جابجایی عوامل انگیزاننده و نگهدارنده هرزبرگ: واقعیت یا تصادف

نویسندگان
1 استادیار، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2 دانشیار، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد، مجتمع مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
هرزبرگ معتقد بود عواملی که موجب رضایت می‌شوند با عوامل موجب نارضایتی، متفاوت هستند. البته یافته‌های هرزبرگ با استفاده از روش‌شناسی روایت رویدادهای مهم1[1]حاصل شده است. از این رو این امکان وجود دارد که نتایج پژوهش تحت تأثیر خطای اسناد به دست آمده باشد. بنابراین در این پژوهش برای دسته‌بندی مجدد عوامل انگیزاننده و بهداشتی از پرسشنامه استفاده شد. به این منظور یک شرکت فعال در زمینه تولید محصولات الکترونیکی که دارای دو مرکز تولیدی در تهران و شیراز است انتخاب شد و عوامل انگیزاننده و بهداشتی با استفاده از پرسشنامه تنگ و واحد اندازه‌گیری شد. 190 نفر از کارکنان (تهران 120، شیراز 70 نفر) پرسشنامه‌ها را تکمیل و عودت دادند. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد میان عوامل نگه‌دارنده و انگیزاننده کارکنان تهران و شیراز تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. این تفاوت‌ها در زمینه عامل‌های ذکر شده در نظریه هرزبرگ نیز مشاهده می‌شود. به طور کلّی برخی از عوامل انگیزاننده و بهداشتی به‌ویژه کارکنان شهر تهران در شکل متفاوت با نظریه هرزبرگ دسته‌بندی می‌شوند. علاوه بر این عوامل دو‌گانه هرزبرگ را می‌توان به چهار عامل گسترش داد که در آن پول و امنیت شغلی دو عامل مستقل محسوب می‌شوند. همچنین پیش‌فرض هرزبرگ در خصوص استقلال عوامل نگه‌دارنده و انگیزاننده از یکدیگر مورد تأیید قرار نگرفت.




کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Rotation of Herzberg Two-factory theory: fact or accident

نویسندگان English

Gholamreza ASGARI 1
Mohamad ebrahim Sanjaghi 2
Mohamadhosein Noorbakhshian 3
1 . Assistant Professor, Faculty of Management, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
2 . Associate Professor, Faculty of Management, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
3 . M.D, Faculty of Management, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده English

Herzberg theorized that job satisfaction and dissatisfaction are different and independent factors. The Herzberg finding about motivator-hygiene factors were based on Storytelling Critical-Incident methodology and several researchers criticized this methodology and mentioned that Herzberg findings biased because of attribution error. In this paper the hygiene and motivator factors were measured using Teck-Hong & Waheed questionnaire. We tested a sample of 190 workers in an Electronic components factory at Tehran (120) and Shiraz (70) cities. Instrument for factor analyzing was SPSS16 software package. Results of factor analysis showed that there are considerable differences in motivator-hygiene factors between Tehran and Shiraz. According to results we found some distinct differences between the Herzberg theory and our findings on categorizing the motivator-hygiene factors. We developed two-factor theory to four- factor theory and concluded that money and security were independent factors. Further analysis of the results indicated that the motivator-hygiene factors were dependent factors Implications, limitations, and suggestions discussed.

