بررسی اثر بازاریابی درونی بر مشتری گرایی کارکنان با تاکید بر شاخص های چشم انداز، بهبود و توسعه، پاداش (مورد مطالعه: کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران)

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
2 کار شناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد ،دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
با ظهور اقتصاد رقابتى مفاهیمى چون مشتری‌گرایی، مشترى‌مدارى و کسب رضایت مشترى، پایه و اساس کسب‌و‌کار تلقى شده و سازمانى که به آن بى‌توجه باشد از صحنه بازار حذف مى‌شود.
در پژوهش حاضر، هدف بر این است تا ضمن معرفی شاخص‌های بازاریابی درونی ومشتری‌گرایی، رابطه بین بازاریابی درونی و مشتری‌گرایی در شعب بانک ملی استان مازندران به عنوان یک بنگاه مالی- خدماتی مورد سنجش قرار گیرد. تحقیـق حاضر از لحاظ روش، تحقیقی پیمایشی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعه مورد بررسی تمام کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران می‌باشند. در این تحقیق از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای برای انتخاب نمونه استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها بیان چشم‌انداز سازمان بر مشتری‌گرایی کارکنان تأثیر معناداری ندارد، برنامه‌های بهبود مهارت کارکنان بر مشتری‌گرایی آنان تأثیر معناداری دارد. هم‌چنین برنامه‌های تشویقی و پاداش بر مشتری‌گرایی آنان تأثیر معناداری دارد.

واژه‌های کلیدی: بازاریابی درونی، مشتری گرایی، توسعه و بهبود، پاداش، شعب بانک ملی استان مازندران.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

An Investigation of The Relationship between Internal marketing`s situation of Branches of Bank Melli Iran and Staff`s Customer orientation With Emphasis on Improvement & Development and Reward indicators

نویسندگان English

Elham khosrovani 2
alireza mosayebi 2
چکیده English

Abstract
By emergence of competitive economics, the concepts such as customer orientation and customer satisfaction have become the fundamentals of businesses and any organization that is regardless of these aspects is eliminated from the marketplace. In addition to introducing the indicators of internal marketing, the purpose of this study is to investigate the relationship between internal marketing and customer orientation in Bank Melli Iran at branches of Mazandaran province as a financial-service enterprise. The under study population is comprised of the bank’s employees. The stratified sampling is used to select the sample of this study. Using Morgan sampling table and considering the number of regions and their employees, a sample size of 250 employees is determined. This amount includes a higher percentage to cope with the unreturned or incompleted questionnaires. Gathered data are analyzed using SPSS and Lisrel software and proposed relationships are examined. Research results indicate that the organization vision did not significantly affect the customer orientation, skill development programs affected the customer orientation significantly, and incentive and reward programs affected the customer orientation, either.

Keywords: Internal Marketing, Customer-orientation, Improvement and Development, Reward, Branches of Bank Melli Iran in Mazandaran.

کلیدواژه‌ها English

Internal Marketing
Customer orientation
Improvement and Development
Reward
Branches of Bank Melli Iran in Mazandaran
 
