مطالعه عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان دانشی و ارائه راهکارهای ارتقای آن

چکیده
کلید موفقیت در اقتصاد مبتنی بر دانش که در آن داشتن مزیت رقابتی باعث تمایز یک سازمان از سایر سازمان‌ها می‌شود، سرمایه انسانی دانش‌مدار است .یکی از مهم‌ترین عوامل در اداره شایسته این سرمایه ارزشمند، عامل رضایت شغلی است. در این پژوهش، محقق به‌دنبال آن است تا عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان شرکت مواد غذایی کاله را در دو گروه مختلف - کارکنان بازاریابی و کارکنان سایر قسمت‌ها- شناسایی و مورد مقایسه قرار دهد. به این منظور از یک الگوی ترکیبی با ابعاد متنوع و بر‌اساس نظر اندیشمندان مختلف در حوزه مسائل رفتاری و رضایت شغلی استفاده شده است. برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده و تحقیق حاضر براساس نتیجه، کاربردی؛ بر‌اساس هدف، توصیفی؛ بر‌اساس نوع داده، کمی- کیفی و بر‌اساس نقش محقق مستقل از فرایند تحقیق است. شاخص‌های شش‌گانه مؤثر بر رضایت شغلی دانشگران در بخش فروش بیانگر این موضوع است که سه شاخص حقوق و دستمزد، نظام ترفیع ، ارتقا و امکانات رفاهی وضعیت به‌نسبت نامطلوبی دارند، اما شاخص‌های ماهیت شغل، سرپرستی و ارتباط با همکاران از وضعیت به‌نسبت مطلوبی برخوردار است و تحلیل نتایج مقایسه کارکنان فروش و بازاریابی با کارکنان سایر بخش‌ها بیانگر این است که هیچ گونه تفاوت معنا‌داری میان واحدها در شش شاخص مورد تحقیق در دو دسته از کارکنان وجود ندارد. هم‌چنین تحقیق حاضر به لحاظ نتیجه کاربردی از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها کمی و از لحاظ هدف توصیفی می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Factors Effecting on the Knowledge Workers Satisfaction and Providing the Best Solution for Improving IT

چکیده English

The mainly key to succeed in knowledge-based economy where competitive advantage makes the distinction is human capital. In managing the worthy capital, job satisfaction plays the important role. This prompted the researchers for measuring and improving these aspects of organizational behavior in Kalle Company. The purposes of this study aer distinguishing effective factors and their levels and quantity on job satisfaction of the selling staff of Kalle ice-cream factory. In other words, this research is to distinguish effective factors on job satisfaction of the selling stuffs of Kalle firm in the two groups of selling - marketing staff and other staff including financial, organizational and supporting staff. Importance, and influence intensity of groups will be determined and compared. Also the most important effective factors on job satisfaction of staff will be ranked according to their priority. A combined model of various aspects is provided and used according to the scientists’ opinion on behavioral field and job satisfaction. This research is a kind of descriptive stay according to data collection and objectives. The findings of this study on six effective indexes effecting on job satisfaction and marketing indicate that the three indexes of salary and wages, promotion rules and welfare facilities are in partly infavorable status, but the indexes of job nature, supervising and relationship with cooperatives are in partly favorable status. Comparison of selling and marketing staff with other staff indicates no significant differences in the studied variables of two the groups. Keywords: Knowledge worker, Human capital, Job satisfaction, Nature of job.

کلیدواژه‌ها English

Knowledge worker
Human Capital
Job Satisfaction
Nature of job