1- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. ، asef.karimi@ut.ac.ir
2- دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
3- دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
چکیده: (265 مشاهده)
تحولات شگرف در آموزش و یادگیری ناشی از دیجیتالی شدن از یکسو و پندمی کوید 19 از سوی دیگر سبب تغییر و تحول در ابعاد مختلف آموزش ازجمله مفهوم منتورینگ شده است و حرکت به سمت منتورینگ الکترونیکی را شتاب بخشیده است. منتورینگ الکترونیکی با هدف بهبود عملکرد در فضای آموزشی، به رویکرد محبوب در عصر اطلاعات تبدیل شده و ازاینرو نیازمند بررسی موشکافانه در جهت ارائه چارچوبی مفید برای آن است؛ چراکه اغلب پژوهشها فقط بهعنوان بدیلی ضعیف به آن نگاه میکنند. نگاه جامع به این پدیده میتواند مسیر رسیدن به چنین چارچوبی را روشن سازد؛ ازاینرو با توجه به هدف پژوهش و ماهیت دادهها، روش کیفی با راهبرد فراترکیب اتخاذ شد تا در قلمرو زمانی 2000 تا 2023 تمام پژوهشهای معتبر در پایگاه وبآوساینس پیرامون منتورینگ الکترونیکی بررسی شود پس از غربال اسناد با استفاده از شروط شمول، تعداد 80 سند وارد فرایند فراترکیب و تحلیل نهایی شدند. پس از انجام فراترکیب، سه دسته موضوع اصلی ابعاد، فرایندها و الزامهای منتورینگ الکترونیکی، چارچوب منتورینگ الکترونیکی را شکل میدهند. ابعاد منتورینگ الکترونیکی شامل ابعاد فنی، مدیریتی و ارتباطی، فرایندها شامل فرایندهای اصلی، پشتیبانی و مدیریتی و درنهایت الزامها نیز شامل الزامهای منتور، سکو و نهاد برگزارکننده میشود. این سه دسته اصلی بههمراه زیر شاخههای آن، چارچوب جامعی را برای یک منتورینگ الکترونیکی شکل میدهند که عوامل فنی را در کنار عوامل انسانی و عاطفی تجمیع میکند و میتواند در هر زمینه و آموزشی استفاده شود.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دریافت: 1402/11/9 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار: 1403/7/7