lotfi H, Ahanchian M R, Karami M. Identification of Non Educational Factors Affect On Application of Training in Organization: Environment and Meta-Organizational Factors. ORMR 2016; 6 (1) :211-236
URL:
http://ormr.modares.ac.ir/article-28-7685-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (6629 مشاهده)
هدف مقاله حاضر شناسایی عواملی است که بهطور مستقیم از برنامه آموزش و نحوه اجرای آن نشأت نمیگیرد، اما ذیل دو دسته «محیط سازمان» و «عوامل فراسازمانی» بر بهکارگیری آموزشها در سازمان اثر میگذارند. یافتههای این مقاله با استفاده از پژوهشی به دست آمد که با رویکرد کیفی و با روش مطالعه موردی اکتشافی انجام شد. واحد تحلیل پژوهش دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 بود. برای جمعآوری دادهها، 34 تن شامل 13 مدیر، 12 استاد و نه تن از کارمندان بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش مصاحبه باز و نیمه ساختار یافته بود. یافتهها نشان داد که در مجموع عوامل مؤثر بر بهکارگیری آموزشها در دانشگاه، ذیل عوامل مربوط به محیط سازمان شامل هشت عامل فضای بهکارگیری آموزش، حمایت مدیر و همکاران، پیامد بهکارگیری، بسترسازی مناسب، تشویق در کار، فرهنگ سازمان، تضمین اشتغال و مطالبات سازمان و عوامل فراسازمانی شامل سه عامل انتظارات جامعه، منزلت اجتماعی و روند سریع رشد علم و تکنولوژی میباشند. در مجموع میتوان این عوامل را برای یادگیری فراگیران در آموزشهای سازمانی مورد نظر قرار داد. توجه به این عوامل میتواند سازمانها را در تحقق هدف «بهکارگیری آموزش» یا «انتقال آموختهها به میدان عمل» که دغدغه همیشگی مدیران و یک شاخص اصلی برای سنجش اثربخشی آموزش است، یاری نماید.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی دریافت: 1393/10/27 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1395/4/28