طراحی نظام جبران خدمات در سازمان های دانش بنیان با رویکرد مدل سازی ساختاری – تفسیری

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دکتری مدیریت رفتار سازمانی، تهران، ایران
چکیده
با پذیرش تفاوت‌های سازمان‌های دانش بنیان به لحاظ فلسفه وجودی، ماهیت فعالیت‌ها و به ‌دنبال آن تمایز کارکنان آنان با دیگر سازمان‌ها، در این مقاله سعی بر آن است تا با مرور اجمالی مدل‌های ارائه شده در حوزه جبران خدمات، مدلی مناسب برای بکارگیری در نظام جبران خدماتِ سازمان‌های دانش بنیان ارائه شود.
در این پژوهش پس از مطالعه مدل‌های موجود، فهرستی از عوامل تأثیرگذار در نظام‌های جبران خدمات، شناسایی و در دو گروه اصلی مالی و غیر مالی و چهار زیرگروه طبقه بندی شد. سپس از میان عوامل احصا شده، بر‌اساس نظر غالب خبرگان، هشت عامل مؤثر در نظام جبران خدمات این سازمان‌ها برگزیده و در نهایت با استفاده از اکثریت آرای همان صاحبنظران و به کمک روش مدل‌سازی ساختاری – تفسیری، مدل مترتب، بر‌اساس سطح‌بندی هشت عامل منتخب طراحی شد. در مدل طراحی شده عوامل غیرمالی اعم از عوامل مرتبط با شغل(کار چالشی و فرصت رشد) و عوامل مربوط به محیط و شرایط شغل (برخورداری از ساعت‌های کار شناور و شرایط مطلوب محیط کار) در سطوح بالاتر قرار گرفتند؛ به این معنا که این عوامل در نظام جبران خدمات این سازمان‌ها از اهمیت و تأثیرگذاری بیشتری برخوردارند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Designing Compensation System in Knowledge-Based Organization (KBO) by Interpretive Structural Modeling(ISM) Approach

نویسندگان English

Somayeh Nemati 1
Ahmad ali Khaeef elahi 2
Ahmad ali Khaeef elahi 2
Nona Momeni 3
1 PhD Student in Human Resource (HR) Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Management and Economics Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 PhD in Organizational Behavior (OB) Management
چکیده English

Accepting differences between knowledge-based organizations and other organizations with respect to the philosophy of existence, nature of the activities and their differentiated employees, we intend to present a proper model with surveying existing models. The presented model should be applicable in the compensation system in knowledge based organizations. Components Influencing compensation systems identified and classified into two main groups of financial and non-financial and four sub-division categories through studying existing models. According to the experts, 8 main effective components in compensation of these organizations were identified. Finally, based on 8 selected components and with the exploiting of the experts opinion and using of Interpretive Structural Modeling (ISM) technique, a prioritizing and leveling model for compensation system of knowledge-based organizations was developed. In this designed model, nonfinancial factors such as job-related factors (job challenge and growth opportunities) and factors related to the job environment (having a floating work hours and workplace conditions) have higher priority. This means that these Factors in compensation system are more important and have more influence.


کلیدواژه‌ها English

Compensation
Knowledge-Based Organization (KBO)
Interpretive Structural Modeling(ISM)
Clustering
 
 
[1]     Leif E., Joachim C.; "Intelligent remuneration in the knowledge economy for growth of intellectual capital";Journal of Human Resource Costing & Accounting, Vol. 9,Issue: 2., 112-122, 2005.
[2]     Charles D., Jean-Marie H.; "Human resource management in the knowledge age: Current practice and perspectives on the future";Employee Relations, Vol. 17,Issue: 1., 9-23, 1995.
[3]     Kevin C.K., LamP. B., McGuinnessJoão P. V.;"CEO gender, executive compensation and firm performance in Chinese-listed enterprises Original Research Article"; Pacific-Basin Finance Journal, Vol. 21, Issue:1., 1136-1159, 2013.
[4]     Ozgur O., Murat K., Arun; "Does risk matter in CEO compensation contracting? Evidence from US restaurant industry Original Research Article"; International Journal of Hospitality Management, Vol.34, Issue: 41, 372-383, 2013.
[5]     Jeffrey T. B., Paul D. T.;"Managerial compensation: Luck,skill or labor markets? Original Research Article"; Journal of Corporate Finance, Vol. 21. Issue: 16. , 252-268, 2013.
[6]     Tan Y., Scott B., Stephen H.; "Attracting and retaining knowledge workers in knowledge cities";Journal of Knowledge Management, Vol. 11.Issue: 5, 6-17, 2007.
[7]     Joy M.; "Creating knowledge – based organization"; The Manchester Review, Double Issue 2001, Vol. 6, No: 2 & 3. , 2001.
[8]     Hellriegel, D., S. E., Slocum, J. W., Jackson, S. E., Louw, L. and Associates, "Management: Fourth South African Edition"; Oxford, UK: Oxford University Press, 2012.
[9]     RavivA., Elif S.-C.;"Executive compensation, risk taking and the state of the economy Original Research Article";Journal of Financial Stability, Vol. 9, Issue: 1., 55-68, 2013.
[10] Sung S. K.; "Symmetry in the sensitivity of executive bonus compensation to earnings and returns in high-technology"; (Chapter Item), International Finance Review, Vol. 13, 127-172, 2012.
[11] Milkovich G., Newman M.J.; "Compensation"; New York: McGraw-Hill, 2002.
[12] French W. L.;"HRM"; Boston: Houghton Miffin, 1986.
[13] Schulers R.; "Personal &human resource management"; New York: McGraw-Hill, 1987.
[14] Denis C., Michel T.; "Between universality and contingency: An international study of compensation performance"; International Journal of Manpower, Vol. 32.Issue: 8. , 856-878, 2011.
[15] ناظمی،شمس الدین؛ برجعلی‌لو، شهلا؛ تبیین رابطه ابعاد عدالت سازمانی و جنبه‌های گوناگون رضایت از جبران خدمات؛ پژوهشنامه مدیریت اجرایی، دوره 4، شماره 7، تابستان 3-3، 1391.
[16]  سیدجوادین، سیدرضا؛ باباشاهی، جبار؛ افخمی اردکانی، مهدی؛ ابراهیمی، محسن؛ انعطاف‌پذیری سیستم‌های جبران خدمات؛ زمینه‌ساز ارتقاء کارآفرینی؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 6، شماره 23، پاییز، صفحه 151-167، 1390.
[17] معمارزاده طهران، غلامرضا؛ نصیری‌پور، امیراشکان؛ آقابابایی دهاقانی، زهره؛ طراحی مدل جبران خدمات پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان‌های دولتی شهر تهران؛ دو فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، دوره 4، شماره 2، زمستان صفحه 23-49، 1391.
[18] Jerry S., Steven F. C.;"The economic determinants of compensation committee quality"; Managerial Finance, Vol. 38.Issue: 2, 188-205, 2012.
[19] Paolo B., Vito P.;"Compensation, reward, and the measurement of unfair inequalities"(Chapter1); Research on Economic Inequality, Vol. 19, 193-204, 2011.
[20] Attri R., Dev N., & Sharma V.; "Interpretive Structural Modelling (ISM) approach: An Overview"; Research Journal of Management Sciences, Vol. 2. Issue: 2, 3-8, 2013.
[21] Soti A., Goel R.K., Shankar R., Kaushal O.P.; "Modeling the enablers of six sigma using interpreting structural modeling";Journal of Modeling in Management, Vol.5. Issue: 2, 124-141, 2010.