1- گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، mdnayeri@modares.ac.ir
چکیده: (72 مشاهده)
هدف: در تجزیهوتحلیل زنجیره ارزش در سطح صنعت، شناسایی چارچوب کسبوکارها و روابط تأمینکننده/ مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. صنعت نفتوگاز بزرگترین تأمینکننده انرژی و بخش اقتصادی کشور است. زنجیره ارزش در صنعت نفتوگاز از مرحله اکتشاف تا مصرف نهایی دامنه وسیعی از بازار و کسبوکارها را در بر میگیرد. در این پژوهش، نمای کلی زنجیره ارزش این صنعت ترسیم و ساختار دولتی و خصوصی و همچنین سیاستگذاران و صاحبان منافع آن مشخص شد.
روششناسی: به کمک خبرگان و بهرهگیری از روش دلفی، چارچوب کلی کسبوکارها، اهداف و شاخصهای عملکردی بنگاه و عوامل مؤثر بر آنها شناسایی شد. در ادامه یک مدل مفهومی برای ارزیابی کسبوکارهای توسعه میدان براساس اهداف بنگاه، عوامل مؤثر بر اهداف، پیوند میان کسبوکارها و دورههای زمانی توسعه داده شد.
یافتهها: چارچوب نهاییشده کسبوکارهای بخش توسعه میادین نفتوگاز در زنجیره ارزش نفتوگاز در چهار سطح مختلف و مشتمل بر 52 کسبوکار فعال ترسیم شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در مدل مفهومی ارائهشده هفت هدف اصلی و 11 عامل در سه بخش کلی شامل عوامل تأثیرگذار مستقیم، عوامل ناشی از پیوند میان کسبوکارها و عوامل کلان خارج از صنعت برای هر بنگاه فعال در این بخش از صنعت در نظر گرفته میشود.
نوع مقاله:
توصیفی و نظرسنجی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1403/8/14 | پذیرش: 1403/10/9 | انتشار: 1404/1/10