چکیده: (9680 مشاهده)
این مقاله با هدف طراحی و تبیین مدل توانمندسازی و شایستگی حرفهای انجام شده است. مؤلفه توانمندسازی براساس مدل باون و لاولر و مؤلفه شایستگی حرفهای براساس رویکرد دیکوم مورد سنجش قرار گرفت. از این رو متناسب با هدف مقاله، مدل مفهومی تحقیق به شکل ارتباط میان ابعاد توانمندسازی و شایستگی حرفهای تبیین شده است. جامعه آماری تحقیق 355 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است که تعداد 152 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده برایجمعآوری دادهها پرسشنامه است. پایایی آن از راه ضریب آلفای کرونباختأیید و ارتباط معنادار و میزان همبستگی سازههای توانمندسازی و شایستگی حرفهای با یکدیگر بررسی شد. سپس مدل معادله ساختاری برای آزمون مدل فرضی بهکار رفت و آثار مستقیم و غیرمستقیم مؤلفه توانمندسازی و ابعاد آن بر شایستگی حرفهای کارکنان کشف شد. نتایج آزمونها نشان داد که مؤلفهتوانمندسازی با شایستگی حرفهای ارتباط معناداری دارد، همچنین مدل مفهومی تحقیق پس از آزمون معادله ساختاری با دادههابرازش مطلوب داشت
دریافت: 1390/9/10 | پذیرش: 1391/2/19 | انتشار: 1391/8/16