چکیده: (9986 مشاهده)
کلید موفقیت در اقتصاد مبتنی بر دانش که در آن داشتن مزیت رقابتی باعث تمایز یک سازمان از سایر سازمانها میشود، سرمایه انسانی دانشمدار است .یکی از مهمترین عوامل در اداره شایسته این سرمایه ارزشمند، عامل رضایت شغلی است. در این پژوهش، محقق بهدنبال آن است تا عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان شرکت مواد غذایی کاله را در دو گروه مختلف - کارکنان بازاریابی و کارکنان سایر قسمتها- شناسایی و مورد مقایسه قرار دهد. به این منظور از یک الگوی ترکیبی با ابعاد متنوع و براساس نظر اندیشمندان مختلف در حوزه مسائل رفتاری و رضایت شغلی استفاده شده است. برای جمعآوری دادههای مربوط به متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده و تحقیق حاضر براساس نتیجه، کاربردی؛ براساس هدف، توصیفی؛ براساس نوع داده، کمی- کیفی و براساس نقش محقق مستقل از فرایند تحقیق است. شاخصهای ششگانه مؤثر بر رضایت شغلی دانشگران در بخش فروش بیانگر این موضوع است که سه شاخص حقوق و دستمزد، نظام ترفیع ، ارتقا و امکانات رفاهی وضعیت بهنسبت نامطلوبی دارند، اما شاخصهای ماهیت شغل، سرپرستی و ارتباط با همکاران از وضعیت بهنسبت مطلوبی برخوردار است و تحلیل نتایج مقایسه کارکنان فروش و بازاریابی با کارکنان سایر بخشها بیانگر این است که هیچ گونه تفاوت معناداری میان واحدها در شش شاخص مورد تحقیق در دو دسته از کارکنان وجود ندارد. همچنین تحقیق حاضر به لحاظ نتیجه کاربردی از نظر شیوه جمعآوری دادهها کمی و از لحاظ هدف توصیفی میباشد.
دریافت: 1390/2/4 | پذیرش: 1390/6/13 | انتشار: 1391/1/27