مدل مفهومی عوامل مؤثر بر قصد و نیت رهبری: مورد مطالعه دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه‌های دولتی شهر تهران

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
چکیده
رهبری یکی از مفاهیم مهم و پرچالش مدیریت است. سازمان‌ها بدون داشتن یک رهبر کارآمد نمی‌توانند به چشم‌اندازها و اهدافی که مد نظر دارند، دست پیدا کنند. در این پژوهش تلاش شده است تا مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قصد و نیت رهبری شناسایی و در مدل مفهومی ارائه شود. قصد و نیت رهبری به معنای برنامه‌ریزی فرد برای آینده خود است و اینکه تمایل دارد نقش‌های رهبری را بر عهده بگیرد. مدل مفهومی پژوهش با بررسی مبانی نظری موضوع تدوین شد. داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس بین دانشجویان رشته‌ مدیریت دانشگاه‌های دولتی شهر تهران توزیع و 845 پرسشنامه گردآوری شد. داده‌های گردآوری شده با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که شهرت‌طلبی، شبکه‌های اجتماعی، انگیزه رهبری و کارآمدی رهبری فرد بر قصد و نیت رهبری وی تأثیر مثبت و معناداری دارند. رؤیا‌پردازی، خطرپذیری، استقلال، اعتماد به نفس، حس کنجکاوی و هوش عاطفی از جمله متغیرهای دیگری بودند که تأثیر آن‌ها بر قصد رهبری مورد تأیید قرار نگرفت.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Conceptual Model of Effective Factors on Leadership Intention: Researched and Studied Among Management Students of Public Universities of Tehran

نویسندگان English

S.yaeghoob Hosseini 1
S.Abbas Mousavi 1
Zohreh Khosravilaghab 2
1 Assist Professor, Business Administration Department, Persian Gulf University, Bushehr, Iran
2 M.A student of Business Administration, Business Administration Department Persian Gulf University, Bushehr, Iran
چکیده English

Leadership is one of the most important concepts in management literature. Organizations cannot achieve their predetermined goals without an efficient leadership. This study tries to identify the most effective factors on leadership intention and demonstrate them as a conceptual model. Leadership intention means persons’ scheduling for self-individuals future and whether he or she is willing to be responsible for leaderships roles. The conceptual model of this study is created according to subject literature. Questionnaires distributed among management students of Tehran universities using convenience sampling and 845 were collected. Data analyzed using structural equation modeling. The results showed that fame-seeking, social networks, leadership motivation and person’s leadership efficiency have positive and significant Influence on his/her leadership intent. Dream, risk taking, independence, confidence, curiosity and emotional intelligence were among other variables that their effects on leadership intent was not confirmed.




کلیدواژه‌ها English

Leadership Intent
Leadership Motivation
Leadership Efficacy
Social Networks
 
[1]      الوانی س.؛ مدیریت عمومی؛ تهران: نشر نی، 1388.
[2]      لاجوردی س.، جمالی نظری آ.؛ رابطه میان هوش عاطفی و سبک مرجح رهبری مدیران؛ چشم انداز مدیریت دولتی، ج. 1، ش.1، 1389.
[3]      حسینی سرخوش س.؛ چارچوب مفهومی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر فرهنگ سازمانی؛ دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، ج. 7، ش.30، 1389.
[4]       Schneider B., Paul M. C., White S. S., Holcombe K. M.; "Understanding Hhgh school student leaders, I:Predicting Teacher Ratings of Leader Behavior"; the Leadership Quarterly, Vol. 10, No. 4, 1999.
[5]   فانی ع.، حمدان م.، خائف الهی ا.؛ طراحی مدل رهبری مناسب برای مدیریت سازمان‌های لبنان (مدیریت بیمارستان)؛ مدرس علوم انسانی- پژوهش‌های مدیریت در ایران، ج. 14، ش.2، 1389.
