1- دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، Ghazinoory@Modares.ac.ir
3- استاد، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (1395 مشاهده)
در سالیان اخیر مفهوم بومسازگان نوآوری برای درک فرایند خلق ارزش مشترک رایج شده است. از طرفی باتوجهبه اینکه نوآوریهای ریشهای در شکلگیری قابلیتهای دفاعی یکتا نقش غیر قابل انکاری داشته و همچنین ازآنجاییکه این نوآوریها در شبکهای از کنشگران مختلف به همتکاملی میرسند، ضرورت نگاه بومسازگانی بیشتر احساس میشود. در این پژوهش با رویکردی کیفی و در قالب راهبرد دادهبنیاد چندگانه با استفاده از تاکتیکهای تحلیل محتوای پنهان و با ابزار مصاحبههای نیمهساختار یافته چارچوبی برای بومسازگان نوآوریهای ریشهای در بخش دفاعی ایران معرفی شده است. مصاحبهشوندگان از میان مدیران ارشد حوزه نوآوری دفاعی و به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و پژوهشگر بعد از 28 مصاحبه به اشباع دادهها رسید. یافتهها نشان داد که اجزای بومسازگان نوآوریهای ریشهای شامل بازیگران، سرمایه، زیرساختها، مقررات، دانش، ایدهها، فصل مشترک و کانالهای ارتباطی، فرهنگ و اصول ساختاری هستند.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
استراتژی و مدیریت دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/4/7 | انتشار: 1401/12/10