دوره 13، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 189-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi S, Alidoosti F. Investing in the development of research capabilities of human resources: examining the effectiveness of theses as a policy implementation tool. ORMR 2023; 13 (2) :165-189
URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-67991-fa.html
کاظمی صدیقه، علیدوستی فاطمه. سرمایه‌گذاری در توسعه قابلیت‌های پژوهشی منابع انسانی: بررسی اثربخشی پایان‌نامه‌‌ها به‌عنوان یک ابزار اجرای خط‌مشی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. 1402; 13 (2) :165-189

URL: http://ormr.modares.ac.ir/article-28-67991-fa.html


1- استادیار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی‌نژاد مشهد، دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران. ، kazemisahar92@yahoo.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران.
چکیده:   (959 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر تحلیل و ارزیابی پایان‌نامه‌های پایانیافته دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان در سال‌های 1395 تا 1400 بهعنوان ابزاری برای توسعه توانمندی پژوهشی معلمان بهعنوان بخشی از منابع سازمانی است.
روش پژوهش: از جهت هدف، کاربردی و از جهت اجرا، توصیفی- ارزیابی است. این مطالعه موردی متمرکز بر دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی پایان‌نامه‌های دفاع شده از سال 1395 تا 1400 است و نمونه این پژوهش 138 پایان‌نامه بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار مطالعه سیاهه محقق ‌ساخته با  17 مؤلفه و 83 نشانگر بود.
یافته‌ها: یافته‌های آزمون t تکنمونه‌ای نشان می‌دهد، پایان‌نامه‌های بررسی شده فقط در مؤلفه‌های موضوع و عنوان، واژههای کلیدی، سؤالها یا فرضیههای پژوهش و منابع، وضعیت مطلوبی دارد و در سایر مؤلفه‌ها وضعیت مطلوب ندارد. مؤلفه پیشینه پژوهش و پیوست، نسبت به سایر مؤلفه‌ها از 
وضعیت نامطلوبتری برخوردار است. همچنین یافته‌های حاصل از تحلیل واریانس دو متغیره نشان می‌دهد که بین کیفیت پایان‌نامه‌های 8 رشته تخصصی در 17 مؤلفه تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون خی­دو دو متغیری برای مقایسه پایان‌نامه‌ها در رشته‌های تخصصی مختلف از لحاظ تعداد مطالعات بینرشته‌ای و ماهیت پژوهش (کمی، کیفی، آمیخته) نیز نشان می‌دهد که تفاوت معناداری در تعداد مطالعههای بینرشته‌ای و ماهیت پژوهش در پایان‌نامه‌ها وجود دارد.
نتیجهگیری: برای رسیدن به وضعیت مطلوب و اثربخشی پایاننامهها بهعنوان ابزاری برای توسعه پژوهشی افراد، توجه به پیامدهای خطمشی اتخاذی نظیر میزان انتشار مقالهها، تبیین هدف انجام پایاننامه برای ذینفعان و همآموزی تجربههای سازنده استادان در این زمینه ضروری است.
متن کامل [PDF 679 kb]   (600 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار: 1402/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.