اولویت بندی ریسک های بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مدیران بانک های دولتی و خصوصی

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت ، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)
2 دانشجو کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)
چکیده
هدف اصلی این تحقیق اولویت‌بندی انواع ریسک‌های موجود در بانکداری الکترونیکی در بانک‌های خصوصی و دولتیِ ایران است. باوجود منافع مطمئنی که بانکداری الکترونیک به مشتریان ارائه می‌دهد، ریسک‌هایی نیز در پی‌ دارد. ریسک‌های اصلی شناسایی شده در ارتباط با بانکداری الکتریکی شامل ریسک استراتژیک، ریسک عملیاتی، ریسک شهرت و ریسک قانونی است. مدل مورد استفاده در این تحقیق مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی و داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها با استفاده از روش‌های آماری تحلیل شده‌اند. جامعه آماری تمام مدیران ارشد و معاونان شعب مرکزی بانک‌های دولتی و خصوصی شهر تهران و نمونه آماری که با نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند، مدیران ارشد و معاونان شعب مرکزی 7 بانک خصوصی و 7 بانک دولتی هستند. در‌نهایت بر‌اساس یافته‌های تحقیق و براساس درجه اهمیتی که این ریسک‌ها نسبت به مدیران هریک از بانک‌ها دارند، برای مدیریت بهتر این ریسک‌ها پیشنهادهایی ارائه می‌شود. واژه‌های کلیدی: بانکداری الکترونیکی، ریسک استراتژیک، ریسک عملیاتی، ریسک شهرتی، ریسک قانونی.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Prioritizing of electronic banking’s risks from the view point of managers in public and private banks

نویسندگان English

masumeh hoseinzadeh shahri 1
maryam ghadakforoushan 2
چکیده English

The aim of this study is to investigate different risks of e-banking in private and public banks of Iran. Despite the certain benefits, e-banking carries tremendous risks. The major risks that are associated with e-banking are strategic, operational, legal and reputational risks. Security is considered the central operational risk of e-banking. For example; breach of security allowing unauthorized access to customer information can be classified as an operational risk, but it also exposes the bank to legal and reputational risks. The methodology used for this study is Questionnaire (AHP), and statistical software for data collection and analysis. Senior managers and vice-chancellor of private and public banks are the research population. Finally, based on the research findings, a few suggestions will be offered for electronic banks' risk management in public and private banks. Keywords: Electronic Banking, Strategic Risk, Operational Risk, Reputational Risk, Legal Risk

کلیدواژه‌ها English

Electronic banking
strategic risk
operational risk
reputational risk and legal risk
[1]      مقدسی ع.؛ انواع روشهای پرداخت در بانکداری الکترونیک، ماهنامه عصر فناوری اطلاعات، شماره ۵۸، ۱۳۸۹.
[2]      قلی‌پور سلیمانی ع.، ایمانی س.؛ سیر تکنولوژی در بانکداری؛ دوماهنامه مدیریت، شماره ۱۵۹، 1389.
[3]      قدسی‌پور ح.؛ مباحثی در تصمیم‌گیری چند معیاره؛ انتشارات دانشگاه امیر کبیر، چاپ سوم، 1381.
[4]      سیدجوادین ر.، سقطچی م.؛ بانکداری الکترونیک و سیرتحول آن در ایران؛ ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 170، 1385.
[5]      سلیمانی م.؛ اهمیت مدیریت ریسک در بانکداری سنتی، اسلامی و الکترونیک؛ وبسایت بانک ملی ایران. 1388.
[6]      Sokolov D., E-Banking: Risk Management Practices of The Estonian Banks; Tallinn University Of Technology, Working Paper. No. 156, 2007.
[7]      Basel Committee on banking supervision. Risk management principles for electronic banking, Switzerland: Bank of International Settlements. 2003.
[8]      Schilder A.; Banking in the new economy: A Supervisory Perspective, BIS Review 16, 2001.
[9]      Sergeant J.; ADHD: Latest neuropsychological findings, clinical neuropsychology; Vrije Universiteit, Amsterdam, 67, 2000.
[10]  Al-Smadi M., Al-wabel S.A.; E- Banking on of Jordanian Banks; Journal of Internet Banking and Commerce, Vol. 14, No.1, 2010.
[11]  Alrawashdeh B., Areiqat A., Dbbaghieh M. ; The role of information technology in reducing risk of electronic banking services in the Jordanian banking sector, Journal of Computer Science 8 (3), 2012.
[12]  Nasri W.; Factors influencing the adoption of internet banking in Tunisia, International Journal of Business and Management,Vol. 6, No. 8, 2011.
[13]  Al-Smadi  M.; The impact of e- banking on the performance of Jordanian banks; Journal of Internet Banking and Commerce, Vol. 16, No.2, 2011.
[14]  Koskosas I., Risk Management in on-Line banking, Intelligent Information Management, No. 3, 2011.
[15] فتحیان م.، میرشفیعیان ح.؛ بررسی نقش مدیریت ارشد در توسعه ی مدیریت ریسک بانکداری الکترونیک؛ دومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی،1387.
[16]  Haghighi M., Divandari A., Keimasi M.; The impact of 3D e-readiness on e-banking development in Iran: A fuzzy AHP analysis; Expert Systems with Applications, Vol.37, 2010.
[17] ثریایی  ع.، آهنگر ولوکلایی س.، سیفی دیوکلایی م.، مقایسه کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی بین بخش خصوصی و دولتی (مطالعه موردی بانک ملی، بانک پارسیان(؛ سومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، 1388.
[18] حمیدی‌زاده م.، قره‌چه م.، عبدالباقی ع.؛ بررسی عوامل زمینه‌ساز، چالش‌ها و تنگناهای توسعه بانکداری الکترونیک، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ویژه مدیریت، سال هفتم، شماره بیست و هفتم، 1386.
[19] خورشید ص.، قانع ح.؛ رتبه‌بندی بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مشتریان نظام بانکی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی»؛ فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، شماره 9، 1388.
[20]  داوری م.، پهلوانی‌قمی م.؛ «مدیریت ریسک عملیاتی در بانک‌های تجاری»؛ پژوهشنامه اقتصادی، شماره ششم، 1388.
[21]  مهرگان م.، پژوهش عملیاتی پیشرفته؛ انتشارات کتاب دانشگاهی، چاپ اول،1383.