چکیده: (5364 مشاهده)
سالیان گذشته، ورود فناوریهای الکترونیکی، بهویژه اینترنت در سازمانها، مزیتهای بسیاری را برای سازمان و کارکنان آن فراهم کرده است؛ با این وجود فناوریهای نوین از جمله اینترنت، پیامدهای منفی نیز در پی داشتهاند. در این پژوهش سعی شده است تا یکی از پیامدهای منفی ورود فناوریهای نوین به سازمان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. طفرهروی اینترنتی که بر استفاده غیرکارکردی از اینترنت بهوسیله کارکنان در سازمان دلالت دارد، موضوع مورد بحث در پژوهش حاضر است.
هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر طفرهروی اینترنتی، بین کارکنان سازمان است. با توجه به ادبیات موجود در مورد طفرهروی اینترنتی، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در بروز رفتارهای انحرافی همچون طفرهروی اینترنتی، عدالت سازمانی است.
در این پژوهش نخست تأثیر عدالت سازمانی، بهعنوان متغیری مکنون در عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای بر میزان طفرهروی اینترنتی کارکنان بررسی میشود و سپس نقش تعدیلکننده درک کنترل سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و طفرهروی اینترنتی مورد بررسی قرار میگیرد. برای آزمون فرضیه اوّل پژوهش که بر تأثیر منفی عدالت سازمانی بر طفرهروی اینترنتی تأکید میکند، از تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بهدستآمده از دادههای گردآوری شده، از طریق توزیع پرسشنامهها در بین 152 کارمند یک شرکت فعال در زمینه خودرو نشان میدهد که فرضیه اول پژوهش تأیید میشود.
همچنین نتایج آزمون فرضیه دوم پژوهش نشان میدهد که درک کنترل سازمانی نقش تعدیلکننده در رابطه بین عدالت سازمانی و طفرهروی اینترنتی ایفا نمیکند.
دریافت: 1389/7/11 | پذیرش: 1389/10/4 | انتشار: 1391/1/27