طراحی مدل نقش سرمایه اجتماعی بیرونی در کسب مزیت رقابتی؛ مورد مطالعه صنعت رنگ و رزین

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 استاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
این مقاله بر‌اساس دیدگاه ارتباطی مزیت رقابتی تدوین شده است. در این دیدگاه مزایای رقابتی نه تنها از منابع سطح شرکت بلکه از ظرفیت‌هایی که تقلید از آن سخت است و در روابط پویا عجین شده است، نشأت می‌گیرد. هدف اصلی تحقیق بر تحلیل و کمی‌سازی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بیرونی بر کسب مزیت رقابتی سازمان می‌باشد. در این راه با بررسی گسترده ادبیات موضوع، مدل مفهومی اولیه تدوین شد. این مدل مفهومی در شرکت‌های صنعت رنگ و رزین مورد مطالعه قرار گرفت و داده‌های مورد نیاز با پرسشنامه از مدیران ارشد مرتبط و اعضای هیأت مدیره این شرکت‌ها جمع‌آوری شد. با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادله‌های ساختاری به تحلیل تجزیه و تحلیل نتایچ پرداخته شد. نتایج نشان از نقش اندازه شرکت در نوآوری شرکت دارد. سرمایه اجتماعی بیرونی تأثیر به‌سزایی بر مزیت رقابتی سازمان دارد. علاوه بر این بعد ساختاری مؤلفه سرمایه اجتماعی بیرونی به‌عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین بعد بر ابعاد مزیت رقابتی و بعد انعطاف استراتژیک به‌عنوان تأثیرپذیرترین بعد مزیت رقابتی از سرمایه اجتماعی بیرونی شناخته شدند. بعد شناختی از ابعاد سرمایه اجتماعی بیرونی کمترین تأثیر را بر مزیت رقابتی داشته است. به نظر می‌رسد توجه به روابط شخصی گرمی، ارتباط کاری متنوع و زیاد و همکاری تنگاتنگ با گروه‌های کاری در مجموعه صنعت مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به نتایج مورد نظر سازمانی باشند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Designing a Model for the Role of External Social Capital in Competitive Advantage Acquisition (Case Study: Color and Resin Industry)

نویسندگان English

esmaeel Shahtahmasebi 1
S. hamid Khodadad Hoseini 2
asad,allah Kordnaeij 3
taghi Azad Armaki 4
1 . Ph.D student, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Professor, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Associate professor, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 Professor, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده English

This research is conducted on the basis of the relational view of competitive advantage. In this view, competitive advantages are created by not only corporate-level resources but by inimitable capacities and mixed into dynamic relations. The main purpose of this paper is to analyze and quantify the impact of external social capital dimensions on organizational competitive advantage. For this purpose, after an extensive study of literature, the initial conceptual model was designed. The questionnaires were distributed among senior executives and board members of Color and Resin Company and 64 questionnaires were returned and the data were analyzed by using descriptive statistics, inferential analysis and Structural Equation Modeling. Results show that the size of a firm impacts innovation and external social capital significantly affects the organizational competitive advantage. Also, structural dimension of external social capital is the most effective among the dimensions of competitive advantage, and strategic flexibility dimension is the most impressible dimension of external social capita. Additionally, the cognitive dimension of external social capital has the minimal impact on competitive advantage. It seems that the warm personal relationships, business relationships and working closely with many diverse groups and work teams in complex industrial organization are the most important tools for achieving the desired organizational results.

