فرهنگ مدیریت خطا و عملکرد سازمانی: تبیین نقش ظرفیت جذب دانش و عملکرد نوآورانه

نویسندگان
1 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، گروه مدیریت، گیلان، ایران
2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان،، گیلان، ایران
3 کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
چکیده
فرهنگ مدیریت خطا مفهومی نوظهور است که انتقال و تسهیم دانش به ‌دست آمده از خطاهای سازمانی را در بین کارکنان و واحدهای سازمانی تسهیل می‌کند. استقرار چنین فرهنگی به بهبود فرآیندهای یادگیری در بین واحدهای سازمانی که به مفهوم ظرفیت جذب دانش اشاره دارد، منتهی می‌شود. دانش به دست آمده از خطاهای سازمانی منجر به بهبود نوآوری در سازمان می‌شود که ارتقای بلند مدت عملکرد سازمانی را به دنبال دارد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرهنگ مدیریت خطا و عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش ظرفیت جذب دانش و عملکرد نوآورانه در این رابطه می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش، کل مدیران شرکت‌های داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. تحلیل‌ها بر‌اساس 153 پرسشنامه جمع‌آوری شده مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون انجام شد. یافته‌های به دست آمده نشان می‌دهد که رابطه‌ مثبت و معناداری بین متغیرهای پژوهش وجود داشته و ظرفیت جذب دانش و عملکرد نوآورانه در رابطه بین فرهنگ مدیریت خطا و عملکرد سازمانی نقش متغیرهای میانجی را دارند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Error management Culture and Organizational Performance: Expressing the Role of Absorptive Capacity and Innovative Performance

نویسندگان English

Mahmood Moradi 1
Keykhosro Yakideh 2
Atiyeh Safardoust 3
Farzaneh Abdollahian 3
Keykhosro Yakideh 2
1 Assistant Professor, Management department, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Assistant Professor, University of Guilan, Management department, University of Guilan, Faculty of Literature and Humanities
3 MA. of Industrial Management, University of Guilan, Faculty of Literature and Humanities
چکیده English

Error management culture is emerging concept which facilitates transferring and sharing the knowledge which obtained from organizational errors among employees and organizational units. This culture leads to improve learning processes among organizational units which denotes the concept of absorptive capacity. Knowledge gained from errors leads to improve organizational innovation which upgrade long-term organizational performance. This study examined the relationship between error management culture and organizational performance with consideration of the absorptive capacity role and innovative performance. All managers of pharmaceutical companies listed in Tehran Stock Exchange were selected as statistical society for this survey. Hypotheses were tested based on 153 collected questionnaires by structural equation modeling and regression analysis. Findings prove a positive relationship between variables. Absorptive capacity and innovative performance play the roles of mediators between error management culture and organizational performance.

