1- دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
چکیده: (10624 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر تحلیل عواملی است که باعث میشود تا کارشناسان کشاورزی به کاربران بازاریابی الکترونیک کشاورزی تبدیل شوند. در پژوهشی توصیفی همبستگی، متغیرهای پژوهش در قالب نظریه رفتار برنامهریزی شده اولویتبندی شدند، همبستگی بین متغیرها با پذیرش محاسبه و مؤثرترین متغیرها بر پذیرش، از روش رگرسیون لجستیک تعیین گردید.نتایج نشان داد هر سه عامل باور رفتاری (نگرش)، باور اصولی (هنجار ذهنی) و باور کنترلی (کنترل رفتاری درک شده) بر پذیرش مؤثر بودند. از بین تواناییها و مهارتهای فردی، متغیر اشتغال در کشاورزی، بیشترین سهم را بر پذیرش داشت که مربوط به باور کنترلی پاسخدهندگان میشد. بعد از آن به ترتیب باور مثبت نسبت به بازاریابی الکترونیک و اعتقاد به تأثیر آن بر کاهش واسطههای سنتی، از متغیرهایی بودند که به عامل باور رفتاری اختصاص داشتند و در شکلگیری نگرش کارشناسان نقش مهمتری به خود اختصاص دادند. در نهایت نیز شرکتهای کشاورزی، مؤثرترین متغیر در بین دیگر مؤلفههای تأثیرگذار بازار کشاورزی بر هنجار ذهنی کارشناسان بودند که در عامل باور اصولی قرار داشت. پاسخدهندگان در شرایط فعلی، شبکه شرکتهای خدمات مشاوره کشاورزی با نقشی واسطهای بین تولیدکنندگان و مشتریان را گزینه مناسبی در بازاریابی الکترونیک برای کشاورزان محلی انتخاب کردند تا شرکتها از طریق سامانه مجازی، بدون ایفای نقش مستقیم در خرید و فروش، صرفاً به ارائه اطلاعات محصول کشاورزان به متقاضیان بپردازند.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/1/29 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1393/11/1