جهت گیری استراتژیک و موفقیت شرکت های صادراتی

نویسندگان
چکیده
روند جهانی سازی و شکل گیری فضاهای رقابتی جدید منجر شده است که صادرات نه تنها برای اقتصاد ملی امری ضروری باشد، بلکه برای بقا و رشد بسیاری از شرکت‌ها نیز امری حیاتی تلقی شود. نوع جهت‌گیری استراتژیک شرکت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اثر گذار بر موفقیت صادرات مشهود است. یکی از چارچوب‌های جهت گیری استراتژیک، فعال بودن در مقابل انفعالی بودن است. فعال بودن با درک مدیریتی مبنی بر این که سازمان می تواند از طریق تحلیل نظام مند فرصت‌ها و تهدیدها، مقصدش را تحت تأثیر قرار دهد، تعریف می شود و در مقابل انفعالی بودن بیانگر سطوح پایین تحلیل تقاضا و تحقیق بازار در سازمان است. انتظار می رود که شرکت های صادراتی با جهت گیری استراتژیک فعال، موفقیت بیشتری را در امر صادرات تجربه کنند و همچنین داشتن جهت گیری استراتژیک انفعالی موفقیت صادرات شرکت را مخدوش کند. بر این اساس مدل مفهومی تحقیق تبیین شد و 4 فرضیه مبتنی بر آن شکل گرفت. از طریق اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه ای 34 نمونه ای از جامعه شرکت‌های صادراتی واقع در شهر مشهد و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون، نتایجی حاصل شد که نشان می دهد جهت گیری استراتژیک فعال بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات تأثیر مثبت دارد. از طرف دیگر، تأثیر منفی جهت‌گیری استراتژیک انفعالی بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات رد شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Strategic Orientation and the Success of Exporting Companies

نویسندگان English

Fariborz Rahimnia
Seyed Hasan Sadegiyan
چکیده English

The process of globalization and the formation of new competitive environment have not only led to the necessity of export for the economy of nations, but also to the survival and growth of many companies. The type of a company's strategic orientation is considered as one of the most important factors for export success. Among them is proactive versus reactive orientation. Being proactive is defined as a managerial understanding, in which an organization can affect its destination through the systematic analysis of opportunities and threats. On the other hand, being reactive indicates low levels of demand analysis and market research of an organization. It is expected that exporting companies with proactive strategic orientation enjoy a more successful exporting experience. In contrast, reactive strategic orientation undermines the export success of a company. Accordingly, the conceptual model of this study was formulated and four hypotheses were established based on this conceptual model. Through the data collected by a questionnaire from a sample of 34 exporting companies located in Mashhad (Iran), and then using regression analysis, the results obtained showed that proactive strategic orientation has a positive effect on export success and expected both export success. On the other hand, the negative impacts of reactive strategic orientation on export success and expected export success were rejected.

کلیدواژه‌ها English

Strategic Orientation
Proactive strategic orientation
Reactive strategic orientation
Export success
Expected export success