بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی و کارآفرینی ( پژوهشی پیرامون کارکنان شرکت داده‌ورزی سداد )

چکیده
با توجه به افزایش سطح رقابت و نقش انکار ناپذیر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در بقای سازمان ها و خلق مزیت رقابتی، لزوم شناسایی و پرورش افراد خلاق و کارآفرین در سازمان ها بیش از پیش احساس می شود، به نحوی که سبب ترغیب به تلاش بیش تر مدیران سازمان ها در این حوزه می شود. در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر تحقق کارآفرینی از منظر تفاوت های فردی و ویژگی های شخصیتی بررسی شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی و از شاخه همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل کارمندان شاغل در یکی از شرکت داده ورزی سداد می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند؛ ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه با طیف پنج گزینه ای لیکرت می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که ابعاد و ویژگی های شخصیتی با کارآفرینی همبستگی دارند. عوامل شخصیتی نظیر وظیفه شناسی، برون گرایی و گشودگی رابطه مثبتی با کارآفرینی سازمانی دارند؛ در حالی که بین ابعاد شخصیتی روان رنجوری و سازگاری با کارآفرینی سازمانی رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Considering the Relationship Between Personality Factors and Entrepreneurship: A Research About The Personnel of Sadad Informatics Corporations

چکیده English

In view of increasing levels of competition and the indispensible role of creativity, innovation and entrepreneurship in organizational survival and the gaining of competitive advantage, there is a necessity for indentifying and developing creative people and entrepreneurs within organizations, in a way that urges organizations to struggle in this area. The present research, considers influential factors on achieving entrepreneurship in view of personality characteristics and individual differences. Research methodology incorporates both descriptive and correlation analysis based on structural equation modeling. Data was collected by means of a designed questionnaire that was distributed among personnel of Sadad Informatics Corp. data samples were selected in a random fashion. Research results indicated that personality dimensions and characteristics have a relationship with entrepreneurship. Personality factors such as conscientiousness, extroversion, and openness to experience have a positive relationship with entrepreneurship, whereas personality dimensions such as neuroticism and agreeableness did not have a meaningful relationship with entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها English

Conscientiousness
:Entrepreneurship
Agreeableness
Neuroticism
Openness to Experience
Extraversion