حسینی سید یعقوب، یدالهی شهربانو، سلیمی فرد خداکرم. طراحی مدلی برای اندازهگیری هوشمندی استراتژیک سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای استفادهکننده از نرمافزارهای هوشمندی کسب و کار در ایران). پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1391; 2 (1) :21-43
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-7377-fa.html
1- استادیار دانشگاه خلیج فارس
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس
3- دانشگاه خلیج فارس، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس
چکیده: (7573 مشاهده)
تغییرات مستمر در محیط و کسب کار در سال های اخیر، سازمان ها را ملزم به نظارت بر محیط درون و بیرون خود و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این تغییرات نموده است تا از این طریق بتوانند واکنش به موقع به فرصت ها و تهدیدها از خود نشان دهند. در همین راستا، سیستم های هوشمندی استراتژیک به عنوان ابزاری نوین با فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز هر بخش سازمان، مدیران را در دستیابی به این مهم یاری می رساند. بنابراین با توجه به اهمیت هوشمندی استراتژیک، این پژوهش با شناسایی انواع متفاوت هوشمندی بر مبنای نیازهای اطلاعاتی در اتخاذ تصمیمات سازمان از دیدگاه محیط درونی و بیرونی آن به طراحی مدل جدیدی برای اندازه گیری هوشمندی استراتژیک پرداخته است. بدین منظور، داده های مورد نیاز پژوهش با توزیع پرسشنامه ای میان سازمان های استفاده کننده از سیستم های هوشمندی کسب و کار، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار این مدل نیز با استفاده از روش های روایی واگرا و روایی همگرا سنجیده و از طریق روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که هوشمندی استراتژیک از طریق هوشمندی درون و برون سازمانی اندازه گیری می شود. همچنین، متوسط بودن میزان هوشمندی استراتژیک در سازمان های ایرانی، لزوم درک بهتر و پیاده سازی بهینه این نوع سیستم ها را بیان می کند.
نوع مقاله:
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
موضوع مقاله:
اصلی دریافت: 1391/10/7 | پذیرش: 1392/2/8 | انتشار: 1392/2/8