تأثیر رهبری تحوّل‌آفرین بر توانمندسازی کارکنان با میانجی‌گری یادگیری‌گرایی

نویسندگان
1 دانشیار، گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
در عصر حاضر سازمان‌ها به صورت فزآینده‌ای با محیط‌های پویا و در حال تغییر مواجه‌ هستند. بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند و از آن جایی که صاحب‌نظران و اندیشمندان یکی از مهم‌ترین عناصر تغییر در سازمان‌ها را منابع انسانی آن می‌دانند، رهبری در سازمان یک عنصر کلیدی به شمار می‌رود. اهمیّت رهبری در این است که رهبران افرادی هستند که از راه نفوذ در پیروان خود به اهداف مورد نظر دست پیدا می‌کنند و به همین دلیل کارکنان ماهر و توانمند برای نیل به اهداف و آمال سازمان حایز اهمیت‌اند. از سوی دیگر امروزه بیش از گذشته، مزیت رقابتی یک سازمان متکی به دانش سازمان، روش کاربرد دانش، سرعت تطابق دانش با محیط در حال‌ تغییر و سرعت دستیابی به دانش جدید است. سازمان‌هایی که به سمت یادگیری جهت‌گیری کرده و به ‌طور مؤثر از آموخته‌های خود استفاده می‌کنند، فرصت کسب منافع بیشتر در بهره‌وری، سرعت و سودآوری را به دست می‌آورند. با توجه به ضرورت این موضوع، محققان در این پژوهش با ارائه چارچوبی مفهومی(شکل 1) به بررسی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه سمنان پرداخته‌اند.
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. داده‌های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزیع آن بین 130 نفر از کارکنان دانشگاه گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است.
نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحوّل‌آفرین بر یادگیری‌گرایی و توانمندسازی تأثیری مستقیم و مثبت دارد و فرضیه تأثیر یادگیری گرایی بر توانمندسازی نیز رد شده است. همچنین نتایج نشان دادند که متغیرهای رهبری تحوّل‌آفرین و یادگیری‌گرایی روی هم رفته توانسته‌اند 61 درصد از تغییرات توانمندسازی را توضیح دهند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Studying the Impact of Transformational Leadership on Empowerment in Mediating with Learning Orientation

نویسندگان English

AbasAli Rastegar 1
maryam jafari 2
AbasAli Rastegar 1
2 PARSIAN INSURANCE
چکیده English

Today organizations increasingly are faced with dynamic and changing environments and In order to survive and have their own dynamics, they have to be reponsive to environmental changes. Since scholars and intellectuals know the human resources as one of the most important element of change in the organization, leadership would be a key element. The importance of leadership is because of leaders achieve goals through their influence on followers. Also skilled and empowered employees are important to achieve the organization's goals and aspirations. On the other hand, today more than ever, an organization's competitive advantage depends on the organization knowledge, knowledge using method, speed of adaptation to changing environments and pace of access to new knowledge. Organizations that are oriented towards learning and more effective use of taught, are achieved opportunities to gain greater efficiency, speed and profitability. According to importance of this topic, in this study a conceptual framework to assess the impact of transformational leadership on empowerment in Semnan University has been developed. This research from the aspect of aim is an applied research and from the aspect of the manner of data collection is a descriptive research and of the correlation type. 133 questionnaires has been collected from the personnel of the Semnan University. Data analysed useing lisrel software. Finally, the results indicated that there is a significant and positive effect of transformational leadership on learning orientation and employee empowerment .Learning orientation has no impact on the empowerment and also the results showed that transformational leadership and learning orientation account for 61% of empowerment.

