تأثیر رهبری خدمت‌گزار بر اثر بخشی پیروی با استفاده از سیستم معادلات همزمان

نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
2 استادیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (رح)
3 دانشجو دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
چکیده
هدف این مقاله بررسی تأثیر رهبری خدمت‌گزار بر اثربخشی پیروی است. متغیرهای مدل بر اساس مطالعات نظری و تجربی انتخاب شد و با استفاده اطلاعات حاصل از پیمایش، مبتنی بر نظرسنجی مدیران و کارکنان ۲۲ سازمان دولتی در ایران، فرضیه‌های تحقیق بررسی گردید. تمایز این مقاله در مقایسه با سایر مطالعات در این است که به جای تحلیل همبستگی انفرادی بین متغیرها و لحاظ نکردن سایر شرایط، با استفاده از روش‌های پیشرفته، روابط بین متغیرها را به صورت تعاملی، همزمان و به شکل دوطرفه بررسی کرده است. به این منظور نخست با استفاده از نرم‌افزارهای Eviews7.1 و SPSS19 و روش اقتصادسنجی کمترین مجذورات معمولی (OLS) پارامترهای مدل براورد شد. از آن جایی که امکان وجود جریانی دو طرفه از روابط علّی میان متغیرها وجود دارد، سیستم معادلات همزمان سه مرحله‌ای (3SLS) برای بررسی همزمان تأثیر تمامی متغیرها بر متغیرهای وابسته تحقیق استفاده شد. نتایج کمی براورد مدل‌ها با براورد سیستم معادلات همزمان نشان می‌دهد که تأثیر رهبری خدمتگذار بر اثربخشی پیروی معنادار است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The influence of servant leadership on followership effectiveness by using simultaneous equations

نویسندگان English

ahmadali Khaef Elahi 1
mohammad taqi Norouzi 2
sajjad farazmand 3
چکیده English

Abstract
The purpose of this paper is investigating the impact of servant leadership on followership effectiveness. Model variables are selected through experimental and theoretical study. The data are obtained by survey method, based on surveying the managers and employees of 22 selected governmental organizations, then the hypotheses are investigated. This research is distinguished from other similar researches in that, instead of individual correlation analysis and ignoring other circumstances, using advanced methods, the variables have been simultaneously and two-way analyzed. In order to do this, Eviews 7.1 and spss19 are used for estimating parameters by the use of OLS method; Since there is a possibility for existence of two-way relation between the variables, three stages simultaneous equations (3SLS) is used to estimate simultaneous impacts of servant leadership on organizational effectiveness. The quantitative results of quantitative estimation of the models by the Structural Equation Modeling showed that servant leadership has positive impact on followership effectiveness.

کلیدواژه‌ها English

"Servant leadership"
"Followership"
"effectiveness"
"simultaneous equations system"
 
