شناسایی موانع تسهیم دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان (مطالعه پدیدارشناسی)

نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
2 استاد یار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان
چکیده
امروزه دانش یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های سازمانی می‌باشد، بنابراین مدیریت و به‌کارگیری مؤثر این سرمایه، نقش حیاتی در موفقیت سازمان دارد. مقاله حاضر در پی شناسایی موانع تسهیم دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان و تجزیه و تحلیل این موانع در جهت ایجاد زمینه مناسب اجرای مدیریت دانش و تسهیل حرکت سازمان به سوی سازمان یادگیرنده بوده است. در این پژوهش موانع بالقوه تسهیم دانش بررسی شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی می‌باشد. جامعۀ پژوهش تمام کارکنان رسمی واحد عملیاتی شرکت پالایش نفت اصفهان می‌باشند که دارای حداقل یک سال سابقۀ کاری هستند. داده‌های مورد نیاز از طریق انجام مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با 24 نفر از کارکنان که به‌صورت نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده‌اند، گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش هفت مرحله‌ای کلایزی به کار گرفته شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که موانع تسهیم دانش شامل موانع فردی، موانع سازمانی، موانع فرهنگی و موانع فناورانه می باشد. در نهایت راهکارهایی برای رفع این موانع به مدیران سازمان ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Identifying the Barriers of Knowledge Sharing in Isfahan Oil Refining Company (The Phenomenology Research)

نویسندگان English

Sayyed Mohsen Allameh 2
Sayyed Mohsen Allameh 2
ELNAZ SEYYEDSADRI 3
چکیده English

Nowadays, knowledge is one of the most important organizational assets; therefore effective management and employing of this asset has vital role in the organizational success. The present research identifies knowledge sharing barriers in the Isfahan Oil Refining Company and analyzes these barriers to create a suitable context for the implementation of knowledge management and to facilitate movement of the organization into the learning organization. This study is applied and qualitative-phenomenology. The research population includes official employees of Isfahan Oil Refining Company’s operational unit with at least one year of work experience.The data are collected by semi-structured Interview with 24 of the employees who have been selected by purposeful sampling. Also, the Colizzi’s seven- step method for information analysis is employed. Results indicate that the knowledge sharing barriers include individual, organizational, cultural and technologic barriers .Finally solutions for removing these barriers to the managers of the organization are presented.

کلیدواژه‌ها English

knowledge Sharing
barriers to knowledge sharing
Phenomenology
Colizzi’s method
منابع
[1]  Riege A.;“Three-dozen knowledge sharing barriers managers must consider”; Journal of Knowledge Management, Vol. 9, No. 3,2005.
[2]  کشاورزی، ع.؛«موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها»، اولین سمینار ملی مدیریت دانش، 1386.
[3]  Knapp E.M.;"Knowledge Management";Business and Economic Review,Vol. 44,No.4,1998.
[4]  Darroch J.;"Developing a measure of knowledge management behaviors and practices"; Journal of knowledge management,Vol. 7,No. 5,2003.

[5]  Debowski  S.;"Knowledge Management", Australia: John Wiley& Sons Australia,2006.


[6]  King W. R.;"Maybe a “knowledge culture” isn’t always so important after all"; Information Systems Management,Vol.23,2006.
[7]  Davenport TH.;"Ten principles of knowledge management and four case studies"; Knowledge and Process Management, Vol. 21, No. 3,1997.
[8]  Louis Lindsey K.;"Unmasking Barriers to Knowledge Sharing: Using a Communication Framework", unpublished Doctoral Dissertation. Memphis University,2008.
[9]  Goman C. K.;(2002). Five reasons people don’t tell what they.Kinsey consultingService,Archive19.RestrictedNovember,27,2008, http://www.ckg.com/archive19.html.
[10] McDermott, R. and O'Dell, C.; "Overcoming culture barriers to sharing knowledge"; Journal of Knowledge Management, Vol. 9, No. 1,2001.
[11] Davenport, TH.;"Ten principles of knowledge management and four case studies", Knowledge and Process Management, Vol.21, No.3,1997.
[12] Sarvary M.;"Knowledge management and competition in the consulting industry", California Management Review,Vol.41,No.2,1999.
[13] ادیب حاج‌باقری م.، پرویزی س.، صلصالی م.؛« روش‌های تحقیق کیفی»؛ تهران: انتشارات بشری،1386.
[14] انصاری م.، یارمحمدیان م.، یمانی ن.، یوسفی ع.؛ «مقدمات روش تحقیق کیفی»؛ اصفهان: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،1386.
[15] جلالی ح.؛ «ارزیابی موانع تسهیم دانش در تیمهای پروژه: مطالعه موردی پروژه‌های سیاستگذاری»؛ هشتمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه، تهران،1391.
[16] آخوند‌زاده ا.، کشاورزی ع.؛ «شناسایی موانع تسهیم دانش: مطالعه موردی دانشگاه شاهد»؛ فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، ش.10،1391.
[17] غلامی ن.، کریمی م.، قاسمی ح.؛ «به اشتراک‌گذاری دانش، موانع و راهکارها: مطالعه موردی صنعت نفت»؛ فصلنامه اکتشاف و تولید، شماره 79،1390.
[18] خاتمیان‌فر پ.؛ «بررسی عوامل مشوق و بازدارنده اشتراک دانش در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی»؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه فردوسی مشهد، 1386.
[19] مرتضوی ع.؛ «آسیب‌شناسی تسهیم دانش در سازمان»؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، تهران: دانشگاه تهران، 1387.
[20] آراستی م.، ارباب‌ شیرانی ب.، عیسایی م.، یزدانی ب.؛ «بررسی موانع انتقال و به اشتراک‌گذاری دانش در یک سازمان ایرانی»؛ پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، تهران،1386.
[21] Kukko M.; "Knowledge sharing barriers in organic growth: A case study from a software coanymp", Journal of High Technology Management Research,Vol.24,No.1,2013.
[22] Wendling M.,Oliveira M.; "Knowledge sharing barriers in organic growth: A case study from a software coanymp";Journal of High Technology Management Research,Vol.15,No.3,2013.
[23] Keyes J.; "Identifying the Barriers to Knowledge Sharing in Knowledge Intensive Organizations";Unpublished Doctoral Dissertation. Northcentral University,2008.
[24] Louis Lindsey K.; "Unmasking Barriers To Knowledge Sharing: Using A Communication Framework"; Unpublished Doctoral Dissertation, Memphis University,2008.
[25] De Long D., Fahey L.;"Diagnosing cultural barriers to knowledge management";TheAcademyofManagementExecutive,Vol.14,No.4,2000.
[26] Gold A. H., Malhotra A., Segars A. H.;"Knowledge management: An organizational capabilities perspective";Journal of Management Information System;Vol.18,No.1,2001.
[27] McDermott R.,O'Dell C.;"Overcoming culture barriers to sharing knowledge"; Journal of Knowledge Management,Vol. 9,No.1,2001.
[28] Michailova S.,Husted K.;"Knowledge-sharing hostility in Russian firms"; California Management Review, Vol.45 No.3,2003.