کلیدواژه‌ها English

Empowerment
Transformational Leadership
Learning Orientation
 
[1]     آقایی فیشانی ت.؛ خلاقیت و نوآوری در انسان‌ها و سازمان‌ها؛ تهران: ترمه، چاپ اول، 1377.
[2]   روحی ق.، آسایش ح.، رحمانی ح.، عباسی ع.؛ ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پژشکی گلستان؛ فصلنامه پایش، سال دهم، شماره دوم، 1390.
[3]      Bushra F., Usman A., Naveed; " Effect of transformational leadership on employees’ job satisfaction and organizational commitment in banking sector of lahore (Pakistan)"; International Journal of Business and Social Science Vol. 2, No. 18, 2011.
[4]   بیک‌زاده ج.، حسین‌پور سنبلی ع.؛ فلسفی، علی و نبی، نوح.؛ بررسی رابطه بین هوش احساسی و رهبری تحول آفرین در مدیران شرکت‌های گاز استانی شرکت ملی گاز ایران؛ فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت بیمه، سال چهارم، شماره دهم، 1389، صص91-118.
[5]      Simić I.; "Transformational leadership: The key to successful management of transformational management of organizational changes"; The Scientific Journal FACTA UNIVERSITATIS Series: Economics and Organization, Vol.1, No. 6, 1998, pp. 49 – 55
[6]   نوروزی ف.؛ میزان تعهد حرفه‌ای کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- شمال و دانشگاه شهید بهشتی و عوامل مؤثر بر آن؛ مجله تخصصی جامعه‌شناختی، سال اول، شماره سوم، 1387، صص 143-167.
[7]      Kamalian Yaghoubi and Moloudi; "Survey of relationship between organizational justice and empowerment (A Case Study)"; European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, Issue 26, 2010, pp. 165-171
[8]      Ozaralli N.; "Effects of transformational leadership on empowerment and team effectiveness"; Leadership & Organization Development Journal, Vol. 24, No. 6, 2003, pp. 335-344
[9]   میرکمالی س. م.، ناستیزایی ن.؛ بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با رضایت شغلی در پرسنل پرستاری؛ فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره دوم، 1389، صص 104-113.
[10]  Goldsmith M.; Leading organizational learning: Harnessing the power of knowledge; Jossey-Bass, 2003.
[11]  Yukl G.; "Leading organizational learning; reflections on theory and research"; The Leadership Quarterly, No. 20. 2009, pp. 49-53.
[12] رضائیان ع.؛ مبانی سازمان و مدیریت؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، چاپ نهم، 1380.
[13]  Bass B. M.; Leadership and performance beyond expectations; New York: Free Press, 1985.
[14]  Bass B. M. Avolio B. J., Jung D. I., Berson Y.; "Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership"; Journal of Applied Psychology, Vol. 88, No. 2, 2003,pp 207-184
[15]  May-Chiun TLo; "Does transformational leadership style foster commitment to change? The case of higher education in Malaysia"; Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 2010, pp. 5384-5388.
[16]  Wong Peter S.P.; "An analysis of the relationship between Learning Behavior and performance improvement of contracting organizations"; International Journal of Project Management, No.26, 2008, pp.112-123.
[17] علوی س.؛ یادگیری سازمانی و عوامل مؤثر بر آن؛ پیام مدیران فنی و اجرایی، شماره 24، 1385، صص 66-75.
[18]  J. Calantone R., Cavusgil S. T., Zhao Y.;"Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance", Industrial Marketing Management, No. 31, 2002, pp. 515– 524
[19] اصیلی غ.، قدیریان ع.، فرهادی م.؛ گروه‌های یادگیرنده، محور یادگیری و توسعه منابع انسانی؛ 1386.
[20]  N. Nasution Hanny, T. Mavondo, Felix, Jekanyika, Margaret; "Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value"; Industrial Marketing Management, Vol. 40, 2011, pp. 336 –345.
[21] بیگی‌نیا، ع.، سرداری ا.، نجاری‌نژاد ح. ؛ «تأثیر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل تقویت‌کننده بهره‌وری نیروی انسانی»؛ چشم‌انداز مدیریت دولتی، شماره 3، 1389، صص 79-102.
[22] فرهنگی ع.، اسکندری م.؛ معرفی توانمندسازی در مدیریت و الگوهای آن؛ فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 39 و 40، صص 99-121.
[23] گرجی م.، رئیسی م.؛ بررسی رابطه توانمندسازی نیروی انسانی و بهبود عملکرد سازمان (مطالعه موردی: محاکم دادگستری شهرستان گرگان)، فصلنامه علمی ترویجی مدیریت، سال پنجم، شماره 10، تابستان 1387، صص 44-57.
[24] محمدی ح.؛ عوامل مؤثر در توانمندسازی منابع انسانی؛ تعاون، سال بیستم، شماره 200 و204، 1388، صص 1-19.
[25]  Wilkinson A.; "Empowerment: Theory and practice"; Personnel Review, Vol. 27, No. 1, 1997, pp. 40-56.
[26]  Nauman M. K., Nadeem E.; "Patterns of empowerment and leadership style in project environment"; International Journal of Project Management, No. 28, 2010, pp. 638–649.
[27] رسولی ر.؛ بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان با خشنودی شغلی، استرس شغلی و تعهد سازمانی؛ پیام مدیریت، شماره 15و 16، 1384، صص 165-194.
[28] دفت ر.؛ تئوری و طراحی سازمان؛ جلد اول، ترجمه اعرابی و پارسیان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 1390.
[29] الهی ش.، خدیور آ.، حسن‌زاده ع.؛ ارائه یک متدولوژی برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش مطالعه و بررسی سه سازمان نمونه؛ مجله مدرس علوم انسانی – پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره 3، 1389.
[30] آرمسترانگ م.؛ مدیریت استراتژیک منابع انسانی؛ ترجمه: اعرابی م. و مهدیه.ا، ، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول، 1389.