8- منابع
[1]   Gupta A., McDaniel J., Herath, S.K.;"Quality management in service firms: Sustaining structures of total quality service”; Managing Service Quality, 15(4), 2005.
[2]   Melchar D., Bosco, S.;"Achieving high organization performance through servant leadership" ; The Journal of Business Inquiry, 9(1), 2010.
[3]   Mullins L.J.; Management and organizational behavior; 4th ed, Pitman Publishing, London, 1996.
[4]   Chien M.H.;"A study to improve organizational performance: A view from SHRM"; Journal of American Academy of Business, 4(1/2), 2004.
[5]   Keith K.M.; Servant leaders; Leadership Excellence, 26(5), 2009.
[6]   Greenleaf R.K.; Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and, greatness; New York, NY: Paulist Press, 1977.
[7]   White S.J.; Power for public service: Servant leadership and the Virginia beach quality service system; Doctoral Dissertation, Regent University, (UMI no at 3082720), 2000.
[8]   Meyer A., Brown T., Browne S. J., Neil, M., Kubasek, N.;"Do we really want more leaders in business”; Journal of Business Ethics, 17(15), 1998.
[9]   Stramba L.; Servant leadership practices; The Community College Enterprise, 9(2), 2003.
[10]  Koshal O.; Servant leadership theory: Application of the construct of service in the context of Kenyan leaders and managers; Servant Leadership Research Roundtable, Jeremiah, Regent University, School of Leadership Studies, 2005.
[11]  Irving J.A.; Exploring the relationship between servant leadership and team effectiveness; Servant Leadership Roundtable, Center for Transformational Leadership, Bethel University, 2005.
[12]  Rennaker M.; Servant leadership a chaotic leadership theory; Servant Leadership Research Roundtable, Regent University, School of Leadership Studies, 2005.
[13]  Laub J.; From paternalism to the servant organization: Expanding the organizational leadership assessment (OLA) model; Servant Leadership Roundtable, Indian Wesleyan University, 2003.
[14]  Sendjaya S.; Development and validation of servant leadership behavior scale; Paper presented at the Servant Leadership Roundtable, Regent University, Virginia Beach, VA, 2003.
[15]  Hill V.A.; Employee satisfaction and organizational commitment; Phd. Dissertation Capella University, United State Minnesota, Retrieved February 14, 2010.
[16]  Westre, K.; Servant leadership in sport; Doctoral Dissertation, Gonzaga University (AAT, No 3093080), 2003.
[17]  Winston B.; Extending Patterson’s servant leadership model: Coming full circle; Servant Leadership Roundtable; Regent University, School of Leadership Studies, 2003.
[18]  Sherman, J.; Leader role inversion as a corollary to leader-member exchange; Group & Organization Management, 27(2), 2002.
[19]  Nwogu O.; Servant leadership model: The role of follower self-esteem, emotional intelligence, and attributions on organizational effectiveness; the School of Leadership Studies, Regent University; 2004.
[20]  Ryerson A.T.; Behavioral aspects of self-efficacy: A measurement of sales performance; Doctoral Dissertation, Nova Southeastern University (UMI no aat 3100961), 2003.
[21]  Garbe J., Madigan. E., Click. E., Fitzpatrick. J.; "Attitudes towards collaboration and servant leadership among nurses, physicians and residents"; Journal of Inter professional Care, July, 23(4), 2009.
[22]  Andersen J.;"When a servant-leader comes knocking"; Leadership & Organization Development Journal, 30(1), 2009.
[23]  Zeynep H.Ö.;"Servant leadership and paternalistic leadership styles in the Turkish business context: A comparative empirical study"; Leadership & Organization Development Journal, 33(3), pp. 300 – 316, 2012.
[24]      قلی پور آ.، پورعزت ع.، حضرتی م.؛ «بررسی تأثیر رهبری خدمت‌گزار بر اعتماد سازمانی و توانمند سازی در سازمان‌های دولتی»؛ نشریه مدیریت دولتی، ۲:۱، 1388.
[25]      خائف الهی ا.، نوروزی م.، دانایی‌فرد ح.؛ «تبیین الگوی اثربخشی سازمان‌های دولتی ایران بر اساس نقش رهبری خدمت‌گزار؛ فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران- مدرس علوم انسانی، ۲:۱۳، 1388.
[26]      نصراصفهانی م.، نصراصفهانی ع.، نوری ا.؛ «رابطه رهبری خدمت‌گزار با تعهد سازمانی و مؤلفه‌های آن در کارکنان سازمان بهزیستی استان اصفهان» ؛ پژوهش‌های مدیریت، 11:4، ۱۳۹۰.
[27]      فرهنگی ع.، دامغانیان، ح.، مهرگان م.، دامغانیان ح.؛ «بررسی تطبیقی امکان به‌کارگیری رهبری خدمت‌گزار در نظام بانکی از منظر مدیران و کارکنان»؛ فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران- مدرس علوم انسانی، 3:15، ۱۳۹۰.
[28]           منجذب م.؛ «انتخاب میان مدلهای خطی و خطی لگاریتمی با اتکا به روشهای اقتصاد سنجی»؛ پژوهشنامه اقتصادی، پاییز 1380، شماره 2.
[29] Koutsoyiannis A.; Theory of econometric; 2nd Edition, Macmillan, 1977.