1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ،دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد گروه مدیریت ، دانشگاه تربیت مدرس
3- استادیار دانشگاه پیام نور ساوه
چکیده: (7164 مشاهده)
این پژوهش درصدد بررسی ابعاد، محرکها و پیامد رفتار شهروندی سازمانی در شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) است. با مفهومسازی و عملیاتیسازی رفتار شهروندی سازمانی در دو بُعد رفتارهای اختیاری و فراتر از شرح شغلِ معطوف به همکاران و سازمان و انتخاب چهار محرّک (در چارچوب نظریه مبادله اجتماعی) و یک پیامد فردی، چارچوب مفهومی پژوهش و تدوین گردید. نتایج تجربی تحقیق نشان داد که مبادله رهبر- پیرو، حمایت سازمانی ادراک شده، نقض قرارداد روانشناختی و دلبستگیشغلی، هر یک به نوعی سبب تحریک رفتارهای شهروندی معطوف به همکاران و سازمان میشوند. در این بین، نقض قرارداد روانشناختی و دلبستگی شغلی رابطه معناداری با رفتار شهروندی معطوف به همکاران نداشتند. از طرفی رفتار شهروندی معطوف به سازمان بهطور صرف بر نیت ترک خدمت کارکنان تأثیر منفی معنادار دارد. مضمون کلی نتایج نشان میدهد که نظریه مبادله اجتماعی، چارچوب مناسبی برای تبیین محرکهای رفتارهای شهروندی سازمانی است. هر چند این قضیه در مورد بخشی از نقض قرارداد روانشناختی اندکی تعدیل میشود. همچنین انجام شدن یا نشدن رفتارهای شهروندی معطوف به همکاران نمیتواند نماد و شاخص مناسبی برای پیشبینی احتمال خروج یا ابقای کارکنان در سازمان باشد.
دریافت: 1391/3/9 | پذیرش: 1391/9/1 | انتشار: 1392/6/21