[6]   عریضی ح. «رویکردی بین فرهنگی در بررسی رابطه سبک‌های رهبری با اثربخشی و خشنودی شغلی کارکنان در مجتع فولاد مبارکه اصفهان»؛ مجله علوم تربیتی و روانشناسی، ج. 3، ش. 3، 1384.
[7]                Tee E., Ashkanasy N. M., Paulsen N.; "The influence of follower mood on leader mood and task performance: An affective, follower-centric perspective of leadership"; The Leadership Quarterly, 2013 http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2013.03.005.
[8]       Braun S., Peus C., Weisweiler S., Frey D.; "Transformational leadership, job satisfaction, and team performance: A multilevel mediation model of trust". The Leadership Quarterly,Vol. 24 , No. 1, 2013.
[9]       Parker M., Welch E. W.; "Professional networks, science ability, and gender determinants of three types of leadership in academic science and engineering"; The Leadership Quarterly,Vol. 24 , No. 2, 2013.
[10] مرتضوی س.، ناظمی ش.، محمودی فخرآباد ص.؛ بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری: تحول بخش- مبادله‌ای؛  فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه‌نامه مدیریت)، ش. 42،1385.
[11]   Pownall I.; "Student identity and group teaching as factors shaping intention to attend a class"; The International Journal of Management Education, Vol. 10, No. 2, 2012.
[12]   Oliver P. H., Gottfried A. W., Guerin D. W., Gottfried A. E., Reichard R. J., Riggio R. E.; "Adolescent family environmental antecedents to transformational leadership potential: A longitudinal mediational analysis"; The Leadership Quarterly,Vol. 22 , No. 3, 2011.
[13]   Judge T. A., Kammeyer-Muller J. D.; "Implications of core self-evaluations for a changing organizational context"; Human Resource Management Review, Vol. 21 , No. 4, 2011.
[14]   Hardy L. A., Arthur C., Jones G., Shariff A., Munnoch K., Isaacs I. & et al.; "The relationship between transformational leadership behaviors,psychological, and training outcomes in elite military recruits"; The Leadership Quarterly ,Vol. 21, No. 1, 2010.
[15]   Seba I., Rowley J., Lambert S.; "Factors affecting attitudes and intentions towards knowledge sharing in the Dubai Police Force"; International Journal of Information Management,Vol. 32 , No. 4, 2012.
[16]   Boyce L. A., Zaccaro S. J., Wisecarver M. Z.; "Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader self-development"; The Leadership Quarterly, Vol. 21 , No.1, 2010.
[17]   Westaby J. D., Probst T. M., Lee B. C.; "Leadership decision-making: A behavioral reasoning theory analysis"; The Leadership Quarterly, Vol. 21 , No. 3, 2010.
[18]   Anderson D. W., Henryk K. T., Richard G. D., Jackson D. N.; A leadership self-efficacy taxonomy and its relation to effective leadership"; The Leadership Quarterly, Vol. 19 , No. 5, 2008.
[19]   Chan K. Y., R. Ho, M.-h., S.Chernyshenko, O., Bedford, O., A. Uy, M., Gomulya, D.,& et al.; "Entrepreneurship, professionalism, leadership: A framework and measure for understanding boundaryless careers"; Journal of Vocational Behavior 81,Vol. 81 , No. 1, 2012.
[20]   Krueger N. F., Reilly M. D., Carsrud A. L; "Competing models of entrepreneurial intentions"; Journal of Business Venturing 15, Vol. 15 No. 5-6, 2000.
[21] صادقی د.، استکی م.؛ مقایسه ویژگی‌های کارآفرینی مدیران شرکتهای هواپیمایی خصوصی و دولتی ایران؛  تحقیقات روانشناختی، ج. 1، ش.3، 1388 .
[22] فیض د.؛ بررسی تأثیر جنسیت بر ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان: بررسی دانشگاه سمنان؛ مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ج. 7، ش.2، 1388.
[23]   Zellweger T., Sieger P., Halter F.; "Should i stay or should i go? Career choice intentions of students with family business background"; Journal of Business Venturing, Vol. 26, No. 5, 2011.
