ارائه مدلی برای ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش در بانک پاسارگاد با استفاده از سیستم استنتاج فازی

چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر سیستم‌های استنتاج فازی برای ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش بودهاست. نخست مدل اولیه تحقیق بر‌اساس مطالعه و بررسی ادبیات تحقیق تدوین شد. در مرحله بعدی، این پیش‌مدل در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات مبتنی بر اجماع نظر خبرگان و تکنیک دلفی فازی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل پژوهش نهایی شد. فرهنگ، ساختار، فناوری اطلاعات و رهبری به‌عنوان ابعاد توانمندسازها در نظر گرفته شدند. سپس برای گردآوری اطلاعات و استخراج قوانین سیستم استنتاج فازی- که مبتنی بر دانش و تجربیات خبرگان است- با آن‌ها مصاحبه شد. با مقادیر به‌دست آمده از سیستم‌های استنتاج فازی طراحی‌شده، بررسی و ارزیابی وضعیت توانمندسازهای مدیریت دانش سازمان مورد‌ نظر امکان‌پذیر خواهد بود. پس از طراحی و اعتبارسنجی سیستم برای اندازه‌گیری شاخص‌ها و توانمندسازهای مدیریت دانش (ورودی‌های سیستم استنتاج فازی) در بانک پاسارگاد، از پرسشنامه استفاده شد. در مورد این بانک، خروجی سیستم نشان‌دهنده آن است که وضعیت توانمندسازهای فرهنگ، ساختار سازمانی و رهبری در سطح متوسط و توانمندساز فناوری اطلاعات در سطح به‌نسبت بالایی قرار دارند. بر‌اساس این نتایج، وضعیت توانمندسازهای مدیریت دانش در بانک پاسارگاد، متوسط ارزیابی شد. در‌نهایت پیشنهادهاییبرای بهبود وضعیت کنونی بانک ارائه شد. با توجه به مطالعات صورت گرفته در مورد پیشینه تحقیق، استفاده از ابزار قدرتمند سیستم‌های استنتاج فازی برای ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش و هم چنین ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش در حوزه بانکی، از نوآوری‌های این پژوهش هستند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Proposing a Model for the Evaluation of Knowledge Management Empowerment at the Pasargad Bank using the Fuzzy Inference System

چکیده English

The purpose of this research is to present a model for evaluating knowledge management empowerment based on Fuzzy Inference System (FIS). First, the initial model was compiled based on the review of the literature. After presenting the initial model to the experts, empowerment factors and their indexes were chosen by the Delphi Fuzzy Technique according to experts’ revisions and inputs. Culture, Structure, Information Technology and Leadership were confirmed as dimensions involved in empowerment. In order to gather information and extract FIS’ rules according to experts’ knowledge and experiences, interviews were conducted. With FIS outputs, knowledge management empowerments’ status would be determined. This evaluation helps managers perform the gap analysis between the existent knowledge management empowerment levels and the desired ones and helps them in decision making. After system design and evaluating its’ credibility, a questionnaire was used for measuring knowledge management empowerment factors and their indexes (FIS inputs) at Pasargad Bank. FIS outputs show that the knowledge management empowerment situation at Pasargad Bank is at medium levels. Finally, in order to improve the firm’s current situation, certain solutions were provided. According to the literature review, evaluating knowledge management empowerment factors in the banking sector and using the Fuzzy Inference System for the evaluation of the knowledge management empowerment factors were innovations of this research.

کلیدواژه‌ها English

Knowledge Management
Knowledge Management Empowerment Factors
Fuzzy Inference System