مدلی برای طراحی و ارزیابی شایستگی‌های شغلی دانش‌کارآن: مورد‌کاوی مشاغل

نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
چکیده
ارزیابی شایستگی‌های دانش‌کارآن از جمله مباحث مهم و حیاتی منابع انسانی و مدیریت دانش است. با شناخت شایستگی‌های شغلی، تمامی کارکردهای مدیریت منابع انسانی کارآتر انجام می‌گیرد. در فضای دانشگاهی به اهمیت مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی پی برده شده ولی چالش‌های مختلفی از جمله عمومی بودن شاخص‌های به‌ دست آمده هنوز وجود دارد.
در این مقاله نخست براساس پیشینه پژوهش، شایستگی شغلی دانش‌کارآن از جمله توانایی، مهارت، فعالیت‌های دانشی، ساختار، سبک کار، علایق و ارزش‌ها انتخاب شدند. دو سطح پرسشنامه طراحی شد. در سطح اول، بر‌اساس نظر کارکنان اصلی‌ترین شایستگی‌های شغلی در شغل‌های برنامه‌نویس رایانه، تحلیل‌گر مالی و مهندس صنایع، انتخاب و رتبه‌بندی شد. در سطح دوم وضع موجود هر یک از این مشاغل در سازمان بر‌اساس شایستگی‌های شغلی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد افراد شرکت‌کننده 32 نفر بود که با آزمون فرض فازی، سیستم پشتیبان تصمیم برای انتخاب دانش‌کارآن طراحی شد. نکته حایز اهمیت آن است که نگاه توأم به ویژگی‌های دانشی و سایر عوامل مؤثر بر شایستگی‌های شغلی دانش‌کارآن، رویکردی جدید در ادبیات موضوع است. همچنین باید توجه کرد که با ارائه الگوریتم و ابزار آن (پرسشنامه‌های تدوین شده) و نظام پشتیبانی از تصمیم‌گیری، روشی ساده ولی کاربردی پیشنهاد می‌شود تا با سنجش وضعیت دانش‌کارآن (هم از منظر ویژگی‌های دانشی و هم از منظر ویژگی‌های عمومی) و قیاس آن با وضع مطلوب، بهینه‌ترین دانش‌کارآن شناسایی شده و راهکارهای اصلاحی برای ارتقای سایر دانش‌کارآن تدوین نمایند.

واژه‌های کلیدی:شایستگی‌های شغلی کار دانشی، شایستگی‌های شغلی کارکنان دانشی، دانش‌کار، کارکنان یقه‌سفید، ارزیابی کارکنان دانشی، ارزیابی شایستگی‌های شغلی.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

A Model for Knowledge Worker Competencies Design and Assessment: Case Study of Jobs

نویسندگان English

Ali Shirazi 1
Golnaz Azhdari 2
1 Associate Prof., Faculty of Management and Economic Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 . Ph.D. Student of Human Resource Management, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
چکیده English

In knowledge era having efficient and competent knowledge workers is one of the most critical issues in both human resource management and knowledge management which help facilitating different purposes such as selection, recruitment, promotion, learning, job description and finally better performance. At the first step the competencies of knowledge workers identified according to existing literature. Then we analyzed the sub competencies of each category. According to literature 6 knowledge worker competencies indices have been chosen which were ability, skill, knowledge-based activities, structure, work style, interesting and value. Data gathered by 2 level of questionnaire which the first level was choosing the knowledge worker competencies then the second one was assessing the competencies in 3 job positions. There were 32 personnel which participate in this survey. To be able to assess the knowledge worker competencies and analyzing the findings we used the fuzzy TOPSIS method. Contribution of this paper is considering both knowledge based jobs specifications and competencies. Also it is important that we propose a model with specific steps to capture competencies and make it practical in different human resource management functions through assessing knowledge workers condition and comparing it with ideal and finally presenting the best possible knowledge workers and some methods for improving other knowledge workers.

کلیدواژه‌ها English

Knowledge work
Knowledge Worker Competency
Competence- Base Assessment
Competency-Base Measurement Indicator
Evaluation
Assessment
 
[1]     Lawler E.; "From job based to competency-based organizations"; Journal of Organizational Behavior, 1994.
[2]     Sivasankaran T.; An overview of what competency is all about and an approach to competency modelling; Advesh Consultancy Services, 2009.
[3]    رحیم‌نیا فریبرز، هشیار وجیهه؛ واکاوی ابعاد مؤلفه‌های مدل‌های شایستگی مدیران در سیستم بانکی؛ مدیریت فردا، 1391.
[4]     Rahmah I., Syahida Zainal A.; "Impact of workers’ competence on their performance in the Malaysian private service sector"; Business and Economic Horizons, 2010.
[5]     Jurgita Šiugždinienė; Competency management in the context of public Management Reform; VIEŠOJI POLITIKA IR ADMINISTRAVIMAS,  2006.
[6]    یگانگی ع.؛ نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین)؛ مجله مدیریت توسعه و تحول،1389.
[7]     Scott D. S., Graham R. C., Amy H., Nick T. P.;"Competency modeling in extension education:Integrating an academic extension education model with an extension human resource management model"; Journal of Agricultural Education, 2011.
[8]     Lievens F., Sanchez J. I., De Corte W.; "Easing the inferential leap in competency modeling: The effects of task-related information and subject matter expertise"; Personnel Psychology, 2004.
[9]     Sanghi S.; The handbook of competency mapping; New Delhi: Sage Publications Inc, 2007.
[10] Chee-Leong C., Yuen-Ping H., Hwee-Hoon T., Kwan-Kee N. ; "A practical model for identifying and assessing work competencies"; Management Development Forum, 2000.
[11] Shavelson R. J.;"On the measurement of competency"; Empirical Research in Vocational Education and Training, 2010.
[12] Competency-based governance; Chicago: Center for Healthcare Governance and Health Research & Educational Trust: Hospira, 2009.
[13] Competencies for CEOs oF private foundation; Washington: Council on Foundations Inc, 2006.
[14] Drucker P.; Landmarks of tomorrow. New York : Harper & Brothers, 1959.
[15] David u L., Peter J. T.; Designing information artefacts for knowtedge workers; London : Personal Technologie, 1998.
[16] Clara M., Lingmin Li.; Modeling knowledge worker activity; Tadej Stajner, Dunja Mladenic: Workshop on Applications of Pattern Analysis,. JMLR: Workshop and Conference Proceedings 1, 2012.
[17] White R.; Motivation reconsidered: The concept. Psychological Review, 1959.
[18] Boyatzis R.; The competent manager: A model for effective performance; New‌York: Wiley, 1982.
[19] Dubois D. D.; Competency -based human resource management; Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing, 2004.
[20] Adem Golec, Esra Kahya., A fuzzy model for competency-based employee evaluation and selection, Computers & Industrial Engineeri, 2007.
About O*net. O*NET.; http://www.onetcenter.org/overview.html, 2012.