طراحی مدل استراتژیک ارزیابی عملکرد رویکرد تلفیقی تحلیل اهمیت - عملکرد دیمتل و تحلیل رگرسیون چندگانه

نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
پژوهش‌های مدیریتی بر اهمیت نقش‌آفرینی عوامل اقتضایی در ارتقای عملکرد سازمانی تأکید دارد .به هر حال مطالعات نظری و تجربی بسیار اندکی در زمینه عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی در بخش دولتی ایران صورت گرفته است‌.
این مقاله حاصل کار پژوهشی در این خصوص است که سعی دارد این شکاف علمی را پر کند. بررسی پژوهش‌های مرتبط و مصاحبه با خبرگان با رویکرد دلفی به شناسایی چهارده عامل اقتضایی منجر شد که عملکرد سازمان نظامی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در ادامه تحلیل اهمیت - عملکرد که ابزار مؤثری برای اولویت‌بندی ویژگی‌های عملکردی بر پایه نیازها و انتظارهای خبرگان و کارمندان و همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان است، بکار گرفته می‌شود.
در این پژوهش با هدف افزایش اعتبار و کاربرد نتایج به دست آمده از تحلیل اهمیت -عملکرد، نخست خبرگان و تعدادی از کارمندان بر‌پایه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و همچنین ادراک آنان از اهمیت و عملکرد معیارهای مؤثر مورد مصاحبه قرار می‌گیرند که درنهایت روش پژوهش کمّی مبتنی بر تحلیل رگرسیون و روش دیمتل برای بررسی چگونگی تأثیرگذاری این عوامل طراحی و روابط بین عملکرد سازمانی در قالب اهمیت ضمنی و صریح و عملکرد استخراج و این معیارهای اقتضایی مؤثر در قالب یک مدل استراتژیک مبتنی بر چهار ربع با رویکرد روش آنالیز اهمیت - عملکرد تدوین می‌شود. سپس برای هر ربع جداگانه ماتریس اهمیت- عملکرد با در نظر گرفتن معیارهای جایگذاری شده، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Designing Strategic Model of Performance Measurement Using Modified IPA Integrated DEMATEL and Multiple Regression

نویسندگان English

Mohsen Keramatpanah 1
Hossein fath-abbadi 2
Mahmood hajami 2
1 M.A student of Industrial management, Institue of management and planning, Tehran, Iran
2 . Msc of Industrial management, Malek-Ashtar, University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده English

Managerial researches emphasize an organizational contingency elements rule at improving the performance. Although, few theorical and empirical researches were implemented upon the influencing elements at organizational performance.
This paper is an effort to fill gaps of corresponding issue. For this, exploration and searching the literature and expert interviews (DELPHI) resulted in formulation of 14 contingent elements which impact the military organization performance. Then, an importance- performance analysis technique based on experts needs and expectations was used to prioritize the elements performance. This technique also presents weakness and strength of influencing performance elements.
In this paper, to improve the validity and practical aspects of importance- performance analysis technique, experts and personnel of mentioned organization were interviewed.
Then, two quantitative and qualitative techniques multiple regression and DEMATEL final values as integration of implicit and explicit importance respectively are used to extract the importance rates.
Finally, the performance rate extracted through interviews based on likert values as well as importance rate applied to build the importance- performance matrix in four quadrants which based on two axes (importance, performance) to analysis the feature of located elements in each quadrant.

کلیدواژه‌ها English

Performance measurement
Organizational improvement
Importance-Performance analysis
multiple regression
DEMATEL
Soft Operation Research
influential performance factors
 
 
[1]      Tvorik S.; "Determinants of organizational performance"; Management Decision, Vol. 35, No. 6, 1997.
[2]      Trezi H., Seiko C.; "A comment on the debate between Max Moullin and FabrizioBocci"; Perspectives on Performance, Vol. 4, No. 2, 2001.
[3]      Wang R., Tseng M.-L.; "Evaluation of international student satisfaction using fuzzy importance-performance analysis"; Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2011.
[4]      Radnor Z., McGuire M.; "Performance management in the public sector: fact or fiction?” International Journal of Productivity andPerformance Management, Vol. 53, No. 3, 2004.
[5]   رهنورد، ف.; عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان‌های بخش دولتی در ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم اجتماعی و مدیریت، سال هشتم، شماره 31، 1387.
[6]      Deng W., Chen W., Pei W.; "Back-propagation neural network based importance–performance analysis for determining critical service attributes"; Expert Systems with Applications, Vol. 34, No. 2, 2008.
[7]      Allen R. S., Dawson G., Wheatley K., White C. S.; "Perceived diversity and organizational performance"; Employee Relations Journal, Vol. 30, No. 1, 2010.
[8]   یعقوبی ح.; تحلیل اهمیت- عملکرد ویژگی‌های خدمت بر پایه بخش‌بندی مشتریان با رویکرد داده کاوی؛ فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، سال چهارم، شماره 13، 1391.
[9]     حافظ‌نیا م.; مقدمه‌ای بر روش پژوهش در علوم انسانی؛ تهران: انتشارات سمت، چاپ هفدهم، 1389.
[10]  دلاور ع.; مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی؛ چ.3، تهران: انتشارات رشد، 1382.
[11]  خاکی غ.; روش پژوهش با رویکرد پایان‌نامه‌نویسی؛ تهران: انتشارات بازتاب، ویراست2، 1390.
[12]   Back K.-J.; "Impact-range performance analysis and asymmetry analysis for improving quality of Korean food attributes"; International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 2, 2012.
[13]   Nudurupati S. S.; "Management and business implications of ITsupported performance measurement"; Ph.D. Thesis, University of Strathclyde, Glasgow, 2003.
[14]   Abdul Rashid M. Z., Sambasivan M. and Johari; "The influence of corporate culture and organizational commitment on performance"; Journal of Management Development, 2003.
[15]   Amaratunga D., Baldry D.; "Moving from performance measurement to performance management"; Facilities, Vol. 20, No. 5/6, 2002.
[16]  آذر ع. ;پژوهش در عملیات نرم (رویکردهای ساختار‌دهی مسئله)؛ تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول، 1392.
[17]  اصغرپور م. ج..; تصمیم‌گیری چند معیاره؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هشتم، 1389.
[18]  اصغرپور م. ج. ; تصمیم‌گیری گروهی و نظریه‌بازی‌ها با نگرش پژوهش در عملیات؛ تهران: مؤسسه‌ انتشارات دانشگاه، چاپ دوم، 1389.
[19]   Hu Y., Lee C., Yen M., Tsai H.; "Using BPNN and DEMATEL to modify Importance – Performance Analysis model – A study of the computer industry"; Expert Systems with Applications, Vol. 36, No. 6, 2009.
[20]   Ho Li, Shu-Yun F.; "Using modified IPA to evaluate supplier’s performance: Multiple regression analysis and DEMATEL approach"; Expert Systems with Applications, Vol. 39, 2012.
[21]   Lucas H.; Information technology: Strategic decision making for managers, NJ: John Wiley & Sons, 2005.
[22]   Matzler K., Bailom F., Hinterhuber H. H., Renzl B., Pichler J.; "The asymmetric relationship between attribute-level performance and overall customer satisfaction: a reconsideration of the importance–performance analysis"; Industrial Marketing Management, Vol. 33, No. 4, 2004.
[23]   Pezeshki V., Mousavi A., Grant S.; "Importance-performance analysis of service attributes and its impact on decision making in the mobile telecommunication industry"; Measuring Business Excellence, Vol. 13, No. 1, 2009.