اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری انرژی‌های نو در ایران با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه‌ای

نویسندگان
1 استادیار،عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
بین رشد، توسعه‌ اقتصادی و مصرف انرژی رابطه‌ تنگاتنگی وجود دارد. یکی از پارامترهای مؤثر در میزان تقاضا و مصرف انرژی قیمت آن است. بنابراین بررسی عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری انواع مختلف حامل‌های انرژی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. هدف این مطالعه شناسایی و رتبه‌بندی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری انرژی‌های نو در ایران می‌باشد. تعرفه خرید تضمینی برق کنونی در ایران برای همه فناوری‌های تجدیدپذیر بر مبنای تولید برق از طریق انرژی باد و بدون در نظر گرفتن توجیه و ترغیب مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی محاسبه شده است؛ از این رو در پژوهش حاضر به بررسی و رتبه‌بندی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری انرژی‌های نو به‌صورت کلی و نه برای هر فناوری تجدیدپذیر و با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه‌ای پرداخته شده است. روش در نظر گرفته شده در این تحقیق، توانایی ترکیب جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی و زیست‌محیطی و... با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای، به منظور ارائه یک دیدگاه جامع درباره عوامل تأثیرگذار بر انرژی‌های نو در ایران را دارد. نتایج حاصل نشان داد که در سال 1392 مهم‌ترین عواملی که بر قیمت‌گذاری انرژی‌های نو در ایران تأثیر می‌گذارند، عوامل اقتصادی، مالی و فنی و تکنیکی می‌باشند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigatingand prioritizingThe factorsAffecting Renewable Energies Pricing in Iran using Analytic Network Process (ANP)

نویسندگان English

firouzeh Azizi 1
hosein Sadeghi saghdel 1
narges Peykani 2
firouzeh Azizi 1
1 Member of the faculy of the Department of economics of the TarbiatModares University, Tehran, Iran.
2 . Energy economics graduat student at TarbiatModares University, Tehran, Iran.
چکیده English

There is a close relationship between economic growth and energy consumption. Price is one of the most important parameters which affect energy demand and consumption. Thus, investigating the factors which affect the pricing of different forms of energy is very important. The purpose of this study is to identify and rank the most important factors that influence the pricing of renewable energy in Iran. In this study, we use Analytic Network Process to combine social, economic and environmental aspects in order to provide a comprehensive view about the most important factors affecting renewable energy pricing in Iran. The results show that in 1392, economic, financial & technical factors are respectively the most important factors in pricing of renewable energies in Iran.

کلیدواژه‌ها English

Renewable energies
Analytic Network process
Pricing Renewable Energy
Iran
 
[1]       Kelly G.;"Renewable energy strategies in England, Australia and New Zealand"; Geoforum,No. 38, pp:326–338, 2007.
[2]    کریمی م.؛ اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در سبد انرژی با توجه به بهینه‌سازی سبد انرژی؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر عباس عصاری آرانی، دانشگاه تربیت مدرس، سال1390 .
[3]       Iskin I., Daim T., Kayakutlu G., Altuntas M.; Exploring renewable energy pricing with analytic network process - Comparing a developed and a developing economy; Energy Economics, No. 34., pp:882–891, 2012.
[4]       به کیش م. م. ؛ اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن، نشر نی، 1381.
[5]       محمدی ت؛ قیمت‌گذاری بهینه برق برای صنعت برق ایران؛ پایان‌نامه دکتری دانشکده‌ اقتصاد؛ دانشگاه علامه طباطبایی، 1379.
[6]       NelsonT. OrtonF.;"A new approach to congestion pricing in electricity markets: Improving user pays pricing incentives";Energy Economics, Vol. 40, pp:1–7, 2013.
[7]    لاجوردی ح.، محدث ن.؛ «مقایسه هزینه‌ تمام شده هر کیلووات ساعت برق در شیوه‌های مختلف قیمت‌گذاری»؛ نشریه انرژی ایران، دوره 12، شماره 3، صص 59 - 66، 1388.
[8]    زعفرانچی‌زاده مقدم م.، رسولی کوهی م.؛ برآورد قیمت برق انرژی‌های تجدیدپذیر بر‌اساس هزینه سوخت مصرفی در نیروگاه‌های فسیلی؛ نشریه اقتصاد انرژی، شماره 104، صص 32-35، 1387.
[9]    رحیمی س.، عشقی ک.؛ تعیین ترکیب بهینه منابع انرژی ایران با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای؛ فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، سال پنجم. شماره 18، صص 160-123، 1387.
[10]  وخشوری س.؛ تحلیل قیمت‌گذاری نفت خام‌های صادراتی ایران (از سال 1971 تا 2005 میلادی)؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر فیروزه عزیزی. دانشگاه تربیت مدرس، سال 1385.
[11]   Pablo Aragone´s-Beltra´n, Juan Pascual Pastor-Ferrando, Fernando Garcı´a-Garcı´a, Amadeo Pascual-Agull´o; An Analytic Network Process approach for siting a municipal solid waste plant in the Metropolitan Area of Valencia (Spain);Journal of Environmental Management, No. 91,pp:1071–1086, 2010.
[12]   Kurttila M; Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis--a hybrid method and its application to a forest-certification case; Forest Policy and Economic, 1(1). pp: 41-52, 2000.
[13]   Saaty T.L., Vargas L.G, Springer Verlag; Decision making with the analytic network process: Economic, political, social and technological applications with benefits, opportunities, costs and risks;Vol. 95, 2006.
[14]   SaatyT.L.,RWS Publ;The analytic network process: Decision making with dependence and feedback, 2001.
[15]  صادقی آ.؛ طراحی مدل ریاضی اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط بخش فناوری‌های برتر در ایران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر عادل آذر، دانشگاه تربیت مدرس، 1390.
[16]   SaatyT.L; The analytic hierarchy process; McGraw-Hill, New York, 1980.
[17]   Liang X., Xiuxiu S., Gequn S., Kang S., Xu W., Xinlei W; Using the analytic network process (ANP) to determine method of waste energy recovery from engine, Energy Conversion and Management 66, pp:304–311, 2013.
[18]   Yüksel, ì. DağdevirenM; Using the fuzzy analytic network pocess (ANP) for Balanced Scorecard (BSC): A case Study for a manufacturing firm;Expert Systems with Applications 37, 2010.
[19]    آذر، عادل. رجب زاده، علی. تصمیم گیری کاربردی، رویکرد MADM. چاپ چهارم. ویرایش اول. انتشارات نگاه دانش، 1389.