[1]  امیرکبیری، ع.، میرابی ح.، صالحی صدقیانی پ.؛«بررسی تأثیرگذاری فعالیت‌های بازاریابی داخلی بر عناصر تعهد سازمانی»؛ فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 65، پاییز 1390. ص 27-46 
[2]  امیری م.، یزدانی ح.،اکرام نصرتیان ن.؛« سنجش کیفیت خدمات داخلی و سطح بازاریابی درونی شرکت گاز تهران بزرگ و ارتباط اقدامات بازاریابی درونی آن با کیفیت خدمات خارجی»؛ نشریه دانش مدیریت، شماره 81، تابستان 1387. صص 3-18
[3]  حسنقلی‌پور، ط.، انصاری م.، الهی گل ا.،«رحمانی یوشانلوئی ح.؛تأثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی با وجود متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بنگاه‌های مالی: موردکاوی بانک ملت شهر تهران» ؛ دو فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین ، شماره 4، بهار 1391. صص 25-46 
[4]  حسینی، س. ی.، رحمانی س.؛ «تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد سازمانی در شرکت‌های خدمات مسافرتی شهر تهران با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری»، دو فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 4، بهار 1391.  صص 111-128 
[5]    کاتلر، ف.،، گریآرمسترانگ ؛اصول بازاریابی؛ ترجمه‌ بهمن فروزنده، نشر آتروپات، 1384.
[6]    Ahmadi F.;"Survey relationship between OCB and internal & external factors impact on OCB". European Journal of Social Sciences, 16(3), 460-478, 2010.
[7]    Ahmed P., RafiqM., SaadN.; "Internal marketing and the mediating role of organizational competencies", European Journal of Marketing, 37(9), 1221–1241, 2003.
[8]    ArndtA.D., KarandeK.; "Is it better for salespeople to have the highest customer orientation or a strong fit with their group's customer orientation? Findings from automobile dealerships";Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 19, Issue 3,  pp 353-359, 2012.
[9]    Auh S., Menguc B.; "Performance implications of the direct and moderating effects of centralization and formalization on customer orientation";Industrial Marketing Management,1022-1034, 2007.
[10]            AwwadM.A., AgtiA.M.;'' The impact of internal marketing on commercial bank's market orientation'', Internal Journal Of Bank Marketing,29(4),308-332, 2011.
[11]           BellouV.,AndronikidisA.;''The impact of internal service quality on customer service behavior''; International Journal Of Quality & Reliability Management, 25(9),493-506, 2008.
[12]           BourantaN., MavridoglouG.,"KyriazopoulosP.; The impact of internal marketing to market orientation concept and their effects to bank performance";Operational Research, 5(2), 349-362, 2005.
[13]           BrownT. J., J. C. Mown, D. T. Donavan, J. W. Licata ;“The customer orientation of service workers: Personality trait effects on self and supervisor performance rating;” Internal Journal Of Bank Marketing, 2002.
[14]           ChristopherM. G., PayneA., BallantyneD. F.; Relationship marketing: Bringing quality, customer service and marketing together; Butterworth Heinemann/CIM, Oxford and Stoneham, MA, 1991.
[15]           CooperJ., CroninJ.; "Internal marketing: Competitive strategy for the long-term care industry";Journal of Business Research, 8(6), 177-181, 2000.
[16]           FarzadA., NahavandiN., CaruanaA.; The effect of internal marketing on organizational commitment in Iranian banks;American Journal of Applied Sciences, 5(11), 1480-1486, 2008.
[17]           FelzenszteinC., GimmonE., CarterS.;"Geographical co-location, social networks and inter-firm marketing Co-operation: The case of the Salmon industry";Long Range Planning, Vol. 43, Issues 5–6, 675-690, 2010.
[18]           GrissemannU., PlankA., Brunner-SperdinA.;Enhancing business performance of hotels: The role of innovation and customer orientation;International Journal of Hospitality Management, Vol. 33,  pp 347-356, 2013.
[19]           GronroosC.; "Service management and marketing :A customer relationship management approach";Second Edition, John Wiley, 2000.
[20]           HarrisS. O., Mossholder K. W.; "The affective implications of perceived congruence with culture dimensions during organizational transformation";Journal of Management, 22(4), 527-47, 1996.
[21]           Hennig-ThurauT., GwinnerK.P., GremlerD.D., “Understanding relationship
[22]           HoggG., Carter S., DunneA.;"Investing in people: Internal marketing and corporate culture". Journal of Marketing Management, 14, 879-895, 2002.
[23]           HoggG., CarterS.;"Employee attitudes and responses to internal marketing";Internal Marketing: Directions for Management, Routledge, London, 109-124, 2000.
[24]           Hung, J. and Lin, T.(2008), “The investigation on the internal marketing practices of the international tourism hotel chains”, Journal of International Management Studies, pp. 170-6.
[25]           KyriazopoulosP., YannacopoulosD., SpyridakosA., SiskosY., GrigoroudiE.;Implementing Internal Marketing ThroughEmployees Motivation, 2007.
[26]           LeeC., ChenW. J.; "The effects of internal marketing and organizational culture on knowledge management in the information technology industry";International Journal of Management, Vol. 22,No. 4,pp. 661-672, 2005.
[27]           LeeY.K., KimS., SonM.H., LeeD.J.;"Do emotions play a mediating role in the relationship between owner leadership styles and manager customer orientation, and performance in service environment?";International Journal of Hospitality Management, Vol. 30, Issue 4, pp 942-952, 2011.
[28]           LingsI.N.;" Internal market orientation-construct and consequences"; Journal of Business Research,Vol.57,pp.405-413, 2004.
[29]           LingsI.N.,GreenleyG.E.; ''Internal market orientation and marker-orientation behaviors'';
[30]           NarverJ. C., SlaterS. F.; “The effect of a market orientation on business profitability”; Journal of Marketing, Vol. 54, No. 4, pp. 20-35, 1990.
[31]           RoH., ChenP.J.;"Empowerment in hospitality organizations:Customer orientation and organizational support", International Journal of Hospitality Management, Vol. 30, Issue 2,  pp 422-428, 2011.