[24]   Mellado C., Barría S.; "Development of professional roles in the practice of public relations in Chile"; Public Relations Review,Vol. 38, No. 3, 2012.
[25]  صدارتی م.؛ بررسی میزان اضطراب رقابتی دانشجویان دختر در مسابقات قهرمانی؛ مطالعات زنان، ج 2، ش. 5، 1383.
[26]   Tien H.-L. S., Wang Y.-C., Chu H.-C., Huang T.-L.; "Career adapt-abilities acale - Taiwan form: Psychometric properties and construct validity"; Journal of Vocational Behavior,Vol. 80 , No. 3, 2012.
[27]  لاجوردی س.؛ هوش عاطفی و رهبری سازمانی؛ پیام مدیریت، ج. 27، ش.2،1387.
[28] کردنائیج ا.، زالی م.، هومن ح.، شمس ش.؛ ابزار سنجش ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان ایرانی؛ تهران: دفتر نشر آثار علمی، دانشگاه تربیت مدرس، 1386
[29]   LeeJ., Ok C.;"Reducing burnout and enhancing job satisfaction: Critical role of hotel employees’ emotional intelligence and emotional labor"; International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 4, 2012.
[30]  دانایی‌فرد، ح.، حسینی س.، میرزایی ش.؛ روش پژوهش مقدماتی؛ تهران: صفار (اشراقی)،1392.
[31]  ابارشی ا.، حسینی س.؛ مدل‌سازی معادلات ساختاری؛ تهران: جامعه‌شناسان،1391.
[32]   Hox J., Bechger T.; "An Introduction to structural equation modeling"; Science Review ,Vol. 11, 1998.
[33]   Pugesek B., Tomer A., Von Eye A.; "Structural equation modeling: applications in ecological and evaluationary biology"; Newyork: Cambridge University Press, 2003.
 
[1]      الوانی س.؛ مدیریت عمومی؛ تهران: نشر نی، 1388.
[2]      لاجوردی س.، جمالی نظری آ.؛ رابطه میان هوش عاطفی و سبک مرجح رهبری مدیران؛ چشم انداز مدیریت دولتی، ج. 1، ش.1، 1389.
[3]      حسینی سرخوش س.؛ چارچوب مفهومی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر فرهنگ سازمانی؛ دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، ج. 7، ش.30، 1389.
[4]       Schneider B., Paul M. C., White S. S., Holcombe K. M.; "Understanding Hhgh school student leaders, I:Predicting Teacher Ratings of Leader Behavior"; the Leadership Quarterly, Vol. 10, No. 4, 1999.
[5]   فانی ع.، حمدان م.، خائف الهی ا.؛ طراحی مدل رهبری مناسب برای مدیریت سازمان‌های لبنان (مدیریت بیمارستان)؛ مدرس علوم انسانی- پژوهش‌های مدیریت در ایران، ج. 14، ش.2، 1389.
[6]   عریضی ح. «رویکردی بین فرهنگی در بررسی رابطه سبک‌های رهبری با اثربخشی و خشنودی شغلی کارکنان در مجتع فولاد مبارکه اصفهان»؛ مجله علوم تربیتی و روانشناسی، ج. 3، ش. 3، 1384.
[7]                Tee E., Ashkanasy N. M., Paulsen N.; "The influence of follower mood on leader mood and task performance: An affective, follower-centric perspective of leadership"; The Leadership Quarterly, 2013 http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2013.03.005.
[8]       Braun S., Peus C., Weisweiler S., Frey D.; "Transformational leadership, job satisfaction, and team performance: A multilevel mediation model of trust". The Leadership Quarterly,Vol. 24 , No. 1, 2013.
[9]       Parker M., Welch E. W.; "Professional networks, science ability, and gender determinants of three types of leadership in academic science and engineering"; The Leadership Quarterly,Vol. 24 , No. 2, 2013.
