تحلیل عاملی شاخص های مؤثر در نظام جامع ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور

نویسندگان
چکیده
اهداف: پیشرفت چشمگیر علم و تحولات گسترده در حوزه فناوری های مدرن سبب شده است که توان علمی به یکی از ابزارهای قدرت تبدیل شود. بر همین اساس دولت ها در تلاشند تا نظام آموزش عالی خود را به گونه ای ارتقا بخشند که بر مبنای عملکرد آن جایگاهشان را بهبود دهند. در این مقاله یک مدل جامع در زمینه رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه می شود از این رو محیطی رقابتی در میان این مراکز ایجاد می کند که کمک به بهبود سطح علمی آن ها می کند.
متدولوژی: در این مقاله از منابع ادبیاتی بهره گرفته شده و یک بررسی جامع انجام شده است. براساس آن 28 عامل موثر در ارزیابی دانشگاه ها استخراج شده است. این معیارها که با سیستم آموزش عالی در ایران سازگار هستند توسط متخصصان بررسی شده و در نهایت مدلی یکپارچه ایجاد شده است.
نتایج: این مقاله مدلی جامع برای ارزیابی دانشگاهی ارائه می کند. کاربرد این مدل در مراکزِآموزش عالی منجر به یکپارچگی عملکرد این مراکز می شود و رقابت میان این مراکز و در نهایت توان علمی آن ها را افزایش می دهد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Factor Analysis of Effective Indicators in Comprehensive System of Performance Appraisal of Higher Education

نویسندگان English

Mostafa Jafari
Siamak Noori
Davood Talebi
چکیده English

Remarkable progresses of science and extensive development of modern technologies have led academic ability to become one of the tools of power. Accordingly, governments are trying to promote their higher education system in such a way that their position would improve on the basis of its performance. One of the most effective ways is to develop a comprehensive and integrated model for evaluation and ranking of universities and higher education institutions. Reaching such a model needs identifying factors and criteria that are related to evaluating the universities performance, choosing compatible factors with Iran’s higher education system, classification of the criteria and finally, representing them in a model. In this research, according to the literature review and expert’s point of view, eight factors were presented as the basic parts of the model as follows: educational, research, cultural, student, management and human resource, information technology, quality assurance and educational and research space factors. By using factor analysis, the extracted criteria were classified according to these eight factors and the final model was presented. The use of this model will cause integrating the system of performance evaluation of universities and higher education institutions. It will further help them to pursue their competition in such a way that consequently help the country to reach the desired scientific capability.

کلیدواژه‌ها English

Performance Appraisal
Ranking
Higher Education