تدوین مدل استراتژیک دانایی محوری در بخش علم وفناوری در راستای سند چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان
1 - دانشیار، گروه مدیریت اجرایی و MBA، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
براساس سند چشم‌انداز «ایران کشوری است دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم». با توجه به این‌که محور سند مذکور دانایی‌محوری است، در پژوهش حاضر برای محقق شدن این مهم، بخش علم و فناوری بر مبنای دانایی‌محوری، مورد پژوهش واقع شده و پژوهشگر به دنبال طراحی مدل استراتژیک دانایی‌محوری در بخش علم و فناوری در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران است. دانایی‌محوری متشکل از سه سطح انسان، سازمان و جامعه می‌باشد. هر یک از این سطوح دارای ابعاد جداگانه‌ای است. برای هر یک از این ابعاد، شاخص‌های سنجش پیشنهاد و برای شناسایی شاخص‌ها، طی فرآیندی، شش گام برداشته شده است. نخست شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی، مالی در مجموع 2100 شاخص شناسایی شد. پس از تجزیه و تحلیل، تعداد 1178 شاخص استخراج شد، سپس این شاخص‌ها در20 گروه طبقه‌بندی و از بین این شاخص‌ها تعداد 313 شاخص بر‌اساس شیوه‌های تحلیلی متمرکز بر معنا مورد توجه قرار گرفت. در‌نهایت با روش گروه کانونی از بین شاخص‌های مورد نظر40 شاخص مربوط به دانایی محوری شناسایی و فراوانی هر یک اولویت‌بندی و بر‌اساس نتایج و یافته‌ها مدل پژوهش استوار شد.
روش استفاده شده در پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوا، دلفی، مصاحبه و پرسشنامه است. پس از جمع‌آوری داده‌ها، نتایج آن مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت. براساس نتایج به دست آمده از پژوهش، انسان دانا، سازمان دانا و جامعه دانا، ابعاد اصلى مدل پژوهش را تشکیل مى‌دهند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Composition of Instrument to Measuring the Wisdom Axial in Science and Technology Sectors in Respect to Iran Vision Plan

نویسندگان English

mohammad Mahmoudi Maymand 1
S. Javad Miramini 2
1 Associate Prof. Department of Business Administration & MBA, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 PhD Student, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده English

According to Iran’s visions "Iran is a country achieved the first position of economy, science and technology in Southwest Asia, with emphasis on the software and science." Since the base line of this vision is knowledge core, in this study is conducted in Science and Technology sectors considering being knowledge core. Therefore developing such strategic model with accordance to Iran’s 20 years period vision was perused. Knowledge core consists of three layers, humans, organization and society. Each of these layers have different dimension. For each of these dimensions, indicators has proposed and to confirm those indicators, a six steps process has conducted. Cultural, economic, social, political, scientific, financial, indicators totaling 2,100 were identified. Doing analysis, 1178 indicators were extracted and grouped in 20 categories. 313 indicators considered based on meaningfulness analysis approach and 40 of them selected using focus groups. Selected indicators ranked based on frequencies. In this research content analysis, Delphi, interview and questionnaire have been used. Collected data analyzed using statistical softwares by chi-square test. According to the results, the wise man, the wise organization and the wise community formed the main aspects of the research model.

According to Iran’s visions "Iran is a country achieved the first position of economy, science and technology in Southwest Asia, with emphasis on the software and science." Since the base line of this vision is knowledge core, in this study is conducted in Science and Technology sectors considering being knowledge core. Therefore developing such strategic model with accordance to Iran’s 20 years period vision was perused. Knowledge core consists of three layers, humans, organization and society. Each of these layers have different dimension. For each of these dimensions, indicators has proposed and to confirm those indicators, a six steps process has conducted. Cultural, economic, social, political, scientific, financial, indicators totaling 2,100 were identified. Doing analysis, 1178 indicators were extracted and grouped in 20 categories. 313 indicators considered based on meaningfulness analysis approach and 40 of them selected using focus groups. Selected indicators ranked based on frequencies. In this research content analysis, Delphi, interview and questionnaire have been used. Collected data analyzed using statistical softwares by chi-square test. According to the results, the wise man, the wise organization and the wise community formed the main aspects of the research model.

