1- گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. ، yegane@ilam.ac.ir.mv
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علومتربیتی، دانشگاه علامهطباطبایی، کارشناس بیمه تجارت نو، تهران، ایران.
3- گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، مدیرعامل بیمه البرز، تهران، ایران.
4- گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
چکیده: (101 مشاهده)
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر فناوریهای نوین بر صنعت بیمه انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش براساس هدف پژوهش، از انواع پژوهشهای کاربردی و از منظر رویکردی، جزء پژوهشهای کیفی و تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش حاضر را خبرگان و متخصصان حوزه صنعت بیمه تشکیل میدهند که با روش دردسترس و گلوله برفی، تعداد 12 نفر متخصص برای نمونه پژوهش برگزیده شدهاند. همچنین این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته برای گردآوری دادهها و اطلاعات موردنیاز پژوهش حاضر، بهره گرفته است.
یافتههای پژوهش: 75 پیامد (شاخص) انقلاب چهارم صنعتی در صنعت بیمه شناسایی شد که در 9 مؤلفه و دو بعد طبقهبندی شدند. 9 مؤلفه سازماندهنده (شش مؤلفه بعد نرمافزاری و سه مؤلفه بعد سختافزاری) عبارت است از: 1- تحول مهارتها (11 شاخص)؛ 2- امنیت سایبری، تقلبها و تخلفهای مدیریتی و بیمهای (10 شاخص)؛ 3- مدیریت کارآمد صنعت بیمه (12 شاخص)؛ 4- جهانیشدن صنعت بیمه (7 شاخص)؛ 5- کاهش ریسک (8 شاخص)؛ 6- افزایش ضریب نفوذ بیمه (9 شاخص)؛ 7- تحول محصولات بیمهای (4 شاخص)؛ 8- تغییر کمیت و کیفیت مشاغل و امکانات فیزیکی (5 شاخص)؛ 9- توسعه زیرساختها (9 شاخص).
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1401/11/16 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1404/1/10