1- دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، mhshahri@alzahra.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده: (990 مشاهده)
امروزه در دنیای پر رقابت کسبوکارهای پلتفرمی از دغدغههای مهم صاحبان پلتفرم، درگیرسازی یا مشارکت و همکاری گروهی بازیگران پلتفرم است. ازاینرو با توجه به اهمیت موضوع پژوهش حاضر به طراحی الگو درگیرسازی بازیگران طرف عرضه در اکوسیستم پلتفرم پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ راهبرد تحلیل تم یا مضمون است. نمونهگیری در این پژوهش در دسترس و تجزیهوتحلیل و گردآوری دادهها به روش کیفی و از راه مصاحبه گردآوری شده است. در پژوهش حاضر از 15 نفر از بازیگران طرف عرضه پلتفرم خدمات تاکسی، یعنی رانندگان که بهعنوان خدمت دهنده فعالیت دارند و تمایل استفاده از یک پلتفرم تاکسی اینترنتی نسبت به تاکسیهای اینترنتی دیگر در آنها بیشتر بوده است، مصاحبه عمیق انجام شده است. پس از پیادهسازی مصاحبهها و بررسی دوباره آنها کدگذاری انجام شد که در مجموع 89 کدخام از مصاحبهها استخراج شد و در نهایت بهدلیل شباهتها از لحاظ معنایی و مفهومی، کدها به 13 مضمون پایه و 6 مضمون سازماندهنده تبدیل شده است. مضامین سازمان یافته شامل رهبری پلتفرم، حاکمیت و باز بودن پلتفرم، تمایل به چند خانگی خدمتدهندگان، تسهیلات پلتفرم برای خدمتدهندگان، زیرساخت فناوری پلتفرم و عوامل فرهنگی است.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1402/3/9 | پذیرش: 1402/6/27 | انتشار: 1402/2/10