رابطه سبک‌های رهبری تحوّلی – تبادلی مدیران با سکوت سازمانی

نویسندگان
1 استادیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه شهید رجایی،تهران، ایران
3 استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی،تهران، ایران
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه سبک‌های رهبری تحوّلی – تبادلی مدیران با سکوت سازمانی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری آن شامل تمام دبیران زن و مرد مقطع راهنمایی شهرستان ری به تعداد 1374 نفر شامل 468 دبیر مرد و 906 دبیر زن بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 312 نفر از دبیران شامل 198 زن و 114 مرد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش دو پرسشنامه شامل پرسشنامه چند عاملی رهبری بس و اولیو (2000) و پرسشنامه محقق ساخته سکوت سازمانی بود. پایایی پرسشنامه سبک‌های رهبری 91/0 و پرسشنامه سکوت سازمانی 93/0 از راه آلفای کرونباخ تعیین شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های رگرسیون همزمان و گام به گام، بررسی و تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌های پژوهش نشان داد که سبک‌های رهبری تحوّلی و تبادلی مدیران قادر به پیش‌بینی 10/0 از سکوت سازمانی دبیران است. از بین مؤلفه‌های سبک رهبری تحوّلی، مؤلفه ترغیب ذهنی با سکوت سازمانی دبیران رابطه منفی و معناداری داشت و از بین مؤلفه‌های سبک رهبری تبادلی نیز مؤلفه مدیریت برمبنای استثنای منفعل با سکوت سازمانی دبیران رابطه مثبت و معناداری داشت.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Study of Principals Leadership Style with Organizational Silence

نویسندگان English

reza saki 1
marziyeh dasti 2
sadegh nasri 3
2 teacher
چکیده English

The general aim of this research is to determine the relationship between transactional-transformational leadership style of principals and organizational silence of teachers at Junior High Schools in Rey City in academic year of 2012-2013. In this study descriptive and correlation methods were applied. Statistical universe consisted of all teachers (1374people) of guidance schools in Rey City including 468 men and 906 women. 312 teachers including198women and114men, were selected by Stratified Random Sampling. Data gathered using two questionnaires including multifactor questionnaire of leadership by Bass and Avilio (2000) and the researcher-made questionnaire for organizational silence. Both questionnaire were reliable considering Cronbach's Alpha. The research data was studied and analyzed using enter and stepwise regression and T-test (2variables and 1variable).
The results showed that transformational and transactional leadership styles of managers is able to predict 0/10 of teachers’ organizational silence. Among transformational leadership style dimensions, intellectul stimulation dimension has a negative and significant relation with organizational silence. Among transactional leadership style dimensions, management-by-exception passive dimension is a positively and significantly related to organizational silence.

کلیدواژه‌ها English

Transformational Leadership Style
Transactional Leadership
Organizational Silence
 