[10] مرتضوی س.، ناظمی ش.، محمودی فخرآباد ص.؛ بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری: تحول بخش- مبادله‌ای؛  فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه‌نامه مدیریت)، ش. 42،1385.
[11]   Pownall I.; "Student identity and group teaching as factors shaping intention to attend a class"; The International Journal of Management Education, Vol. 10, No. 2, 2012.
[12]   Oliver P. H., Gottfried A. W., Guerin D. W., Gottfried A. E., Reichard R. J., Riggio R. E.; "Adolescent family environmental antecedents to transformational leadership potential: A longitudinal mediational analysis"; The Leadership Quarterly,Vol. 22 , No. 3, 2011.
[13]   Judge T. A., Kammeyer-Muller J. D.; "Implications of core self-evaluations for a changing organizational context"; Human Resource Management Review, Vol. 21 , No. 4, 2011.
[14]   Hardy L. A., Arthur C., Jones G., Shariff A., Munnoch K., Isaacs I. & et al.; "The relationship between transformational leadership behaviors,psychological, and training outcomes in elite military recruits"; The Leadership Quarterly ,Vol. 21, No. 1, 2010.
[15]   Seba I., Rowley J., Lambert S.; "Factors affecting attitudes and intentions towards knowledge sharing in the Dubai Police Force"; International Journal of Information Management,Vol. 32 , No. 4, 2012.
[16]   Boyce L. A., Zaccaro S. J., Wisecarver M. Z.; "Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader self-development"; The Leadership Quarterly, Vol. 21 , No.1, 2010.
[17]   Westaby J. D., Probst T. M., Lee B. C.; "Leadership decision-making: A behavioral reasoning theory analysis"; The Leadership Quarterly, Vol. 21 , No. 3, 2010.
[18]   Anderson D. W., Henryk K. T., Richard G. D., Jackson D. N.; A leadership self-efficacy taxonomy and its relation to effective leadership"; The Leadership Quarterly, Vol. 19 , No. 5, 2008.
[19]   Chan K. Y., R. Ho, M.-h., S.Chernyshenko, O., Bedford, O., A. Uy, M., Gomulya, D.,& et al.; "Entrepreneurship, professionalism, leadership: A framework and measure for understanding boundaryless careers"; Journal of Vocational Behavior 81,Vol. 81 , No. 1, 2012.
[20]   Krueger N. F., Reilly M. D., Carsrud A. L; "Competing models of entrepreneurial intentions"; Journal of Business Venturing 15, Vol. 15 No. 5-6, 2000.
[21] صادقی د.، استکی م.؛ مقایسه ویژگی‌های کارآفرینی مدیران شرکتهای هواپیمایی خصوصی و دولتی ایران؛  تحقیقات روانشناختی، ج. 1، ش.3، 1388 .
[22] فیض د.؛ بررسی تأثیر جنسیت بر ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان: بررسی دانشگاه سمنان؛ مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ج. 7، ش.2، 1388.
[23]   Zellweger T., Sieger P., Halter F.; "Should i stay or should i go? Career choice intentions of students with family business background"; Journal of Business Venturing, Vol. 26, No. 5, 2011.
[24]   Mellado C., Barría S.; "Development of professional roles in the practice of public relations in Chile"; Public Relations Review,Vol. 38, No. 3, 2012.
[25]  صدارتی م.؛ بررسی میزان اضطراب رقابتی دانشجویان دختر در مسابقات قهرمانی؛ مطالعات زنان، ج 2، ش. 5، 1383.
[26]   Tien H.-L. S., Wang Y.-C., Chu H.-C., Huang T.-L.; "Career adapt-abilities acale - Taiwan form: Psychometric properties and construct validity"; Journal of Vocational Behavior,Vol. 80 , No. 3, 2012.
[27]  لاجوردی س.؛ هوش عاطفی و رهبری سازمانی؛ پیام مدیریت، ج. 27، ش.2،1387.
