تحلیل مسیر ارتباط اهمال‌کاری سازمانی با برانگیختگی شناختی و فرسودگی شغلی کارکنان ادارات دولتی استان تهران

نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه پیام نور
2 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، دانشگاه پیام نور
چکیده
تعیین ارتباط اهمال‌کاری سازمانی با برانگیختگی شناختی و فرسودگی شغلی هدف این پژوهش است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی- همبستگی است. داده‌های مورد نیاز با استفاده از مقیاس‌های اهمال‌کاری سازمانی، برانگیختگی شناختی و فرسودگی شغلی مسلش در نمونه‌ای 100 نفری از کارکنان اداره‌های دولتی استان تهران که به طور تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، به دست آمد و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که اهمال‌کاری سازمانی با برانگیختگی شناختی (402/0=r،p≤0/01 ) و فرسودگی شغلی (432/0=r،p≤0/01 ) ارتباط مثبت و معنا‌دار دارد. اما ضریب همبستگی بین فرسودگی شغلی و برانگیختگی شناختی (191/0=r،p≥0/05 ) معنادار به دست نیامد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتباط اهمال‌کاری سازمانی و فرسودگی شغلی مستقیم می‌باشد و برانگیختگی شناختی نقش واسطه‌گری ندارد. این مدل تأیید شد. نتیجه‌گیری: در میان کارکنان اداره‌های دولتی استان تهران سطح اهمال‌کاری سازمانی بر سطح فرسودگی شغلی تأثیر دارد. از این رو برای کاهش فرسودگی شغلی مداخلاتی در جهت کاهش اهمال‌کاری سازمانی توصیه می‌شود. واژگان کلیدی:اهمال‌کاری سازمانی، برانگیختگی شناختی، فرسودگی شغلی، کارکنان اداره‌های دولتی تهران.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Path Analysis relationship Organizational Procrastination With Cognetive arousal and Burn-out Tehran governmental employees

نویسندگان English

Majid Saffarinia 1
Zahra Amirkhani Razlighi 2
چکیده English

Abstract Introduction: The aim of this study is to investigate the relationship between organizational procrastination and cognitive arousal and burnout. Method: This research is descriptive–correlation and the required data are obtained by using three questionnaire about organizational procrastination, dissonance arousal reduction and burnout scales on a sample of 100 individuals in Tehran governmental employees who are randomly chosen. Results: The results of correlation coefficient show that organizational procrastination is positively and significantly associated with cognitive arousal (p ≤ 0.01, r=0.402) and burnout (p ≤ 0.01, r=0.432). However, the correlation coefficient between burn-out and cognitive arousal (p ≥ 0.05, r= 0.191) is not significant. The results of the analysis prove a direct relationship between organizational procrastination and burn-out and cognitive arousal does not play a mediation role. Finally, the model is verified. Conclusion: The organizational procrastination level has influence on burnout level among Tehran governmental employees. Hence, some interventions to reduce organizational procrastination are recommended to decrease the burn-out. Keywords: Organizational Procrastination, Cognitive Arousal, Burnout, Tehran Governmental Employees