کلیدواژه‌ها English

Error management culture
Knowledge absorptive capacity
Knowledge Transfer
innovative performance
Organizational Performance
[1]   سنجقی م. ا.، فرهی بوزنجانی ب.، حسینی سرخوش، س.م.، حاجی‌شفیعی، ج.؛ اثر میانجی‌گری فرهنگ انطباق‌پذیری بر رابطه‌ بین رهبری تحول‌آفرین و نوآوری سازمانی؛ بهبود مدیریت، شماره 3، ص 139-122، 1390.
[2]      Jiménez-Jiménez D., Sanz-Valle R.; "Innovation, organizational learning, and performance"; Journal of Business Research, Vol.64, No. 4, 408-417, 2011.
[3]      Fosfuri A., Tribó J. A.; "Exploring the antecedents of potential absorptive capacity and its impact on innovation performance"; Omega, Vol. 36, No. 2, 173-187, 2008.
[4]      Huber G. P.;"Organizational learning: The contributing processes and the literatures; Organization Science",Vol. 2, No. 1, 88-115, 1991.
[5]      Tsai W.; "Knowledge transfer in intraorganizational networks: Effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance"; Academy of Management Journal, Vol. 44, No. 5, 996-1004, 2001.
[6]      Minbaeva D. B., Pedersen T., Bjorkman I., Fey C. F., Park H. J.;"MNC knowledge transfer, subsidiary absorptive capacity, and HRM"; Journal of International Business Studies, Vol.34, No. 6, 586-599, 2003.
[7]      Madsen P. M., Desai V.; "Failing to learn? The effects of failure and success on organizational learning in the global orbital launch vehicle industry". Academy of Management Journal, Vol. 53, No. 3, 451-476, 2010.
[8]      Van Dyck C., Frese M., Baer M., Sonnentag S.; "Organizational error management culture and its impact on performance: A two-study replication"; Journal of Applied Psychology, Vol. 90, No. 6, 1228-1240, 2005.
[9]   حقیقت منفرد ج.، هوشیار آ.؛ بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش؛ مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 11، ص 87-65، 1389.
[10]  Homsma G. J., Van Dyck C., De Gilder D., Koopman P. L., Elfring T.; "Learning from error: The influence of error incident characteristics", Journal of Business Research, Vol.62, No.1, 115-122, 2009.
[11]  Edmondson A. C.;"Strategies for learning from failure"; Harvard Business Review, Vol. 89, No. 4, 48-55, 2011.
[12]  Cannon M. D., Edmondson A. C.;"Failing to learn and learning to fail (intelligently): How great organizations put failure to work to innovate and improve"; Long range Planning, Vol. 38, No. 3, 299-319, 2005.
[13]  Van Dyck C.; Putting errors to good use: Error management culture in organizations: KLI, 2000.
[14]       Zahra S. A., George G.; "Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension"; Academy of Management Review, 185-203, 2002.
[15]  Roberts N., Galluch P. S., Dinger M., Grover V.; "Absorptive capacity and information systems research: Review, synthesis, and directions for future research"; Information Systems, Vol. 6, No. 1, 25-40, 2012.
[16]  Lane P. J., Koka B. R., Pathak S.;"The reification of absorptive capacity: A critical review and rejuvenation of the construct"; Academy of Management Review, Vol.31, No. 4, 833-863, 2006.
[17]  Lichtenthaler U.;"Absorptive capacity, environmental turbulence, and the complementarity of organizational learn ing processes"; Academy of Management Journal, Vol. 52, No. 4, 822-846, 2009.
[18]  Kostopoulos K., Papalexandris A., Papachroni M., Ioannou G.; "Absorptive capacity, innovation, and financial performance"; Journal of Business Research, Vol. 64, No. 12, 1335-1343, 2011.
[19]  اردکانی س.، شاکری ف.، زارع احمدآبادی ح.، کاوندی، ر.؛ تحلیلی بر نوآوری در صنعت خودروسازی؛ با کاربرد مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM)؛ مدیریت صنعتی، دوره 2، شماره 4، ص 110-93، 1389.
[20]  Hung R. Y. Y., Lien B. Y. H., Yang B., Wu C. M., Kuo Y. M.; "Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry"; International Business Review, 20(2), 213-225, 2011.
[21]  .López-Nicolás C., Merono-Cerdán Á. L.; "Strategic knowledge management, innovation and performance"; International Journal of Information Management,Vol. 31, No. 6, 502-509, 2011.
[22]  Alegre J., Chiva R.; "Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test"; Technovation, Vol. 28, No. 6, 315-326, 2008.
[23]  Alas R., Vadi M.; "The impact of organisational culture on organisational learning and attitudes concerning change from an institutional perspective"; International Journal of Strategic Change Management;Vol.1, No.1, 155-170, 2006.
[24]  Egan T. M., Yang B., Bartlett K. R.; "The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention"; Human Resource Development Quarterly, Vol.15, No. 3, 279-301, 2004.
[25]  هادیزاده مقدم ا.، قلیچ‌لی ب.، محبی پ.؛ بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمان‌های خدمات مالی: بانک رفاه کارگران؛ پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 17، شماره 1، ص 207-187، 1392.
[26]  Minbaeva D. B., Mäkelä K., Rabbiosi L.; "Explaining intra-organizational knowledge transfer at the individual level"; Knowledge Creation Diffusion Utilization, 2010.
[27]  Chen Y. S., Lin M. J. J., Chang C. H.; "The positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets"; Industrial Marketing Management, Vol. 38, No. 2, 152-158, 2009.
[28]  Wang Z., Wang N.; Knowledge sharing, innovation and firm performance; Expert Systems with Application, Vol. 39, 8899-8908, 2012.