[1]    ملکی آوارسین ص.، جوادی ح.؛ بررسی رابطه سبک مدیریت مشارکتی مدیران مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان هشترود با نوآوری آنان؛ فصلنامه پویش، شماره 7، 1389.
[2]     Gambarotto F., Cammozzo A.; "Adream out silence: Employee voice and innovation in a public sector community of practice"; University of Padova and CsCC, Milan, 2010.
[3]     Senge P. M.; Schools that learn; New York, Field Book for Educators, Parents, Growen Business, 2012.
[4]    ساکی ر.؛ درس‌پژوهی، مبانی، اصول و روش اجرا؛ جهاد دانشگاهی، 1392.
[5]    ساکی ر.؛ بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان؛ فصلنامه تعلیم و تربیت، بهار، شماره 1، پیاپی 101، 1389.
[6]  خنیفر ح. و دیگران؛ سکوت سازمانی (در تکاپوی ارائه مدل بومی برای سازمان‌های ایرانی)؛ اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، 1389.
[7]  دانایی‌فر ح.، پناهی ب.؛ تحلیل نگرش‌های شغلی کارکنان سازمان‌های دولتی تبیین جو سکوت و رفتار سکوت سازمانی؛ پژوهشنامه مدیریت تحوّل، سال 2 ،شماره 3، 1389.
[8]     Henriksen K., Dayton E.;" Organizational silence and hidden threats to patient safety"; HSR :Health Services Research, Vol. 41:(4 Pt 2), 2006, pp. 1539-1554.
[9]     Vakola M., Dimitris B.; "Antecedents and consequences of organizational silence: An empirical investigation;"Employee Relations, Vol. 27, 2005, pp.441-58.
[10] Knoll M., Van Dick R.; Do I hear the whistle? A first attempt to measure fourms of employee silence and their correlates; J Bus Ethics, DOI 10.1007/s10551-012-1308-4, 2012.
[11] Panahi B., Veiseh S. M., Divkhar S., Kamari F.;"An empirical analysis on influencing factors on organizational slence and its relationship with employee`s organizational commitment", Management Science Letters, Vol. 2, 2012, pp. 735-744.
[12]جاودانی م.؛ بررسی رابطه رهبری تحوّل‌آفرین و تعامل‌گرا با تعهد سازمانی معلمان؛ پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، دوره 1، شماره 1،1390، صص143-158.
[13]زین‌آبادی ح. ر. و دیگران؛ نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون اثر سبک رهبری تحوّلی، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، شماره 34، سال نهم، 1389.
[14] Brinsfield C.; Employee silence: Investigation of dimensionality, development of measures, and examination of related factors; Unpublished Doctoral Dissertation, The Ohio State University, Columbus, Ohio, 2009.
[15] Van Dyne L., Ang Soon C., Botero I.; "Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs"; Journal of Management Studies, Vol. 40, No. 6, 0022-2380, 2003.
[16]دستی م.؛ بررسی سبک رهبری مدیران با سکوت سازمانی در مدارس دوره راهنمایی شهرستان ری؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی، رشته مدیریت آموزشی، 1392.
[17]موغلی ع.؛ رهبری تحوّل‌آفرین و ابزار سنجش آن (MLQ)؛ مطالعات مدیریت، شماره 43- 44، 1383، صص 96-112.
[18] Krafft P.,Engelbrecht A.S., Theron C.C.;"The influence of transformational  and transactional leadership on dyadic trust relationships through perceptions of fairness"; South African Journal of Industrial Psychology, Vol. 30, No.1, 2004, pp.10-18.
[19] Bass B. M., Riggio R. E.; Transformational leadership; Mahwah-New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.
[20] Berson Y. Avolio B.J.; "Trans formational leadership and the dissemination of organizational goals: A case study of a telecommunication firm"; The Leadership Quarterly, Vol. 15, 2004, pp. 625-646.
[21] Stone A. G., Russell R. F., Patterson K.; "Transformational versus servant leader ship: A difference in leader focus"; Leadership & Organization: on Development Journal, Vol. 25, iss 341, 2004, pp 349-361.
[22] Northouse P.G.; Leadershipl theory and practice; London: Sage, 2001.
[23] Bass B. M., Steidlmeier P.; "Ethics, character and authentic transformational leadership behavior"; The Leadership Quarterly, Vol. 10, Iss. 2, 1999, pp.181-217.
[24] Kirkbride P.; "Developing transformational leaders:the full range leadership model in action"; Journal of Vocational Behavioral, Vol. 66, Iss. 2, 2006, pp.117-124.
[25] Chong Woo P., Mark K.; "Organizational silence and Whistle Bliwing on IT Projects :An Integreted Model"; Dicision Science Journal, Vol. 40, No.4, 2009.
[26] Zehir C., Erdogan E.; "The association between organizational silence and ethical leadership through employee performance"; Procedia Social Behavioral Sciences, Vol. 24, 2011, pp.1389-1404.
[27] Saygan F. N.; "Relationship between affective commitment and organizational silence: A conceptual discussion"; International Journal of Social Science and Humanity Studies; Vol. 3, No. 2, Issn:1309-8063, 2011.
[28]ساکی و همکاران؛ اقدام‌پژوهی راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس؛ پژوهشکده تعلیم و تربیت، 1383.
[29]کیامنش ع. و همکاران؛ بررسی روند تغییرات آموزشی در فاصله زمانی 1372-1386 بر‌اساس یافته‌های مطالعات بین‌المللی تیمز در ایران و کشورهای منطقه با توجه به هدف‌های سند چشم‌انداز 20 ساله؛ 1390.
[30]کریمی ع.؛ بررسی تأثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی (بر‌اساس مطالعات پرلز 2006) ؛ طرح پژوهشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، 1388.
[31]زارعی متین ح.، طاهری ف.، سیار ا.؛ سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها؛ فصلنامه مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21 ،1390، صص 77-104.
[32]زین‌آبادی ح.؛ رهبران تحوّل‌بخش در مدرسه: مدیران زن یا مدیران مرد، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)؛ دوره 8 ، شماره 2، 1390، صص115- 141.
[33]موغلی ع.؛ رهبری تحوّل‌آفرین در سازمان‌های اداری ایران؛ رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، 1381.
[34] Jackson R. L.; Transformational and transactional leadership in division administration at three in stitution of higher education; Edd. University of Cincinnati, 1999.
[35] Geijsel F., Sleegers P., Leithwood K., Jantzi D.; " Transformational leadership effect on teachers Commitment and effort toward school reform"; Journal of Educational Administration" ,Vol. 41, No. 3, 2003, pp.228-256.
[36]براتی ا.؛ سکوت سازمانی در سازمان‌های دولتی: بررسی نقش فرهنگ سازمانی؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد، رشته مدیریت دولتی، 1389.
[37]رضا‌زاده کرمانی ر.؛ بررسی تأثیر عوامل مدیریتی بر سکوت سازمانی؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس قم، دانشکده مدیریت، رشته مدیریت دولتی، 1390.
[38] Redding W. C.; "Rocking boats, blowing whistles, and teaching speech communication"; Communication Education, Vol. 34, 1985, pp.245-258.