کلیدواژه‌ها English

Motivators factors
hygiene factors
factor analysis
Herzberg
 
 
[1]  اصل ایروان م.، اخوان بهبهانی ع.، نصرتی‌نژاد ف.، غلام‌رضا‌‌نژاد ع.؛ بررسی ارتباط عوامل بهداشتی و عوامل انگیزشی با رضایت شغلی کارکنان بیمارستان‌های آموزشی یاسوج بر‌اساس نظریه انگیزشی هرزبرگ؛ فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 20، شماره 1، 1389.
[2]   قرهخانی ح.، کوزه‌چیان هو.، احسانی م.؛ بررسی انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی براساس‌ نظریه هرزبرگ، حرکت؛ دوره 36، 1387.
[3]  محسن‌پور، ل.، ناوی‌پور ح.، احمدی ف.؛ بررسی تأثیر مدیریت مشارکتی بر‌اساس دوایر کیفیت بر رضایت شغلی پرستاران از دیدگاه هرزبرگ؛ مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دوره 3، شماره 4، 1384.
[4]  برادران کاظم‌زاده ر.، هاشمی م.؛ بررسی عوامل انگیزش شغلی در سازمان بر‌اساس نظریه هرزبرگ و ارائه دو مدل اندازه‌گیری پیشنهادی برای عوامل انگیزشی و بهداشتی (مطالعه موردی: شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی)؛ شریف ویژه علوم مهندسی، مرداد و شهریور، دوره 25، شماره 49، 1388.
[5]  جباری ف.، رجایی‌پور س.، جعفری ا.؛ بررسی مقایسه‌ای میزان انگیزش شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر‌اساس تئوری هرزبرگ؛ دو ماهنامه پزشکی- پیراپزشکی، شماره 1، 1383.
[6]  لشگرآرا ف.، محرمی ر.؛ رضایت شغلی کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین براساس تئوری دوعاملی هرزبرگ؛ پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شماره 3، 1389.
[7]    Russell J. K.; Theory testing: The lessons of the Herzberg controversy; Emerald Backfiles, 2007.
[8]      Behling O., Labovitz G., Kosmo R.; The Herzberg controversy: A critical reappraisal; The Academy of Management Journal, Vol. 11, No. 1, 1968.
[9]      Malik M.E.,"Naeem B.; Towards understanding controversy on Herzberg theory of motivation"; Journal of Basic and Applied Scientific Research, Vol.2, No.11, 2012.
[10]  Hinton L.B.; "An empirical investigation of the Herzberg methodology and two-factor theory"; Organizational Behavior and Human Performance, Vol.3, No.2, 1968.
[11]  King N.; Clarification and evaluation of two- factor theory of job satisfaction; Psychological Bulletin, Vol. 74, No.1, 1970.
[12]  Schnider J. & Locke E.A.; "A critique of Herzberg’s incident classification system and a suggested revision"; Organizational Behavior and Human Performance, Vol.6, 1971
[13]  Sachau D. A.; "Resurrecting the motivation-hygiene theory: Herzberg and the positive psychology movement"; Human Resource Development Review, Vol.6, No.2, 2007.
[14]  Denisi A. S., Wilson M. S., Biteman J.; "Research and practice in HRM: A historical perspective"; Human Resource Management Review, Vol. 24. No.2, 2014 .
[15]  Wrenn R.; "Management and work humanization"; Critical Sociology, 1982.
[16]  Spagnoli P., Caetano A., Santos S.C.; "Satisfaction with job aspects: Do patterns change over time?"; Journal of Business Research, Vol.65, No.2, 2012.
[17]  Latham G. P., Ernst C.T.;"Keys to motivating tomorrow’s workforce"; Human Resource Management Review, Vol. 16. No.1 , 2006.
[18]  Herzberg F.; One more time: How do you motivate employees?; Harvard Business Review, September-October 1987.
[19]  Smerek R. E., Peterson M.; Examining Herzberg's Theory: Improving job satisfaction among non-academic employees at a University, Research in Higher Education; Vol.48, No.2, 2007.
[20]  Ananaba T.O.J.; Management by motivation, engineering management International; Vol. 1, 1981.
[21]  Pallone N. J.; "Hurley R.B., Rickard F.S.; Emphases in job satisfaction research: 1968-1969"; Journal of Vocational Behavior, Vol.1, No.1, 1971.
[22]  Herzberg F.; "Motivation-hygiene profiles: Pinpointing what ails the organization"; Organizational Dynamics, Vol.3, Issue.2, 1974.
[23]  Rao S. G.V.;"Theoretical and empirical consideration of the two-factor theory of job satisfaction"; Indian Journal of Industrial Relation, Vol.7, No.3, 1972.
[24]  [24] Bassett-Jones N., Lloyd G.C.; Does Herzberg’s motivation theory have staying power?; Journal of Management Development, Vol.24, No.10, 2005.
