نقش هوش فرهنگی در ارتقای هوشمندی رقابتی

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
هوش رقابتی توانایی حاصل از فرآیند سیستماتیک جمع آوری، بررسی و تحلیل اطلاعات محیطی، رقبا، مشتریان، عرضه کنندگان و روند های بازار می باشد. از طرفی کشور ایران متشکل از خرده فرهنگ های متعددی می باشد. حال سوال اصلی که مطرح می گردد این است که آیا می توان بدون بهره مندی از هوش فرهنگی و قابلیت انطباق با فرهنگ های متفاوت درصدد ارتقا هوشمندی رقباتی در محیطی متشکل از خرده فرهنگ ها باشیم؟ پژوهش حاضر بدنبال طراحی چارچوبی توسعه یافته و نظام مند در خصوص مفاهیم هوش فرهنگی و هوش رقابتی در ارتباط با هم و در شرکت های دانش بنیان ایرانی می باشد و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی می باشد. داده های مورد نیاز برای این تحقیق توسط نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بوسیله ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردیده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که هوش فرهنگی سبب ارتقا صحت و دقت اطلاعات رقابتی گشته و از این طریق سبب ارتقا هوش رقابتی شرکت های دانش بنیان ایرانی می شود و بر آن موثر است.
هوش رقابتی توانایی حاصل از فرآیند سیستماتیک جمع‌آوری، بررسی و تحلیل اطلاعات محیطی، رقبا، مشتریان، عرضه‌کنندگان و روندهای بازار می‌باشد. از طرفی کشور ایران متشکل از خرده‌فرهنگ‌های متعددی است. (در اینجا سؤال اصلی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان بدون بهره‌مندی از هوش فرهنگی و قابلیت انطباق با فرهنگ‌های متفاوت درصدد ارتقای هوشمندی رقابتی در محیطی متشکل از خرده‌فرهنگ‌ها باشیم؟)
پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی توسعه‌یافته و نظام‌مند در خصوص مفاهیم هوش فرهنگی و هوش رقابتی در ارتباط با هم و در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌باشد و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. داده‌های مورد نیاز برای این پژوهش به‌وسیله نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند از شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و به‌وسیله ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هوش فرهنگی سبب ارتقای صحت و دقت اطلاعات رقابتی شده و از این طریق سبب ارتقای هوش رقابتی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌شود و بر آن مؤثر است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigating the Role of Cultural intelligence in Promoting Competitive Intelligence

نویسندگان English

Vahid Khashei 1
Ata Harandi 2
1 Assistant Professor, Management Department, Allameh Tabataba'I University, Tehran, Iran
2 PhD Student of Business Administration, Allameh Tabataba'I University, Tehran, Iran.
چکیده English

The Competitive Intelligence is the energy resulting from the systematic process of collection, review, and analysis of the information of environment, competitors, customers, suppliers, and market trends. It should be mentioned that Iran includes multiple subcultures. Now the major question that arises is whether we can try to promote competitive intelligence in an environment consisting of subcultures, without benefiting from cultural intelligence and compatibility with different cultures, or not? This research seeks to design a developed & organized framework in regards to the concepts of “Cultural Intelligence” and “Competitive Intelligence” in connection with each other and in Iranian knowledge based corporations; It also tries to take action towards development of borders of the knowledge available in this area. This research is of an applied type, with surveying nature. The required data has been collected through a premeditated sampling, from Iranian knowledge-based corporations, being active in Information Technology. Structural Equation method and SmartPLS software were used for data analysis. The results indicate that the Cultural Intelligence affect the Competitive Intelligence of Iranian Knowledge-Based Corporations.

کلیدواژه‌ها English

Cultural intelligence
Competitive Intelligence
Knowledge-Based Corporation
 
[1]      MacNab Brent R.; “An experiential approach to cultural intelligence education”; Journal of Management Education, Vol. 36, No. 1, 2012, pp. 66-94.
[2]      Adair Wendi L., Hideg I., Spence Jeffrey R.; “The culturally intelligent team: The impact of team cultural intelligence and cultural heterogeneity on team shared values”; Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol. 44, No. 6, 2013, pp .941-962.
[3]      Ascalon Ma. E., Schleicher Deidra J., Born Marise Ph.; “Cross-cultural social intelligence”; Cross Cultural Management, Vol. 15, No. 2, 2008, pp.109-130.
[4]      Crowne Kerri A.; “Cultural exposure, emotional intelligence, and cultural intelligence: An exploratory study”; International Journal of Cross Cultural Management, Vol. 13, No. 1, 2013, pp. 5-22.
[5]      Blasco M., Feldt Liv E., Jakobsen M.; “If only cultural chameleons could fly too: A critical discussion of the concept of cultural intelligence”; International Journal of Cross Cultural Management, Vol. 12, No. 2, 2012, pp.229-245.
[6]      Gregory R., Prifling M., Beck R.; “The role of cultural intelligence for the emergence of negotiated culture in IT offshore outsourcing projects”; Information Technology & People, Vol. 22, No. 3, 2009,pp. 223-241.
[7]      Fleisher C.S.; “Using open source data in developing competitive and  marketing intelligence”; European Journal of Marketing, Vol. 42, No. 7/8, 2008, pp. 852-866.
[8]      Johns P., Latitude C.; “Competitive intelligence in service marketing A new approach with practical application”; Marketing Intelligence & Planning, Vol. 28, No. 5, 2010, pp.551-570.
[9]   هرندی ع.، سعادت یار ف.، فاطمی ز.؛ مدل‌سازی تاثیرات تصویر مطلوب از سازمان بر مصرف کنندگان در بخش خدمات؛ فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین؛ شماره 13؛ 1393؛ صص125-140.
[10]  Aspinall Y.; "Competitive intelligence in the biopharmaceutical industry: The key elements"; Business Information Review, Vol. 28, No. 2, 2011, pp.101-104.
[11]  Plum E.; Cultural intelligence: The art of leading cultural complexity (Management, MPolicy + Education), UK: Middlesex University Press, 2007.
[12] دهقانان ح.، هرندی ع.؛ بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه:با تاکید بر نقش میانجی انتقال دانش؛ نشریه مدیریت نوآوری؛ سال سوم شماره1؛ 1393؛ صص1-22.
[13]  Zhang Y.; "Expatriate development for cross-cultural adjustment: Effects of cultural distance and cultural intelligence"; Human Resource Development Review, Vol. 12, No. 2, 2012, pp.177-199.
[14]  Fahey L.; "Connecting strategy and competitive intelligence: Refocusing intelligence to produce critical strategy inputs"; Strategy Leadership, Vol. 35, No.1, 2007, pp. 4-12.
[15]  Wen Wu. S.; "Linking bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis"; Expert Systems with Applications, Vol. 37, 2010, pp. 134–139.
[16]  Liljander V., Polsa P., Van Riel A.; "Modeling consumer responses to an apparel store brand: Store image as a risk reducer"; Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 16, 2009, pp. 281–290.
[17]  Zhang Y.; "A Study of corporate reputation’s influence on customer loyalty based on PLS-SEM model"; International Business Research, Vol. 2, No. 3, 2009, pp. 28-35.
[18]  Moon T.; "Organizational cultural intelligence: Dynamic capability perspective"; Group & Organization Management, Vol. 35, No. 4, 2010, pp.456-493.
[19]  Zhang Y.; "Expatriate development for cross-cultural adjustment: Effects of cultural distance and cultural intelligence"; Human Resource Development Review, Vol. 12, No. 2, 2012, pp.177-199.