کلیدواژه‌ها English

External Social Capital
Competitive Advantage
Color and Resin Industry
 
 
[1]  آذر، ع. غلامزاده، ر. قنواتی، م. مدلسازی مسیری-ساختاری در مدیریت، کاربرد نرم افزار Smart PLS. انتشارات نگاه دانش، چاپ اول، تهران، 1391.
[2]   الوانی، م. ناطق، ت. فراحی، م م. «نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 5، 35-70، 1386.
[4]  زالی، م ر. رضوی، م. کابلی، ا. تأثیر شبکه اجتماعی مدیران اجرایی بر عملکرد کسب و کارهای نوپا در ایران: شواهدی مبتنی بر یافته های دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM). مجله مدیریت اجرایی، دوره 4، شماره 8.. 1-17، 1391.
[5]  زالی م ر. شات ت .کردنائیج ا. نجفیان م. تأثیر شبکه اجتماعی بر عملکرد کسب وکار: اثر تعدیل کنندگی الگوی نقش و انگیزه کارآفرینانه (مورد مطالعه ایران، کرواسی و دانمارک)، پژوهش های مدیریت در ایران شماره 16، 91-111، 1391.
[6]   سایت تعاونی تولیدکنندگان رنگ و محصولات وابسته (http://www.ccpr.ir/).
[7]   سایت انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین ایران (http://www.parmai.com/).
[8]   مشبکی، ا. قلیچ لی ب. مزیت رقابتی: تبیین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی، مجله مدرس علوم انسانی، شماره 52، 233-260، ١٣٨٦.
[9]     Adler, P., Kwon, S. -W. Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review, 27 (1), 17−40, 2002.
[10] Ahuja, G. The duality of collaboration: ducements and opportunities in the formation of interfirm linkages. Strategic Management Journal 21/3, 317– 344, 2000.
[11] Baker, W. Market networks and corporate behavior. American Journal of Sociology, 96 (3), 589−625, 1990.
[12] Chai, K-H, Yap C-M, Wang, X, Network closure’s impact on firms’ competitive advantage: The mediating roles of knowledge processes, Journal of Engineering and Technology Management, 28, 2–22, 2011.
[13] Cater T, knowledge management as a means of developing a firm competitive advantage; management vol. 6, no. 1-2, 2001.
[14] Chia-Ling (Eunice). L ., Pervez N. G., Rudolf R. S. Understanding the impact of relational capital and organizational learning on alliance outcomes. Journal of World Business 45, 237–249, 2010.
[15]  Chen Huang, H. ChiLai, M., WeiLo Do, K. Founders’ownres our cesmatter, the influence of business networks on start-up innovation and performance. Technovation. 32, 316–327, 2012.
[16] Dore, R. Goodwill and the spirit of market capitalism. British Journal of Sociology, 34, 459−482, 1983.
[17] Foss, K., Foss, N. J. Resources and transaction costs: How property right economics furthers the resource-based view. Strategic Management Journal, 26 (6), 541–553, 2005.
[18] Francis,J., Mukherji, A., Mukherji,J. Examining relational and resource influences on the performance of border region SMEs. International Business Review 18 , 331–343, 2009.
[19] Gerlach, M. The Japanese corporate network: A blockmodel analysis. Administrative Science Quarterly, 37 (1), 105−139, 2001.
[20] Grewal, R., Tansuhaj, P., Building organizational capabilities for managing economic crisis: the role of market orientation and strategic flexibility. Journal of Marketing 65, 67–80, 2001.
[21] Hitt, M. A., Lee, H. -U., Yucel, E. The importance of social capital to the management of multinational enterprises: Relational networks among Asian and Western firms. Asia Pacific Journal of Management, 19 (2-3), 353−372, 2002.
[22]  Inkpen, A, C. Learning and knowledge acquisition through international strategic alliances, Academy of Management Executive (1993-2005), Vol. 12, No. 4, 1998.
[23] Kemper, J., Engelen, A., Brettel, M. How Top Management’s Social Capital Fosters the Development of Specialized Marketing Capabilities: A Cross-Cultural Comparison. Journal of International Marketing. Article Postprint, Volume 19, 1-52, 2011.
[24] Kraatz, M. S. Learning by association, Interorganizational networks and adaptation to environmental change. Academy of Management Journal, 41, 621−643, 1998.
[25]  Lavie, D., “The competitive advantage of interconnected firms: An extension of the resource-based view,” Academy of Management Review, Vol.31, No3, pp.643-47, 2006.
[26] Lee, E., Semi Han, U., Un Nam, H., Rho, J. J. Building capabilities via suppliers' effective management of relationships. Industrial Marketing Management. Inpress, 2013.
[27] Leick, B, Barriers to co-operation and competitive advantage: Cross border business networks of Saxon and Northern Bohemian firms, JEEMS, 162-284, 2011.
[28] Lin, N., Ensel, W., Vaughn, J., “Social resources and strength of ties: Structural factors in occupational status attainment”. American Sociological Review. 46 (4):393-405, 1981.
[29] Mintzberg H, the strategy process: concepts, contexts, cases, Prentice Hall, 2003.
[30] Mesquita, L. F., Anand, J., Brush, T. H. Comparing the resource-based and relational views: Knowledge transfer and spillover in vertical alliances. Strategic Management Journal, 29 (9), 913–941 (2008).
[31] Nahapiet, J., Ghoshal, S. "Social capital, intellectual capital and the organizational advantage", Academy of Management Review, 23 (2), 242-266, 1998.
[32] Pimentel Claro, D., Hagelaar, G., Omta, O. The determinants of relational governance and performance: How to manage business relationships. Industrial Marketing Management 32, 703–724, 2012.
[33] Putnam, R., Bowling Alone: The Collapse and Revivial of American Community. New York: Simon and Schuster, 2000.
[34] Romo, F., Schwartz, M. The structural embeddedness of business decisions: The migration of manufacturing plants in New York State, 1960 to 1985. American Sociological Review, 60, 874−907, 1995.
[35]  Salunke, S. Weerawardena, J. McColl - Kennedy, Janet R. Towards a model of dynamic capabilities in innovation-based competitive strategy: Insights from project-oriented service firms, Industrial Marketing Management,Volume 40, Issue 8, Pages 1251–1263, 2011.
[36] Sepulvedaa, F., Gabrielssonb, M. Network development and firm growth: A resource-based study of B2B Born Globals. Industrial Marketing Management. Available online. In Press, Corrected Proof., 2013.
[37] Tsai, W., Ghoshal, S. Social capital and value creation: The role of intrafirm networks. Academy of Management Journal, 41, 464−47, 1998.
[38] Uzzi, B. Social structure and competition in interfirm networks: The paradox of embeddedness. Administrative Science Quarterly, 42 (1), 35−6, 1997.
[39] Zaheer, A., Bell, G., Benefiting from network position: firm capabilities, structural holes, and performance. Strategic Management Journal 26 (9), 809–825, 2005.
[40] Worren, N., Moore, K., Cardona, P., Modularity, strategic flexibility, and firm performance: a study of the home appliance industry. Strategic Management Journal 23 (12), 1123–1140, 2002.