1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (9355 مشاهده)
امروزه رهبری اخلاقی از منظر تأثیرگذاری بر عملکرد سازمانهای دانشپایه از اهمیت ویژهای برخوردار است. از طرفی هویت سازمانی و اعتماد سازمانی بهعنوان متغیرهای میانجی، فرایند تأثیرگذاری رهبری اخلاقی بر عملکرد این سازمانها را شدت میبخشند. از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی یک الگوی پیشنهادی است که در آن تأثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد تکلیفی و خلاقیت سازمانی با میانجیگری هویت سازمانی و اعتماد سازمانی مورد بررسی قرار میگیرد. شرکتکنندگان در پژوهش204 نفر بودند که از میان کارمندان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رهبری اخلاقی براون، تروینو و هریسون (2005)، پرسشنامه عملکرد شغلی ویلیامز و اندرسون (1991)، مقیاس هویت سازمانی کرینر و آشقورث (2004)، پرسشنامه اعتماد سازمانی اسکورمن و بارلینگر (2006) و مقیاس خلاقیت سازمانی گنسن و ویتز (1996) بودند. برای ارزیابی الگوی پیشنهادی و آزمون اثرهای واسطهای از تحلیل معادلات ساختاری و روش بوت استراپ استفاده گردید. یافتهها بیانگر تطابق و برازش الگوی پیشنهادی با دادههای واقعی بودند. در مدل تأیید شده، رهبری اخلاقی بهطور مستقیم و نیز با میانجیگری هویت سازمانی و اعتماد سازمانی بر عملکرد تکلیفی و با میانجیگری هویت سازمانی بر خلاقیت سازمانی تأثیرگذار بود. براساس یافتههای بهدست آمده پیشنهاد میشود که برای ارتقای عملکرد تکلیفی و خلاقیت سازمانی، سازمانها شرایطی را برای افزایش رهبری اخلاقی، هویت سازمانی و اعتماد سازمانی فراهم آورند.
نوع مقاله:
علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/8/9 | پذیرش: 1394/12/1 | انتشار: 1395/3/11