طراحی مدلی برای اندازه‌گیری هوشمندی استراتژیک سازمانی (مورد مطالعه: شرکت‌های استفاده‌کننده از نرم‌افزارهای هوشمندی کسب و کار در ایران)

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه خلیج فارس
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس
3 دانشگاه خلیج فارس، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس
چکیده
تغییرات مستمر در محیط و کسب کار در سال های اخیر، سازمان ها را ملزم به نظارت بر محیط درون و بیرون خود و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این تغییرات نموده است تا از این طریق بتوانند واکنش به موقع به فرصت ها و تهدیدها از خود نشان دهند. در همین راستا، سیستم های هوشمندی استراتژیک به عنوان ابزاری نوین با فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز هر بخش سازمان، مدیران را در دستیابی به این مهم یاری می رساند. بنابراین با توجه به اهمیت هوشمندی استراتژیک، این پژوهش با شناسایی انواع متفاوت هوشمندی بر مبنای نیازهای اطلاعاتی در اتخاذ تصمیمات سازمان از دیدگاه محیط درونی و بیرونی آن به طراحی مدل جدیدی برای اندازه گیری هوشمندی استراتژیک پرداخته است. بدین منظور، داده های مورد نیاز پژوهش با توزیع پرسشنامه ای میان سازمان های استفاده کننده از سیستم های هوشمندی کسب و کار، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار این مدل نیز با استفاده از روش های روایی واگرا و روایی همگرا سنجیده و از طریق روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که هوشمندی استراتژیک از طریق هوشمندی درون و برون سازمانی اندازه گیری می شود. همچنین، متوسط بودن میزان هوشمندی استراتژیک در سازمان های ایرانی، لزوم درک بهتر و پیاده سازی بهینه این نوع سیستم ها را بیان می کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Providing a Model for Measuring Organizational Strategic Intelligence: Iranian Organizations Using Business Intelligence Software

چکیده English

In recent years, the continuous changes of business environment have demanded the organizations to control their internal and external environments and to analyze the information obtained from these changes. Due to this, the organizations are able to seize the opportunities and to deal with the threats. In this regard, providing required information of each department of the organizations, the organization strategic intelligence systems, as new tools, assist the managers to do their best regarding the opportunities and threats. Thus, identifying the different kinds of intelligence based on each department of the organization's information needs to make proper decisions; this study aims at designing an innovative model for measuring organization strategic intelligence from both perspectives of internal and external environments. For the purpose of this study, the required data was collected through delivering a questionnaire to the organizations which used the business intelligence systems. The validity of the provided model was evaluated through using discriminant validity, convergent validity and structural equation modeling. The findings reveal that organization strategic intelligence is measured through internal intelligence and external intelligence. Moreover, the Iranian organizations have reported an average level of strategic intelligence which indicates the necessity of better understanding and optimized implementation of these systems.

کلیدواژه‌ها English

Information Resources
Organizational Strategic Intelligence
Organizational Internal Intelligence
Organizational External Intelligence