رابطه میان رفتارشهروندی سازمانی(مولفه های وفاداری سازمانی، اطاعت سازمانی، توسعه شخصی) و بهره وری منابع انسانی در میان کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی

نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه علامه طبا طبایی
2 دانشیار گروه مدیریت ، دانشگاه تربیت مدرس
3 کارشناس ارشد مهندسی صنایع ، دانشگاه تربیت مدرس
4 کارشناس ارشد آموزش پزشکی، عضو گروه مدارک پزشکی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده
زمینه و هدف:وجود معضلاتی مانند کم‌کاری و پرخاشگری در سازمان‌ها موجب شد که آنها به‌دنبال کاهش این‌گونه رفتارها و افزایش هر چه بیشتر رفتارهایی باشند که برای سازمان منافعی از جمله بهره‌وری داشته باشد.یکی از عوامل ایجاد منافعی همچون بهره‌وری در سازمان، رفتارشهروندی سازمانی[1]است. هدف از این تحقیق تعیین رابطه مؤلفه رفتار شهروندی سازمانی با بهره‌وری منابع انسانی در میان کارکنان بیمارستان‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی است. روش بررسی: این تحقیق در شش بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رویکرد نگرش‌سنجی انجام شده و داده‌ها از راه توزیع پرسشنامه در بین 429 نفر از کارکنان این بیمارستان‌ها به روش نمونه‌گیری دو مرحله‌ای تصادفی جمع‌آوری شده است. روش پژوهش، توصیفی- مقطعی و نوع تحقیق میدانی بوده است. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که ازنظر کارکنان، بین رفتارشهروندی سازمانی و بهره‌وری آنان در بیمارستان‌های محل اشتغال رابطه معناداری وجود دارد. به این معنا که در این بیمارستان‌ها، انجام رفتارشهروندی سازمانی بر میزان بهره‌وری کارکنان تأثیر داشته است. نتیجه‌گیری: در این بررسی، تأثیر هر یک از مؤلفه‌های رفتار شهروندی سازمانی بر بهره‌وریدر بیمارستان‌های مورد مطالعه نتایج متفاوتی داشته است. در پایان تحقیق، دلایل پایین بودن احتمالی سطح مؤلفه‌های مذکور و شاخص‌های مربوط به آنها بررسی و راهکارهایی برای بهبود آنها ارائه شده است. روش بررسی: این تحقیق در شش بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رویکرد نگرش‌سنجی انجام شده و داده‌ها از راه توزیع پرسشنامه در بین 429 نفر از کارکنان این بیمارستان‌ها به روش نمونه‌گیری دو مرحله‌ای تصادفی جمع‌آوری شده است. روش پژوهش، توصیفی- مقطعی و نوع تحقیق میدانی بوده است. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که ازنظر کارکنان، بین رفتارشهروندی سازمانی و بهره‌وری آنان در بیمارستان‌های محل اشتغال رابطه معناداری وجود دارد. به این معنا که در این بیمارستان‌ها، انجام رفتارشهروندی سازمانی بر میزان بهره‌وری کارکنان تأثیر داشته است. نتیجه‌گیری: در این بررسی، تأثیر هر یک از مؤلفه‌های رفتار شهروندی سازمانی بر بهره‌وریدر بیمارستان‌های مورد مطالعه نتایج متفاوتی داشته است. در پایان تحقیق، دلایل پایین بودن احتمالی سطح مؤلفه‌های مذکور و شاخص‌های مربوط به آنها بررسی و راهکارهایی برای بهبود آنها ارائه شده است.
[1].Organizational Citizenship Behavior) OCB( زمینه و هدف:وجود معضلاتی مانند کم‌کاری و پرخاشگری در سازمان‌ها موجب شد که آنها به‌دنبال کاهش این‌گونه رفتارها و افزایش هر چه بیشتر رفتارهایی باشند که برای سازمان منافعی از جمله بهره‌وری داشته باشد.یکی از عوامل ایجاد منافعی همچون بهره‌وری در سازمان، رفتارشهروندی سازمانی[1]است. هدف از این تحقیق تعیین رابطه مؤلفه رفتار شهروندی سازمانی با بهره‌وری منابع انسانی در میان کارکنان بیمارستان‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی است. روش بررسی: این تحقیق در شش بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رویکرد نگرش‌سنجی انجام شده و داده‌ها از راه توزیع پرسشنامه در بین 429 نفر از کارکنان این بیمارستان‌ها به روش نمونه‌گیری دو مرحله‌ای تصادفی جمع‌آوری شده است. روش پژوهش، توصیفی- مقطعی و نوع تحقیق میدانی بوده است. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که ازنظر کارکنان، بین رفتارشهروندی سازمانی و بهره‌وری آنان در بیمارستان‌های محل اشتغال رابطه معناداری وجود دارد. به این معنا که در این بیمارستان‌ها، انجام رفتارشهروندی سازمانی بر میزان بهره‌وری کارکنان تأثیر داشته است. نتیجه‌گیری: در این بررسی، تأثیر هر یک از مؤلفه‌های رفتار شهروندی سازمانی بر بهره‌وریدر بیمارستان‌های مورد مطالعه نتایج متفاوتی داشته است. در پایان تحقیق، دلایل پایین بودن احتمالی سطح مؤلفه‌های مذکور و شاخص‌های مربوط به آنها بررسی و راهکارهایی برای بهبود آنها ارائه شده است.
[1].Organizational Citizenship Behavior) OCB(
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Relationship between organizational citizenship behavior (Components of organizational loyalty, organizational compliance, individual development) and human resources productivity among personnel of the Tehran and Shahid Beheshti Medical Sciences Universities selected Hospitals

