توانمندسازی و عملکرد زمینه ای با مطلوبیت حرفه ای

نویسندگان
1 کارشناس ارشد پژوهشی
2 استادیار
3 دانشیار
چکیده
هدف این مقاله بررسی وضعیت و ارتباط مولفه‌های توانمندسازی و عملکرد زمینه‌ای و هریک از ابعاد آنها با مطلوبیت حرفه‌ای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است. مولفه توانمندسازی براساس مدل باون و لاولر (1992)، مولفه عملکرد زمینه‌ای براساس مدل ون اسکاتر و موتوویدلو (1994) و همچنین مطلوبیت حرفه‌ای براساس مدل جهانی تک سوالی مورد سنجش قرار گرفت. متناسب با هدف مقاله، دو فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق 355 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است، که تعداد 152 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه است که بخش اول آن رضایت شغلی، بخش دوم شامل توانمندسازی با چهار بعد تسهیم اطلاعات، اعتماد، آموزش و پاداش و بخش سوم شامل عملکرد زمینه‌ای با دو بعد تسهیل روابط بین فردی و فداکاری شغلی می‌باشد. پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. ارتباط معنادار و میزان همبستگی هر یک از مولفه‌های توانمندسازی و عملکرد زمینه‌ای و ابعاد آنها با رضایت شغلی بررسی شد. سپس مدل معادله ساختاری برای آزمون مدل فرضی بکار رفت و اثرات مستقیم و غیرمستقیم این عوامل بر رضایت شغلی کارکنان کشف شدند. نتایج آزمونها نشان دادند که هر یک از مولفه‌های توانمندسازی و عملکرد زمینه‌ای و ابعاد آنها با رضایت شغلی ارتباط معناداری دارند، لیکن تنها بعد آموزش با رضایت شغلی رابطه معنادار پیدا نمی‌کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Empowerment and Contextual Performance with Job utilitarian

نویسندگان English

Sommayeh Baramond 1
Bahman Hajipour 2
Mohammadreza Hamidizadeh 3
Bahman Hajipour 2
1 Department of Executive Management
2 Assistant Professor
3 1Associate professor
چکیده English

The purpose of this study is Understanding status and relationship between empowerment and contextual performance with job satisfaction of employees of Islamic Azad University Dezful Branch. Empowerment based on Bowen and Lawler of model (1992), contextual performance based on Van Scotter and Motowidlow of model (1994) and job satisfication based on universal model of single question measured. Proportion with purpose of study, two main hypothesizes and ten secondary hypothesizes codified. Statistical social of this study was 355 personals of this university branch. Tools used in this study to collect data was questionnaire. This questionnaire has three sections that one section is job satisfication based on universal model of single question, second section is empowerment based on Bowen and Lawler of model (1992) in four dimensions which includes information sharing, trust, training and reward and third section is contextual performance based on Van Scotter and Motowidlow of model (1994), which includes two dimensions of facilitation of interpersonal relationships and dedication work. The Cronbach's alpha reliability coefficient was approved by them. Meaningful relationship and coefficient correlation between empowerment and performance and each dimensions of their with job satisfication were investigated. Then structural equation model was used to test the theoretical model and the direct and indirect effects of these factors on job satisfaction of employees were found. Results of tests impress that each of components empowerment and contextual performance with job satisfication have meaningful relationship and had seen among of dimensions of their only training with job satisfication has not meaningful relationship.

کلیدواژه‌ها English

Empowerment
Contextual Performance
Job satisfication