[28] کردنائیج ا.، زالی م.، هومن ح.، شمس ش.؛ ابزار سنجش ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان ایرانی؛ تهران: دفتر نشر آثار علمی، دانشگاه تربیت مدرس، 1386
[29]   LeeJ., Ok C.;"Reducing burnout and enhancing job satisfaction: Critical role of hotel employees’ emotional intelligence and emotional labor"; International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 4, 2012.
[30]  دانایی‌فرد، ح.، حسینی س.، میرزایی ش.؛ روش پژوهش مقدماتی؛ تهران: صفار (اشراقی)،1392.
[31]  ابارشی ا.، حسینی س.؛ مدل‌سازی معادلات ساختاری؛ تهران: جامعه‌شناسان،1391.
[32]   Hox J., Bechger T.; "An Introduction to structural equation modeling"; Science Review ,Vol. 11, 1998.
[33]   Pugesek B., Tomer A., Von Eye A.; "Structural equation modeling: applications in ecological and evaluationary biology"; Newyork: Cambridge University Press, 2003.
 
[1]      الوانی س.؛ مدیریت عمومی؛ تهران: نشر نی، 1388.
[2]      لاجوردی س.، جمالی نظری آ.؛ رابطه میان هوش عاطفی و سبک مرجح رهبری مدیران؛ چشم انداز مدیریت دولتی، ج. 1، ش.1، 1389.
[3]      حسینی سرخوش س.؛ چارچوب مفهومی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر فرهنگ سازمانی؛ دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، ج. 7، ش.30، 1389.
[4]       Schneider B., Paul M. C., White S. S., Holcombe K. M.; "Understanding Hhgh school student leaders, I:Predicting Teacher Ratings of Leader Behavior"; the Leadership Quarterly, Vol. 10, No. 4, 1999.
[5]   فانی ع.، حمدان م.، خائف الهی ا.؛ طراحی مدل رهبری مناسب برای مدیریت سازمان‌های لبنان (مدیریت بیمارستان)؛ مدرس علوم انسانی- پژوهش‌های مدیریت در ایران، ج. 14، ش.2، 1389.
[6]   عریضی ح. «رویکردی بین فرهنگی در بررسی رابطه سبک‌های رهبری با اثربخشی و خشنودی شغلی کارکنان در مجتع فولاد مبارکه اصفهان»؛ مجله علوم تربیتی و روانشناسی، ج. 3، ش. 3، 1384.
[7]                Tee E., Ashkanasy N. M., Paulsen N.; "The influence of follower mood on leader mood and task performance: An affective, follower-centric perspective of leadership"; The Leadership Quarterly, 2013 http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2013.03.005.
[8]       Braun S., Peus C., Weisweiler S., Frey D.; "Transformational leadership, job satisfaction, and team performance: A multilevel mediation model of trust". The Leadership Quarterly,Vol. 24 , No. 1, 2013.
[9]       Parker M., Welch E. W.; "Professional networks, science ability, and gender determinants of three types of leadership in academic science and engineering"; The Leadership Quarterly,Vol. 24 , No. 2, 2013.
[10] مرتضوی س.، ناظمی ش.، محمودی فخرآباد ص.؛ بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری: تحول بخش- مبادله‌ای؛  فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه‌نامه مدیریت)، ش. 42،1385.
[11]   Pownall I.; "Student identity and group teaching as factors shaping intention to attend a class"; The International Journal of Management Education, Vol. 10, No. 2, 2012.
[12]   Oliver P. H., Gottfried A. W., Guerin D. W., Gottfried A. E., Reichard R. J., Riggio R. E.; "Adolescent family environmental antecedents to transformational leadership potential: A longitudinal mediational analysis"; The Leadership Quarterly,Vol. 22 , No. 3, 2011.
[13]   Judge T. A., Kammeyer-Muller J. D.; "Implications of core self-evaluations for a changing organizational context"; Human Resource Management Review, Vol. 21 , No. 4, 2011.
[14]   Hardy L. A., Arthur C., Jones G., Shariff A., Munnoch K., Isaacs I. & et al.; "The relationship between transformational leadership behaviors,psychological, and training outcomes in elite military recruits"; The Leadership Quarterly ,Vol. 21, No. 1, 2010.
