بومی‌سازی معیارهای مدل سرآمدی سازمانی (EFQM) در سازمان‌های پژوهشی نظامی

نویسندگان
1 استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
2 دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، تهران، ایران
3 استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
4 کارشناسی ارشد، رشته مهندسی صنایع دانشگاه جامع امام حسین (ع)
چکیده
بکارگیری مدل‌های رایج مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی، پاسخگوی سازمان‌های پژوهشی نظامی در حوزه‌های مختلف منابع انسانی، مدیریت راهبردی، رهبری، فرهنگ و رفتار سازمانی و ساختار نیست و این سازمان‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌سازد. در این مقاله که مستخرج از پروژه پژوهشی است، با هدف بومی‌سازی معیارهای مدل تعالی مدیریت کیفیت اروپا EFQM) ([1] در سازمان‌هایپژوهش‌های نظامی انجام شد و مبتنی بر آن مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید. پژوهش انجام شده بر‌اساس هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، از نوع پیماشی است. ابعاد مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل مفهومی با روایی بالایی مورد تأیید خبرگان پژوهش قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی معیارهای بومی شده در سازمان‌های پژوهشی موردنظر نشان‌ می‌دهد که در این میان رهبری و مدیریت بالاترین امتیاز و مدیریت منابع وشراکت‌ها پایین‌ترین امتیاز در بعد توانمند‌سازها را به خود اختصاص داده است. در بعد نتایج نیز معیار ارزش‌افزایی برای کاربران با بالاترین امتیاز و ارزش‌افزایی برای ذینفعان با پایین‌ترین امتیاز را کسب کرده است.



کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Localization of European Foundation for Quality Management (EFQM) In Military Research Organizations

نویسندگان English

Mihamadreza Soltani 1
gholamrezahossein Nikookar 2
Mohamad Taban 3
Ali Safari 4
Ali Safari 4
1 Assistant Professor, School of Management, University of Imam Hussain, Tehran, Iran
2 Associate Professor, School of Management, University of Imam Hussain, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Management faculty, University of Ilam, Ilam, Iran
4 Localization of European Foundation for Quality Management (EFQM) In Military Research Organizations
چکیده English

Applying current quality management models is not proper for military research organizations relating different fields of human resource, strategic management, leadership, culture and organizational behavior. Application of these models organizations and may cause some issues for these organizations.
This research paper aiming at upholding current EFQM excellence model is based on a research being hold in the military research organizations, according to which the conceptual research model was designed. The research followed an applied purpose through survey data collection method. The validity of the aspects, categories and indicators of the model was strongly confirmed by the experts. The results of the Analytic Hierarchy Process (AHP) technique received 336.8 out of 1000 as a general score for all localized criteria. Leadership and management, having a score of 51.7, were the highest, and resource management and shareholding were at the lowest position among the enablers. In relation to increasing values for users, the score was highest and it was the lowest for shareholders.

کلیدواژه‌ها English

EFQM
Organizational Excellence
Performance Appraisal
[1]      امیری م.، سکاکی م. ؛ راهنمای ارزیابی عملکرد سازمان بر‌اساس مدل تعالی EFQM؛ انتشارات سرآمد، چاپ اول، ۱۳۸7.
[2]      آر .کی جین، اچ .سی. ترایاندیس؛ مدیریت بر مدیریت‌ناپذیر، مدیریت سازمان‌های تحقیقاتی؛ مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، 1376.
[3]        توکلی غ.، بهشتی پ.؛ مدل تعالی و سرآمدی EFQM-2010؛ انتشارات رسا، چاپ اول، 1390.
[4]       حبیب‌پور ک.، صفری ر.؛ راهنمای جامع کاربردSPSS   در تحقیقات پیمایشی؛ 1388.
[5]     حری ص.، اکبری ح ؛بررسی ومزایا و دستاوردهای بکارگیری مدل تعالی سازمانی در دانشگاه‌ها ومؤسسات آموزش عالی؛ فصلنامه بصیرت سال شانزدهم، ش. 44، سال 1388.
[6]   خردمند‌پور د.؛ ارائه نظام برنامه‌ریزی وکنترل پروژه برای مراکز تحقیقاتی در حوزه مخابرات و الکترونیک سپاه؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام حسین (ع)، 1386.
[7]    شوال‌پور آرانی س. ؛ طراحی مدل تعالی سازمانی در پژوهشگاه شرکت نفت با بهره‌گیری از تجارب جهانی؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، 1388.
[8]       قاضی‌زاده فرد ض.، اتابکی م.؛ معرفی الگوی برون‌سپاری در سازمان‌های نظامی؛ فصلنامه راهبرد دفایی سال دهم، شماره 39، 1391.
[9]      ملایی م.؛ ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقاتی دانشگاه امام حسین (ع) با رویکرد تحلیل پنجرهای داده‌ها و شاخص‌های مالم کوئیست؛ 1390.
[10]   مؤسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی؛ ویژه‌نامه در مسیر تعالی؛ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۱۳۸6.
[11]    نجمی م.؛ مدل جایزه تعالی EFQM 2010؛ مؤسسه بهره‌وری و منابع انسانی، انتشارات سرآمد .
[12]    نجمی م.، حسینی س. ؛ «مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل»؛ انتشارات سرآمد، چاپ هفتم، ۱۳۸7.
[13]   نزاکتی علیزاده ح. «مطالعه تطبیقی الگوهای جایزه بهره‌وری و کیفیت در کشورهای اعطا‌کننده جایزه و ارائه الگوی مناسب برای ایران»؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ۱۳8۹.
[14]    Arnaboldi  M., Azzone G.; "Constructing performance measurement in the public sector"; Critical Perspectives on Accounting, Vol. 21, 2010.
[15]    Davis J.; "Integration: Is it the key to effective implementation of the EFQM Excellence model"?; International Journal of Quality and ReliabilityManagement,Vol.25, No. 4, 2008.
[16]    Saraiva perdo Manuel , Pires da Rosa May and d’orey J. L ; "Applying
[17]    An ExcellenceModel to schools Available"; www.asq.org, 2003.
[18]    Kennerley M., Neely A.; measuring performance in a changing business; 2009.
[19]    Environment"; International Journal of Operations & Production Management, Vol. 23,No.2.  
[20]    Dean B.V., Golanher; Management of research and innovation; Newyork .north / Holand, 2009.  
[21]    Kawaguchi S.; "Integrated - management by objectives"; Japan Productivity Center for Socio - Economic Development, 2010.
[22]    Kaplan R.S., Norton D.P.; "The balanced scorecard: Training strategy into action"; Harvard Business Rev‚ Vol.70, No.1, 1997.
[23]    Bhagwat R., Sharma M.K.; "Performance measurement of supply chain management: A balanced scorecard approach"; Computers & Industrial Engineering, Vol. 53, 2007.
[24]    Chan F. T. S., Chan H. K., Qi H. J.; "A review of performance measurement systems for supply chain management"; International Journal of Business Performance Management,Vol. 8, No. 2, 2009.
[25]    Nabitz U., Klazinga N., Walburg J.; "The EFQM excellence model: European and Dutch experiences with the EFQM approach in health care"; International Journal for Quality in Health Care, Vol. 12, No. 3, 2010.
[26]    Eghbal F.; "Identify challenges human resource managers based on European foundation   for quality management; 8th International conference of quality managers; July 15-16; Tehran, Iran. [In Persian], 2008.
[28]    www.quality-foundation.co.uk/nist/.