نویسندگان English

mahnaz mayelafshar 1
ali rajabzadeh 2
ali rajabzadeh 2
mehdi memarpour 3
mohamad jafar kandi 4
چکیده English

Background and Aim: Problems such as less working and aggression in organizations force organizations to reduce these behaviors and increase behaviors that are beneficial such as productivity for organization. One of the elements that create benefits like productivity in organization is Organizational Citizenship Behavior. The purpose of this research is Organizational Citizenship Behavior factor linkage appointment with human resources productivity among selected Hospitals of Tehran Medical Sciences University and Shahid Beheshti Medical Sciences University. Method and material: This research is done in six selected Hospitals of Tehran Medical Sciences University and Shahid Beheshti Medical Sciences University .The data are collected by distributing questionnaires among 429 staff of the hospitals via random 2-stage Sampling method. The research methodology is cross-sectional- descriptive and the type of research is a field study. In order to confirm or reject research hypotheses, we use Spearman Correlations and regression in SPSS software [version 16]. Results: The findings show that in personnels’ point of view, there is a significant correlation between Organizational Citizenship Behavior and staff's productivity in

کلیدواژه‌ها English

Organizational Citizenship Behavior
human resources productivity
medical sceince hospitals
منابع
-     خاکی غ.؛ مدیریت بهره‌وری با رویکرد تحلیلی به آن در سازمان؛ انتشارات کوهسار، 1388.
-     ابطحی س. ح.، کاظمی ب.؛ بهره‌وری؛ مؤسسه پژوهش‌های بازرگانی، 1383.
-     Morrison E. W.; "Organizational citizenship behavior as a critical link between HRM practices and service quality"; Human Resource Management,Vol. 35, No. 4, 1996.
-     Huff L.,Kelly L.; "Is collectivism a liability? The impact of culture on organizational trust and customer orientation: A seven-nation study"; Journal of Business Research, Vol. 58, 2008.
-     Podsakoff P.M., Mackenzie S.B., Beth Pain J., Bachrach D.G.;" Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research"; Journal Of Management, Vol. 26, No. 3, 2000.
-     Graham J.W.; Organizational citizenship behavior: Construct redefinition, operationalization, and validation; Unpublished Working Paper, Loyola University of Chicago, IL, 1989.
-     Borman W.C., Motowidlo S.J.; Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance; In N. Schmitt, W.C. Borman and Associates [Eds.], Personnel Selection in Organizations, San Francisco, CA: Jossey-Bass, 1993.
-     Moorman R.H., Blakely G.L.;"Individualism – collectivism as individual difference predictor of organizational citizenship behavior"; Journal Of Organizational Behavior, Vol.16, No. 2, 1995.
-     Graham J.W.;"An essay on organizational citizenship behavior"; Employee Responsibilities and Rights Journal,Vol. 4, 1991.
-     Katz D., Kahn R. L.; The social psychology of organizations; New York: Wiley, 1978.
-     George J.M., Brief A.P.;"Feeling good-doing good: A conceptual analysis of the mood at work-organizational spontaneity relationship"; Psychological Bulletin, Vol. 112, 1992.
-     MacKenzie S. B., Podsakoff P. M., Fetter R.;"The impact of organizational citizenship behavior on evaluations of sales performance"; Journal of Marketing, Vol. 57, 1993.
-     Eastaugh SR.;"Hospital nurse productivity"; Journal of Health Care Finance; Vol. 29, No.1, 2002.
-     Helmer T., Suver J.; "Pictures of performance: The key to improved nursing productivity"; Health Care Management Review, Vol. 13, No.4, 1988.
-     McGillis Hall L.;”Nursing intellectual capital: A theoretical approach for analyzing nursing productivity"; Nursing Economics, Vol. 21, No. 1, 2003.
-     Mc-Neese-Smeet DK.;"Staff nurse view of their productivity and non-productivity"; Health Care Management Review, Vol. 26, No. 2, 2001.
-     امینی ف.؛ نقش ارتباطات مردمی در ساختار مدیریت ایران؛ 1386.
-     نصرالله‌پور م.؛ «بررسی عوامل مؤثر بر بهره‌وری نیروی انسانی»؛ کارشناس ارشد مدیریت دولتی، مجله تدبیر، شماره 157، 1384 .
-     مقیمی س. م.؛ مباحث ویژه مدیریت دولتی؛ انتشارات سمت، تهران، 1387.
-     سعادت ا.؛ مدیریت منابع انسانی؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ هشتم. 1386.
-    Robbins S.; Organization behavior; Farhangi Research Unit, [Book in Persian], 2007.
-    دعایی، ح.؛ مدیریت منابع انسانی؛ چاپ دوم، انتشارات هدایت نور،1386.
-    M. W.L. G.; "Creativity and the surgeon"; Journal of Pediatric Surgery, 2009.
-    رجب‌زاده ع.؛ طراحی و پیاده‌سازی چرخه بهره‌وری در شرکت مپنا، 1384.
-    Ryan J. J.;" Work values and organizational citizenship behavior: Values that work for employees and organizations"; Journal of Business and Psychology, Vol. 17, No. 1, 2002.
-    Bienstock C. C., DeMoranville C.W. Smith R.K.; "Organizational citizenship behavior and service quality"; Journal of Service Marketing, 17/4-5, 2003.