملی یادگیری در کشورهای در حال توسعه: بررسی وضعیت ایران در مقایسه با برزیل و کره جنوبی؛ نشریه مدیریت فردا، سال هفتم، شماره 19، 1387.
[10] Viotti E. B.; "National learning systems: A new approach on technological change in late industrializing economies and evidences from the cases of Brazil and South Korea"; Technological Forecasting & Social Change,Vol. 69, 2002, pp: 653–680.
[11] Chang H-J., Cheema A.; "Political and institutional aspects of technology policy design and implementation in developing countries"; UNU/INTECH, Maastricht, 1999.
[12] Lundvall B.–Å., Intarakumnerd P., Vang J.; "Asia’s innovation systems in transition"; Northampton: Edward Elgar Publishing, Inc., 2006.
[13] Lundvall B. -A.; "The social dimension of learning economy; DRUID Working Paper, No. 96 - 1., 1996.
[14] Gregresen J.; "Learning economy, innovation systems and development"; Prepared for ESST Converge Project, 2001.
[15] Archibugi D., Lundvall B.-Å.; "The globalizing learning economy"; New York: Oxford University Press, 2001.
[16]دانایی‌فرد ح.؛ پارادایم‌های رقیب در علم سازمان و مدیریت: رویکرد تطبیقی به هستی‌شناسی؛ دوفصلنامةدانشوررفتار، سال چهاردهم، 1386.
[17] Fitjar R. D., Rodríguez-Pose A.; "Firm collaboration and modes of innovation in Norway"; Research Policy,Vol. 42, 2013, pp:128– 138.
[18] Strauss A., Corbin J.; "Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory"; California: Sage Publications, Inc., Second Edition, 1998. 
[19]سید‌ جوادین س. ر.، اسفیدانی م. ر.؛ تئوری‌سازی داده بنیاد و نرم‌افزار Atlas.ti؛ تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، چاپ اول، 1389.
[20] Akhtar N., Khan R.A.; "Exploring the paradox of organizational learning and learning organization"; Interdisciplinary Journal ofContemporary Research in Business, Vol. 2, No. 9, 2011, pp: 257-270.
[21] Alas R., Zernand-Vilson M., Vadi M.; "Management techniques in Estonian organizations: Learning organization and business process reengineering"; Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 62, 2012, pp: 494 – 498.
[22] Nguyen H.; "Social interaction and competence development: Learning the structural organization of a communicative practice"; Learning, Culture and Social Interaction,Vol. 1, 2012, pp:127–142.
[23] Tsang E. W. K., Zahra S. A.; "Organizational unlearning"; Human Relations, Vol. 61, 2008, pp:1435-1462.
[24] Easterby-Smith M., Lyles M.; "Organizational forgetting: Problem or blessing?"; Journal of Management Inquiry, 2008.
[25] Martin de Holan P. M, Phillips N.; "Remembrance of things past? The dynamics of organizational forgetting"; ManagementScience, Vol. 50, 2004, pp:1603-1613.
[26] Peng M. W.; "Institutional transition and strategic choices"; Academy of Management Review, Vol. 28, 2003, pp: 275-296.
[27] Klepper S., Sleeper S.; "Entry by spinoffs"; ManagementScience, Vol. 51, 2005, pp:1291-1306.
[28] Mytelka L. K., Smith K.; "Policy learning and innovation theory: An interactive and co-evolving process"; ResearchPolicy, Vol. 31, No. 8–9, 2002, pp: 1467–1479.
[29] Malik K., Cunningham P.; "Transnational policy learning in Europe: attempts to transfer innovation policy practices"; Innovation:Management, Policy and Practice,Vol. 8, No. 3, 2006, pp:262–272,.
[30] Feller I.; "Mapping the frontiers of evaluation of public-sector R&D programs"; Science and Public Policy,  Vol. 34, No. 10, December, 2007, pp:681–690.
[31] Braun, D. & et al.; "Learning capacities in public-funded research systems"; Lausanne: Institut d’Etudes Politiques etInternationales, Université de Lausanne, 2003.
[32] Sabatier P. A.; "Theories of the policy process"; New York: Perseus Books, 2007.
[33] Bennett C. J., Howlett M.; "The lessons of learning: Reconciling theories of policy learning and policy change"; PolicySciences, Vol. 25 , No. 3, 1992, pp:275–294.
[34] Howlett M.; "Policy analytical capacity and evidence-based policy-making: Lessons from Canada"; Canadian PublicAdministration,Vol. 52, No. 2, 2009, pp:153–175.
[35] Nauwelaers C., Wintjes R.; "Innovation policy in europe: Measurement and strategy"; Cheltenham: Edward Elgar, 2008.
[36] Edler J. & et al.; "Improving policy understanding by means of secondary analyses of policy evaluation"; Research Evaluation,Vol. 17, No. 3, September, 2008, pp:175–186.
[37] Souitaris V.; "Technological trajectories as moderators of firmlevel determinants of innovation"; Research Policy, Vol. 31, 2002, pp:877–898.
[38] Bhattacharya M., Bloch H.; "Determinants of innovation"; SmallBusiness Economics, Vol. 22, 2004, pp:155–162.
[39] Cohen W.M., Levinthal D.A.; "Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation"; Administrative ScienceQuarterly, Vol. 35, 1990, pp:128–152.
[40]  Nicolini D., Meznar M. B.; "The social construction of organizational learning: Human field"; The in Issues Practical and Conceptual Relations,Vol. 48, No. 1, 2006.
[41]حسینی س.م.، حاجی‌پور ب.؛ تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف‌پذیری: شرکت‌‌های دارویی کشور؛ فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 12، شماره 4، زمستان 1387.
[42] Hsu George J.Y., Yi-Hsing L., Zheng-Yi W.; "Competition policy for technological innovation in an era of knowledge-based economy"; Knowledge-Based Systems,Vol. 21, 2008, pp: 826–832.
[43] Freeman C.; "The economics of technical change"; Cambridge J. Econ,Vol. 18, 1994, pp:463–514.