کلیدواژه‌ها English

Vision
Wisdom
Wisdom Management
Science of Technology
Wisdom -Based Indicators
[1]       مکرم م.؛ نگاهی به مقوله مدیریت دانایی‌محور؛ روزنامه ایران،‌ یکشنبه 26 آذر، سال دوازدهم، شماره 3525، صفحه 7، 1385.
[2]       Alexander P. A., Schallert D.L., Hare V.C.; "Coming to terms: How researchers in learning and literacy talk about knowledge"; Review of Educational Research, Vol. 61, 1991.
[3]      میرزابیگی ج.؛ تحصیل دانایی و مدیریت دانایی؛ فصلنامه مدیرساز، شماره.13، ص.15، تابستان، 1382.
[4]       Laudon K. C., Laudon J. P.; Information systems: A problem-solving approach; (3rd ed.), Orlando, FL Dryden Press, 1995.
[5]       Richard O. Mason; Ethics of information management; Sage Publications, CA, Thousand Oaks, 1995.
[6]       Perez E.; "Knowledge management in the library"; Database, Vol. 22, No. 2, 1999.
[7]       Bennet A. , Bennet D.; The partnership between organizational learning and knowledge management; Handbook on Knowledge Management, 2003.
[9]      فتحیان م.؛ «نقش مدیریت دانایی در ارتقای نوآوری نسل جدید پژوهش و توسعه»؛ فصلنامه مدیرساز ، زمستان، شماره 17، 1384.
[10]  صیف م.؛ مدیریت دانایی رویکردی استراتژیک؛ ماهنامه تدبیر، شماره 153، 1383.
[11]   Zeleny M.; from Knowledge, to wisdom: Strategic challenges of global business education ;GBA Fordham university, New York ,USA
[12]   Zeleny M.; from Knowledge, to wisdom: Strategic challenges of global business education; GBA Fordham university, New York, USA, 2008.
[13]  بامداد صوفی ج.، طاهری پ.؛ مدیریت دانش سازمانی؛ انتشارات سیمای دانش، چاپ اول، 1391.
[14]   Faucher André M., Jean-Baptiste P.L. Everett; "Reconstituting knowledge management"; Journal of Knowledge Management, Vol. 12, Iss: 3, , 2008.
[15]   Alex K., Keith H., Johannes B. (Eds.); Knowledge management: Theoretical foundation; Santa Rosa, California: Informing Science Press, 2008.
[16]  خوارزمی ش.؛ جابجایی در قدرت؛ ناشر: علم، نویسنده: الوین تافلر، ویرایش اول، چاپ هشتم، ١٣٨٦.
[17]   http://rasekhoon.net/article/print-3704.aspx/ 7march 2012 جابجایی در قدرت از دیدگاه تافلر
[18] مؤمنی ف.، چهاربند ف.؛ چالش‌ها و چشم‌اندازهای توسعه مبتنی بر دانایی در ایران: نگاه از زاویه آموزش پایه؛ فصلنامهعلمی پژوهشی،پژوهش‌هایرشدوتوسعهاقتصادی، سال اول، شماره چهارم، پاییز81، 1390.
[19]   Carnoy M.; Globalization and educational reforms; Mohammad Hasan Mirzamohammadi and Mohammad Reza Faridi, Tehran, Yastorun Publication, 2005.
[20]  سند چشم‌انداز ‌بیست ساله کشور؛ ابلاغی مقام معظم رهبری به سران سه قوه منتشره دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ 1384.
[21] اسماعیلی ر.، آقا‌یاری ع. ا.؛ توسعه مبتنی بر دانایی در چشم‌انداز ایران آینده، ارائه شده به همایش ملی چشم انداز توسعه بیست ساله در ایران؛ 1384.
[22]   Moed Henk F.; Measuring Chinas research performance using the science citation Index; Scientometrics, Vol. 53, No. 3, 2008.
[23] داورپناه م. ر.؛ شاخص توان علمی: الگویی برای سنجش و مقایسه باروری علمی رشته‌ها؛ فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی،  شماره سوم، جلد 13، پاییز 1389.
[24] علیزاده پ.؛ سنجش علم و فناوری نظام سنجش علم و فناوری؛ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دفتر مطالعات و ارتباطات و فناوری‌های نوین، چاپ اول، 1389.
[25]  محمد‌پور ا.؛ ضد روش (منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی)؛ جلد اول، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان، چاپ اول، 1389.