تفکیک، ادغام و طراحی وزارت‌خانه‌های جدید در ایران: تحلیلی نظری

نویسنده
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران
چکیده
اگرچه تغییرات در ساختار دولت پدیده‌ جدیدی در مدیریت ملی جمهوری اسلامی ایران نیست ولی تفکیک، ادغام و گاهی اوقات طراحی وزارت‌خانه‌های جدید در دهه‌ اخیر فراوانی بیش‌تری داشته است. مهم‌ترین سؤالی که در سال‌های اخیر در باب چنین نوع بازسازماندهی‌ها در دولت، فرا‌روی اندیشمندان و اندیشه‌ورزان مدیریت در دولت قرار گرفته آن است که «دلایل عقبه چنین اصلاحاتی چیست»؟ صرف‌نظر از اینکه روش‌شناسی چنین تحولاتی در ساختار دولت و منطق تفکیک، ادغام و گاهی اوقات طراحی وزارت‌خانه‌های جدید چه بوده است، نویسنده تلاش دارد نوعی تحلیل نظری از چنین پدیده‌ای در نظام سیاسی ایران ارائه دهد. چهار رویکرد هدفمندی، محیطی، سیاست‌گذاری عمومی و نهادی مبنای این تحلیل نظری خواهند بود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

DE MERGING,MERGING AND REORGANIZING MINISTRIES :A THEORETICAL ANALYSIS

نویسنده English

hasan danaeefard
چکیده English

Structural transformations are not new phenomena in Iranian National Administration but in recent decade, the transformations in government ministries have increased. The important question of the scholars and practitioners of administration in government is: what are the reasons of these transformations? Regardless of methodology of theses transformations, the author focuses on theoretical analysis of these reorganizations. Purposive, environmental, public policy making and intuitional approaches are selected approaches for this analysis. Keywords: Government Structural Transformations, Designing New Ministries, Theoretical Analysis, Government Administration, Theoretical Frameworks.

کلیدواژه‌ها English

MACHINERY OF GOVERNMENT
PUBLIC ADMINISTRATION
[1]    توکلی ا.؛ «کدام مصلحت؟ ادغام وزارت‌خانه‌ها و برداشت نامناسب از قانون»؛ماهنامه تازه‌های انرژی، ش.26، ص 6،1388.
[2]    ادغام- وزارتخانه‌ها- از قاجاریه تا امروزwww.asriran.com/fa/new/164957  ؛ .http//www.edit.lcana.ir
[3]    فروزنده ل.، «منطق دولت در ادغام وزارت‌خانه‌ها»، ش. 57، صص 26 – 27، اردیبهشت و خرداد 1390.
[4]    Turnball A.; The machinery of government: Intelligent design or Brownian motion? London: Private Publication for Booz &Co, 2007.
[5]    Pollitt; Manipulating the machine: Changing the pattern of ministerial departments; Landon: Allen&Unwin, 1984.
[6]    DavisG.,WellerP., CraswellE., EgginsS.;"What drives manchery of government change? Australia, Canada, and the United Kingdon?"; Public Administration, 77:20 – 35,1999.
[7]    دانایی‌فرد ح.؛ گفتمان‌های مدیریتی در بخش دولتی؛ تهران: انتشار دانشگاه امام صادق(ص) (در دست ویرایش نهایی)، 1391.
[8]    ساباتیه پل، ای.؛ نظریه‌های فرایند خط‌مشی‌گذاری؛ ترجمه‌ حسن دانایی‌فرد، تهران: انتشارات مهربان (در دست ویرایش، 2007).
[9]  اسمیت کوین‌بی و لاریمر کریستوفر دابلیو؛ درامدی بر نظریه خط‌مشی عمومی تقابل نظری عقلانیت‌گراها و فرااثبات‌گراها؛ ترجمه‌ حسن دانایی‌فرد، تهران: انتشارات صفار (در دست ویرایش)، (به زبان اصلی 2009)، 1391.
[10]      امیری، ع.‌ن.، دانایی‌فرد ح.، زارعی‌متین ح.، امامی س. م.؛ «فهم جوهره خط‌مشی‌های عمومی: واکاوی نظری ماهیت تقلیدپذیری» ؛دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، ش. 9، بهار و تابستان. ص 5 – 44، 1390.
[11]           Thomas C.; "Reorganization public organizations: Alternatives, objectives and evidences"; Journal of Public Administration, Research and Theory, 3 (4): 457 – 486, 1993.