Mazari E, Omidi Far R. leaders’ neuro-cognitive self-development: An analysis of the perspectives of academic leaders and neuro-cognitive specialists (Qualitative study). ORMR 2023; 13 (3) :161-180
URL:
http://ormr.modares.ac.ir/article-28-68573-fa.html
1- استادیار، گروه حکمرانی فرهنگی-اجتماعی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، mazari.ebrahim@gmail.com
2- دکتری مدیریت آموزشی، گروه حکمرانی فرهنگی-اجتماعی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (954 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف واکاوی خودتوسعهای عصب- شناختی رهبران از نظر رهبران دانشگاهی و متخصصان عصب- شناختی انجام شده است. روش پژوهش کیفی بوده که برای این منظور از مصاحبه نیمهساختار یافته برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعه پژوهش رهبران دانشگاهی و متخصصان عصب- شناختی دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است که به روش گلوله برفی تعداد 15 نفر از آنان بهعنوان نمونه و براساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی هفت بعد و 44 مؤلفه شد. بعد اول، شایستگیهای عصبی خودتوسعهای و بعد دوم شایستگیهای شناختی خودتوسعهای میباشند که انتظار میروند رهبران دانشگاهی این شایستگیها را در خود پرورش دهند. بعد سوم پروفایل شناختی و بعد چهارم شبکه مغزی است که زیربنای شایستگیهای شناختی و عصبی قلمداد میشوند. بعد پنجم راهبردهای نوین و بعد ششم راهبردهای کلاسیک خودتوسعهای عصب-شناختی میباشند که رهبران به کمک آنها میتوانند بهخودتوسعهای عصب- شناختی بپردازند. درنهایت، بعد هفتم شامل بستر عصب- شناختی است که زمینه مناسب برای تحقق خودتوسعهای عصب- شناختی رهبران دانشگاهی را فراهم خواهد کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1402/1/29 | پذیرش: 1402/6/27 | انتشار: 1402/2/10