[15]   Seba I., Rowley J., Lambert S.; "Factors affecting attitudes and intentions towards knowledge sharing in the Dubai Police Force"; International Journal of Information Management,Vol. 32 , No. 4, 2012.
[16]   Boyce L. A., Zaccaro S. J., Wisecarver M. Z.; "Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader self-development"; The Leadership Quarterly, Vol. 21 , No.1, 2010.
[17]   Westaby J. D., Probst T. M., Lee B. C.; "Leadership decision-making: A behavioral reasoning theory analysis"; The Leadership Quarterly, Vol. 21 , No. 3, 2010.
[18]   Anderson D. W., Henryk K. T., Richard G. D., Jackson D. N.; A leadership self-efficacy taxonomy and its relation to effective leadership"; The Leadership Quarterly, Vol. 19 , No. 5, 2008.
[19]   Chan K. Y., R. Ho, M.-h., S.Chernyshenko, O., Bedford, O., A. Uy, M., Gomulya, D.,& et al.; "Entrepreneurship, professionalism, leadership: A framework and measure for understanding boundaryless careers"; Journal of Vocational Behavior 81,Vol. 81 , No. 1, 2012.
[20]   Krueger N. F., Reilly M. D., Carsrud A. L; "Competing models of entrepreneurial intentions"; Journal of Business Venturing 15, Vol. 15 No. 5-6, 2000.
[21] صادقی د.، استکی م.؛ مقایسه ویژگی‌های کارآفرینی مدیران شرکتهای هواپیمایی خصوصی و دولتی ایران؛  تحقیقات روانشناختی، ج. 1، ش.3، 1388 .
[22] فیض د.؛ بررسی تأثیر جنسیت بر ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان: بررسی دانشگاه سمنان؛ مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ج. 7، ش.2، 1388.
[23]   Zellweger T., Sieger P., Halter F.; "Should i stay or should i go? Career choice intentions of students with family business background"; Journal of Business Venturing, Vol. 26, No. 5, 2011.
[24]   Mellado C., Barría S.; "Development of professional roles in the practice of public relations in Chile"; Public Relations Review,Vol. 38, No. 3, 2012.
[25]  صدارتی م.؛ بررسی میزان اضطراب رقابتی دانشجویان دختر در مسابقات قهرمانی؛ مطالعات زنان، ج 2، ش. 5، 1383.
[26]   Tien H.-L. S., Wang Y.-C., Chu H.-C., Huang T.-L.; "Career adapt-abilities acale - Taiwan form: Psychometric properties and construct validity"; Journal of Vocational Behavior,Vol. 80 , No. 3, 2012.
[27]  لاجوردی س.؛ هوش عاطفی و رهبری سازمانی؛ پیام مدیریت، ج. 27، ش.2،1387.
[28] کردنائیج ا.، زالی م.، هومن ح.، شمس ش.؛ ابزار سنجش ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان ایرانی؛ تهران: دفتر نشر آثار علمی، دانشگاه تربیت مدرس، 1386
[29]   LeeJ., Ok C.;"Reducing burnout and enhancing job satisfaction: Critical role of hotel employees’ emotional intelligence and emotional labor"; International Journal of Hospitality Management, Vol. 31, No. 4, 2012.
[30]  دانایی‌فرد، ح.، حسینی س.، میرزایی ش.؛ روش پژوهش مقدماتی؛ تهران: صفار (اشراقی)،1392.
[31]  ابارشی ا.، حسینی س.؛ مدل‌سازی معادلات ساختاری؛ تهران: جامعه‌شناسان،1391.
[32]   Hox J., Bechger T.; "An Introduction to structural equation modeling"; Science Review ,Vol. 11, 1998.
[33]   Pugesek B., Tomer A., Von Eye A.; "Structural equation modeling: applications in ecological and evaluationary biology"; Newyork: Cambridge University Press, 2003.