تجزیه و تحلیل قابلیت های وب2 در صنعت بیمه: ارائه مدل مفهومی

نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
صنعت بیمه ایران در زمینه بهره‌گیری از قابلیت‌های اینترنت به‌منظور بهبود فرایندهای کسب‌و‌کاری و به‌خصوص برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان دارای سطح بلوغ پایینی می‌باشد. از طرف دیگر استفاده از ‌وب 2 به‌عنوان یکی از به‌روزترین رویکردها در زمینه تجارت الکترونیکی و با ابزارهایی مانند وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین، مشاپ‌ها و آر.اس.اس، فرصت مناسبی برای تعمیق ارتباطات شرکت‌ها با مشتریان، دریافت بازخور گسترده و حاصل شدن هوش جمعی فراهم می‌کند. هدف از انجام این پژوهش در همین راستا، ارائه مدل مفهومی برای به‌کارگیری اثربخش وب 2 در صنعت بیمه از راه شناسایی مؤلفه‌های مؤثر در این حوزه می‌باشد. به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی با توزیع پرسشنامه از خبرگان دانشگاهی در مورد روایی و میزان اهمیت هر یک از مؤلفه‌ها نظرسنجی شده است. داده‌های جمع‌آوری شده نیز از راه آزمون دو جمله‌ای تجزیه و تحلیل شدند و سپس با استفاده از روش تاپسیس، اقدام به رتبه‌بندی مؤلفه‌ها از نظر میزان اهمیت شد. براساس نتایج دسترسی به منابع عظیم اطلاعات، مهم‌ترین پیشرانه به‌کارگیری وب 2 و قابلیت فراهم آوردن بازخور سریع برای ذینفعان، پراهمیت‌ترین قابلیت این رویکرد می‌باشد. واژه‌های کلیدی: وب 2، صنعت بیمه، بیمه الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی، هوش جمعی.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Analysis of Web 2.0 Capabilities in Insurance Industry: Presenting Conceptual Model

نویسندگان English

shaban Elahi 1
alireza hasanzadeh 1
shaban Elahi 1
ali vedadi 2
چکیده English

Abstract The insurance industry of Iran has a low level of maturity in utilizing the capabilities of Internet for improving its business processes, especially when it comes to effective interaction with customers. On the other hand, Web 2.0 as one of most modern approaches in electronic business, incorporating tools such as weblogs, wikis, online social networks, mashups and R.S.S, creates a great opportunity for insurance companies to deepen their communications with their customers, gain extensive feedback and harness collective intelligence. Accordingly, the goal of this research is to design a conceptual model for the effective adoption of Web 2.0 in insurance industry by identifying the relevant components in this context. In order to do this, after designing the model, by distributing a questionnaire, we ask the opinions of academic experts about the validity and importance of the components of the model. Consequently, the gathered data are analyzed by the Binomial test and then, using TOPSIS technique, the components are ranked in terms of importance. According to the results, reaching for a huge volume of information is the most important driver for Web 2.0 adoption and gaining immediate feedback for the stakeholders is the most important capability of Web 2.0 in the insurance industry. Keywords: Web 2.0, Insurance Industry, Electronic Insurance, Social Networks, Collective Intelligence.

کلیدواژه‌ها English

"Web 2.0"
"Insurance industry"
"Electronic Insurance"
"Social Networks"
"Collective Intelligence"

[1] Musser J.; Web 2.0 Principles and Best Practices; O’ Reilly Radar, 2007.##
[2] Gartner;” Gartner outlines top 10 technologies to impact property and casualty insurance; Analytical Article, 2010.##
[3] ایسنا؛ «بررسی لزوم ورود فن‌آوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور»؛ تاریخ دسترسی:9/5/89، قابل دسترسی در: http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1408807&Lang=P,1388##
[4] Wirtz Bernd W., Schilke Oliver and Ullrich Sebastian;” Strategic development of business models: Implications of the web 2.0 for creating value on the internet"; Long Range Planning, Vol. 43, 2010.##
[5] Cripe B. Weckerle P.; “Participation culture: Opportunities and pitfalls”; Reshaping Your Business with Web 2.0 – USA New York: The McGraw-Hill (Chapter 1), 2009.##
[6] Estanyol E.;”Marketing, public relations and how web 2.0 is changing their relationship: A qualitative assessment of PR consultancies operating in Spain”; Public Relations Review, Vol. 38, Issue 5, 2012. ##
[7] Kolbitsch, J., Maurer H.;” The transformation of the web: How emerging communities shape the information we consume”; Journal of Universal Computer Science, 2006.##
[8] Stephens R. T.;” Integrating a data management Wiki”; Information Management Magazine, September Issues, 2007.##
[9] White K. F., Lutters W.G.; “Midweight collaborative remembering: Wikis in the workplace”; Proceedings of the 2007 Symposium on Computer Human Interaction for Management of Information Technology, 2007.##
[10] Fontestad Rafael Navarro; “Web 2.0’and Its Impact on Organisational Knowledge Strategies”; MSc THESIS – Cranfield University, Date of Access: 15th May 2010, 2007.##
[11] Brandel M.;”Social networking behind the Firewall”; Computerworld, August 2008.##
[12] Cross R., Borgatti S.P., Parker A.; “Making invisible work visible: Using social network analysis to support strategic collaboration”; California Management Review, 2002.##
[13] Scraff A.;” Advancing knowledge sharing with intranet 2.0”; Knowledge Management Review, 9(4), 2006.##
[14] Sefton-Williams P.;”Corporate RSS, ready to roll”; EPS Research and Consultancy Report, 2005.##
[15] Young G.O.;” Enterprise RSS tackles information worker overload”; Forrester Research, 2007.##
[16] Adams H.; “Executive IT architect, mashup business scenarios and patterns”; IBM Developer Works, 2009.##
[17] Orr B.;“Mash-ups may transform IT As usual”; American Bankers Association, ABA Banking Journal, 99 (7), 2007.##
[18] Struve J.;” Harnessing network effects: A Web 2.0 Primer for the Insurance Industry”; Journal of Insurance Operations, 2009.##
[19] McKeever E.; ” Web 2.0 and the insurance industry”; AKA Broker, 2009.##
[20] Fishler O.;” Issues in web 2.0 in the insurance organization”; ISOTECH, The Insurance Technology Conference Edgewater Technology Company, 2008.##
[21] Carnahan K.;” Web 2.0 in insurance: Finding and realizing the business value”; Novarica Insurance & Banking Technology Consulting & Research, 2010.##