کلیدواژه‌ها English

Organizational procrastination
Cognitive arousal
Burnout
Tehran governmental employees
[1]   Steel P. ;"Arousal, avoidant and decisional procrastinators: Do they exist?"; Personality and Individual Differences, 48 (8), 2010.
[2]   فیاضی م.، کاوه م. ؛"تعلل: سندروم فردا»؛ ماهنامه تدبیر، ش. 205، 1388.
[3]   ارونسون ا.؛ روان‌شناسی اجتماعی؛ ترجمه حسین شکرکن، تهران: انتشارات رشد، 1389.
[4]  رضوی ف. ؛ ساخت و هنجاریابی پرسشنامه مدیریت زمان برای دانش آموزان دبیرستانی؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور، 1389.
[5]   Danhof-Pont, Marie Bernardine, Van Veen, Tineke, Zitman, Frans G.; "Biomarkers in burnout: A systematic review", Journal of Psychosomatic Research, In Press, Corrected Proof, Available online 7 January, 2011.
[6]   هومن ح.؛ تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی؛ تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1381.
[7]      Owens S. G., Bowman C. G., Dill C. A.;"Overcoming procrastination:The effect of implementation intentions", Journal of Applied Social Psychology, 38 (2), 2008.
[8]      Steel P.;"The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure"; Psychological Bulletin, 133, 1, 2007.
[9]      Ferrari J. R., Tice D. M.; "Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting"; Journal of Research in Personality, 34, 2000.
[10]  Solomon L. J., Rothblum E. D.;"Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates", Journal of CounselingPsychology,No. 31, 1984.
[11]  Spada M., Hiou K., Nikcevic A.;"Metacognitions, emotions, and procrastination"; Journal of Cognitive Psychotherapy: An InternationalQuarterly, No. 20, 2006.
[12]  Ferrari J. R., Harriott J. S., Zimmerman M.;"The social support networks of procrastinators: Friends or family in times of trouble?"; Personality and Individual Differences, 26 (2), 1999.
[13] خسروی ع.؛ «بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان و اهمال‌کاری آنان در بخش آموزش سازمان توسعه تجارت ایران»؛ فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، ش. 2، 1388.
[14]  Van Overwalle F., Jordens K.; "An adaptive connectionist model of cognitive dissonance"; Personality and Social Psychology Review, No. 6, 2002.
[15]  بهنر ج.، وانک م.؛ نگرش‌ها و تغییر آنها (ترجمه علی مهداد)، تهران: انتشارات جنگل، 1384.
[16]  Harmon-Jones E., Amodio D.M.; "Harmon-Jones C.; Action-based model of  dissonance"; Advancses in Experimental Social Psychology, No.41, Available on line at www.psych.nyu.edu/Amodio lab/Hrmon-jones, 2009.
[17]  SimpsonW. K., Pychyla Ti. A.; In search of the arousal procrastinator: Investigating the relation between procrastination, arousal-based personality traits and beliefs about procrastination motivations; Personality and Individual Differences, 47 (8), 2009.
[18]  Alarcon Gene M.;"A meta-analysis of burnout with job demands, resources, and attitudes"; Journal of Vocational Behavior, Article in Press, 2011.
[19] علوی س. س.، جنتی‌فرد ف.، داوودی ع.؛ «بررسی و مقایسه سلامت روانی و فرسودگی شغلی در کارکنان و کارگران شرکت سایپا»؛ ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، ش.6، 1388.
[20]  ویسی ش. ؛ «فرسودگی شغلی و عوامل مؤثر بر آن»؛ ماهنامه داخلی بانک تجارت. ش. 152، 1388.
[21]  Lambert  Eric G., Hogan Nancy L., Jiang Shanhe O., Elechi O., Benjamin, B., Morris A., Laux J. M., Dupuy P.;"The relationship among distributive and procedural justice and correctional life satisfaction, burnout, and turnover intent: An exploratory study"; Journal of Criminal Justice,No. 38, 2010.
[22]  Moneta G. B.;"Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings"; Personality and Individual Differences, 50 (2), 2011.
[23]  صادقی ف.؛ «فرسودگی شغلی کارکنان، علل و عوامل به‌وجودآورنده و راههای مقابله با‌ آن»؛ ماهنامه صنعت برق، ش. 159. 1389.
[24]شمس‌الاحراری م.؛ تأثیر آموزش مهارت‌های غلبه بر سهل‌انگاری بر روی سهل‌انگاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی؛ پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، 1389.
[25]  هومن ح.؛ مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل؛ تهران: سمت، 1388.
[26] منصوری ع.، صفری س.، عباسی د.، صالحی؛ «کاربرد مدل تحلیل مسیر در تبیین عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان»؛ فصلنامه فرهنگ مدیریت، ش. 17، 1387.
[27]  دلاور ع.؛ مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی؛ تهران: انتشارات رشد، 1378.
[28]  سرمد ز.، بازرگان ع. حجازی ا.؛ روش‌های تحقیق در علوم رفتاری؛ تهران: انتشارات آگاه، 1379.
[29]  Stead R., Shanahan M. J., Neufeld R. W.J.; "I’ll go to therapy, eventually: Procrastination, stress and mental health”; Personality and Individual Differences, 49 (3), 2010.
[30]  Schraw G., Wadkins T., Olafson L.;"Doing the things we do: A grounded. theory of academic procrastination"; Journal of Educational Psychology, 99 (1), 2007.
[31]  Lavoie J. A. A., Pychyl T. A.;"Cyberslacking and the procrastination superhighway: A web-based survey of online procrastination, attitudes and emotion"; Social Science Computer Review, 19 (4), 2001.