[25]  Flanagan J. C.; "The critical incident technique"; Psychological Bulletin, Vol. 51, No.4, 1954.
[26] ارشدی گ. ؛ انگیزش شغلی؛ تاریخچه، نظریه، پژوهش، عمل، تهران: انتشارات جاودانه، جنگل، 1389.
[27]  Gordon M. E., Pryor N. M., Harris B.V.; An examination of scaling bias in Herzberg’s Theory of  job satisfaction; Organizational Behavior and Human performance, Vol.11, No.1, 1974.
[28]  Berl R., Powell T., Williamson N. C.; "Industrial sale force satisfaction and performance with Herzberg’s theory"; Industrial Marketing Management, Vol.13, 1984.
[29]  Behling O., Labovitz G., Kosmo R.; "The Herzberg controversy: A critical reappraisal"; The Academy of Management Journal, Vol.11, No.1, 1968.
[30]  Tietjen M. A, Myers R. M.; "Motivation and job Satisfaction"; Management decision, Vol.34, No.4, 1998.
[31]  House R., Wigdor L. A.; "Herzberg dual-factor theory of job satisfaction and motivation: A review of the evidence and a criticism"; Personnel Psychology, Vol.20, No.4, 1967.
[32]  Locke E. A.; "The motivation sequence, the motivation Hub, and the motivation core"; Organizational Behavior and Human decision Processes, Vol.50. No.1, 1991.
[33]  Ewen R. B.; "Some determinants of job satisfaction: A study of the generality of Herzberg’s theory"; Journal of Applied Psychology, Vol.48, No.1, 1964.
[34]  Tesavrita C., Suryadi D.; Identification of Herzberg’s motivator-hygiene factors for SME workers: Case study of SME in bandung, Indonesia"; International Conference on Small and Medium Enterprises Development, Vol. 4, 2012. 
[35]  Rathavoot  R., Ogunlana S.O.; "Testing Herzberg’s two-factor theory in the Thai Construction industry"; Engineering, Construction and Architectural Management. Vol.10, No.5, 2003.
[36]  Rupande S.; "Personality, needs and two-factor theory of work motivation"; Indian Journal of  Industrial Relations, Vol. 16, No.2, 1980.
[37]  Furnham A., Eracleous A.; "Personality, motivation and job satisfaction: Hertzberg meets the Big Five"; Journal of Managerial Psychology, Vol.24, No.8, 2009.
[38]  [38] Andrisiani P.J., Miljus R.C.; "Individual differences in preferences for intrinsic versus extrinsic aspects of work"; Journal of Vocational Behavior, Vol.11, No.1, 1977.
[39]  Rowland E. K., Chidozie F. C.; The validity of Herzberg’s dual-factor theory on job satisfaction of political marketers; African Research Review, Vol.6, No.24, 2012.   
[40]  Locke E.; What is job satisfaction?; Organizational behavior and human performance; Vol. 4, 1969.
[41]  Teck-Hong T., Waheed A.; "Herzberg’s motivation-hygiene and job satisfaction in the Malaysian retail sectors: Mediating effects of love of money"; Asian Academy of Management Journal, Vol. 16, No. 1, 2011.
[42]  Hyun S. , Oh, H.; "Reexamination of Herzberg’s two-factor theory of motivation in the Korean army food service operations"; Journal of Foodservice Business Research, Vol. 14, No.1, 2011.
[43]  Gerhart B., Fang M.; "Pay for (individual) performance: Issues, claims, evidence and the role of sorting effects"; Human Resource Management Review, Vol. 24. No.1, 2014.
[44]  Adigun I.; "Generalizability of theory of job attitudes: A cross-cultural view: research note"; International Journal of Public Administration, Vol.21, No.11, 1998. 
[45]  Usugami J., Park K.Y.; "Similarities and differences in employee motivation viewed by Korean and Japanese executives: Empirical study on employee motivation management of Japanese affiliated companies in Korea"; International Journal of human Resource Management, Vol.17, No.2, 2006.
[46]  Lam A.; What motivates academic scientists to engage in search commercialization: Gold, ribbon or puzzle?; Research Policy, Vol.40, No.4,2011.
[47]  Lundberg C., Gudmundsun A., Andersson T.D.; Herzberg’s two-factor theory of motivation tested empirically on seasonal workers in hospitality and tourism; Tourism Management, Vol.30, No.4, 2009.
[48]  Amabile T.M.; "Motivational synergy: Toward new conceptualization of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace"; Human Resource Management Review, Vol.3, No.3, 1993.