ارائه مدلی جهت ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش در بانک پاسارگاد با استفاده از سیستم استنتاج فازی

نویسندگان
1 دانشگاه علوم و تحقیقات
2 استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران
3 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی مبتنی بر سیستم های استنتاج فازی برای ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش و استفاده از آن برای بررسی وضعیت بانک پاسارگاد می باشد. در ابتدا، مدل اولیه تحقیق بر اساس مطالعه و بررسی ادبیات تحقیق تدوین گردید. در گام بعدی، مدل تدوین شده در اختیار خبرگان قرار گرفته و پس از اعمال اصلاحات مبتنی بر اجماع نظر خبرگان و تکنیک دلفی فازی، مؤلفه ها و شاخص های مدل پژوهش نهایی شد. در این مدل، فرهنگ، ساختار، فناوری اطلاعات و رهبری به عنوان ابعاد توانمندساز مدیریت دانش در نظر گرفته شدند. سپس جهت گردآوری اطلاعات و استخراج قوانین سیستم استنتاج فازی که مبتنی بر دانش و تجربیات خبرگان است، مصاحبه هایی نیمه ساخت یافته انجام شد. پس از طراحی و اعتبار سنجی سیستم، جهت گردآوری داده های مورد نیاز برای اندازه‌گیری توانمندسازهای مدیریت دانش (ورودی‌های سیستم استنتاج فازی) در بانک پاسارگاد، از پرسشنامه استفاده شد. خروجی سیستم نشان دهنده آن است که در بانک پاسارگاد، عوامل توانمندساز "فرهنگ"، "ساختار سازمانی" و "رهبری" در سطح متوسط و عامل توانمندساز "فناوری اطلاعات" در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. همچنین در مجموع، وضعیت توانمندسازهای مدیریت دانش در بانک پاسارگاد، متوسط ارزیابی شد. طراحی و استفاده از سیستم‌های استنتاج فازی جهت ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش و همچنین ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش در یکی از بانک های کشور را می توان از نوآوری های این پژوهش دانست.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Proposing A Model For Evaluating Knowledge Management Enablers At Pasargad Bank Using Fuzzy Inference System

نویسنده English

Eshrat Shafaat 1
چکیده English

The main purpose of this research is to present a model for evaluating knowledge management enablers based on Fuzzy Inference System (FIS) to examine Pasargad bank situation. First of all, initial model compiled based on literature review. After presenting compiled model to experts, enablers and their indexes were concluded by Delphi Fuzzy Technique according to experts’ revisions and new ideas. In this model, Culture, Structure, Information Technology and Leadership were confirmed as enablers’ dimensions. For gathering information and extracting FIS rules according experts’ knowledge and experiences, semi structured interviews have been done. After system designing and crediting, a questionnaire was used for gathering data to measure knowledge management enablers and their indexes (FIS inputs) at Pasargad Bank. FIS output shows that knowledge management enablers situation at Pasargad Bank is at medium level. Evaluating knowledge management enablers at banking domain and using Fuzzy Inference System for evaluating knowledge management enablers were innovations of this research.

کلیدواژه‌ها English

Knowledge Management
Enabler
Fuzzy Inference System
Pasargad Bank