نگاشت مفهومی سرمایه اجتماعی در بازاریابی بنگاه‌های کارآفرین (مورد مطالعه: صنایع غذایی)

نویسندگان
1 دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
2 دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
3 کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
چکیده
برخورداری از سرمایه اجتماعی قوی ، منجر به دسترسی سریع و با زمانبندی مناسب به مجموعه متنوعی از اطلاعات رقابتی می شود. و از اینرو که اطلاعات دریافتی از افراد مورد اطمینان، عموما دقیق، مرتبط و قابل اتکا هستند؛ یکی از مولفه های کلیدی فرصت های کارآفرینی به شمار می آید. نوآوری پژوهش حاضر در بررسی توامان سرمایه اجتماعی و بازاریابی به مثابه کارکردهای سازمانی با استفاده از روش شناسی نگاشت مفهومی به مثابه ترکیبی از روش های استقرایی و قیاسی است. در فرآیند اجرای پژوهش روش نمونه گیری هدفمند ملاکی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته عمیق از 10 نفر از خبرگان موضوع تا مرحله اشباع استفاده شد. نتایج مطالعه گویای جایگاه برجسته و نمایان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در فعالیت های بازاریابی بنگاه های کارآفرین است. به طوریکه سرمایه اجتماعی بر 5 خوشه ی آمیخته بازاریابی، کنترل و ارزیابی بازار، تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری، عوامل راهبردی و عوامل درون سازمانی؛ و 15 زیرخوشه ی توزیع، ترفیع، قیمت و محصول(آمیخته بازاریابی)؛ مشتریان، رقبا، تامین کنندگان و سیستم ها و روش ها(کنترل و ارزیابی بازار)؛ رفتار مشتری و سیستم ها و روش ها(تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتری)؛ ساختار، سبک و کارکنان(عوامل درون سازمانی)؛ و مشتری و ورود به بازار(عوامل راهبردی) را نگاشت می کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Mapping of social capital in entrepreneurial firms marketing (case study: food industry)

چکیده English

Strong social capital plays a vital role in quick access and convenient scheduling to a variety of information. Secure Communication prepares access to numerous resources, and promotes information receiving and improves people’s comprehension about their knowledge in a certain range. Social capital facilitates give rise to access to information, (information received from reliable people, who generally are accurate, relevant and reliable) that is one of key components of entrepreneurial opportunities. Research innovations are in combination of both social capital and marketing activities using concept mapping methodology as a inductive and deductive methods. In this study was used of criterion purposive sampling method and in-depth semi-structured interviews with 10 experts to saturation point. The results indicate prominent and visible position of social capital and dimensions entrepreneurial firms marketing activities. Social capital is mapping the five clusters marketing mix, control and assessment of market, market research and analysis of customer behavior, strategic factors and internal factors, and 15 sub cluster; distribution, promotion, price and product (marketing mix), customers, competitors, suppliers and systems and methods (control and assessment of the market), customer behavior and the systems and methods (market research and analysis of customer behavior), structure, style, and employees (internal factors), and customer and market entry (strategic factors ).

کلیدواژه‌ها English

"social capital"
"entrepreneur firms"
"marketing"
"concept mapping"