1- کارشناس مسئول ارزیابی مدیران _ شرکت ایران خودرو
2- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (7788 مشاهده)
در دهههای اخیر تحقیقات زیادی درخصوص ارتباط سرمایه اجتماعی با رشد و توسعه اقتصادی در سطح جوامع بهوسیله دانشمندانی چون بوردیو، کلمن و پوتنام صورت گرفته است. در همین راستا این مسأله مطرح شد که این شکل از سرمایه چه تأثیری بر عملکرد سازمانهای تولیدی و صنعتی خواهد داشت.
هدف: هدف این تحقیق کشف و ارائه الگوی اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکتهای فعال در صنعت ،بهخصوص صنعت خودرو در ایران بوده است.
روش تحقیق: در تحقیق حاضر که از نوع توسعهای محسوب میشود، سرمایه اجتماعی 12 شرکت فعال در صنعت ساخت قطعات خودرو (تابعه گروه صنعتی ایرانخودرو) به روش پیمایش مقطعی با ابزار پرسشنامه اندازهگیری و به منظور سنجش عملکرد این شرکتها نیز از نتایج ارزیابی صورتپذیرفته براساس خود ارزیابی مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا استفاده شد. در نهایت نیز همبستگی میان متغیرهای سرمایه اجتماعی و عملکرد سازمان هم با استفاده از تحلیل رگرسیون و هم در قالب الگویی جامع براساس مدلسازی معادلات ساختاری ارزیابی شد. یافتههایتحقیق: براساس اطلاعات بهدست آمده از تحقیق حاضر، این نتیجه حاصل شد که عملکرد سازمانهای مورد مطالعه تابعی از سرمایه اجتماعی این سازمانها است و متغیرهای شبکه اجتماعی، اعتماد و هنجارهای مشترک در سازمان بر عملکرد سازمان از مناظر مختلف (مشتریان، کارکنان، جامعه و نتایج کلیدی عملکرد) اثرگذار بودهاند.
دریافت: 1392/8/5 | پذیرش: 1392/7/19 | انتشار: 1392/11/20